رکورد بیشترین حضور

رکورد بیشترین حضور
آمار نشان می دهد سیدحمید حسینی رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی فعال در بخش خصوصی از 44 نشست هیات نمایندگان اتاق تهران تنها در 2 جلسه حضور نداشته و با آمار حضور فعال42 جلسه ای خود را به عنوان رکورددار حضور در نشست های هیات نمایندگان به ثبت رسانده است.
کدام نماینده بیشترین غیبت را داشته است؟
در نشست های پایانی دوره ششم هیات نمایندگان اتاق تهران بارها از سوی اعضای مختلف این درخواست مطرح شد که تعداد جلسات حضور و غیاب هر عضو منتشر شود تا فعالان اقتصادی میزان حضور هر کدام از نمایندگانشان را بدانند.
خبرآنلاین - برخی از نمایندگان با شعار دانستن حق مردم است حتی خواستار این بودند که این آمار در سایت رسمی اتاق بازرگانی تهران قرار داده شود. با این همه شاید خود آن نمایندگان هم تعداد حضور و غیاب خود را چندان به خاطر نداشتند. اگر چه این کار در سایت اتاق تهران صورت نگرفته و در آستانه برگزاری انتخابات مسئولان اتاق توجهی به این مسایل حاشیه ساز ندارند و بیشتر در پی ایجاد آرامش کامل برای برگزاری انتخابات هستند اما این امر مورد توجه سایت تجارت نیوز قرار گرفته تا مایه خوراک یک گزارش آماری جامع شود.

شاید بهتر باشد همان ابتدای گزارش نمایندگان دولتی را از این فهرست حذف کنیم. چرا که ترکیب آنان در طول این چهار سال بارها مورد تغییر قرار گرفته است. از ابتدای شروع به کار دور ششم تا پایان آن تنها سه نفر از نمایندگان دولتی یعنی محمود دودانگه، سیدکمال سیدعلی، مسعود موحدی و شجاع الدین بازرگانی به طور ثابت عضو هیات نمایندگان اتاق تهران بودند که در این میان رییس مرکز مطالعات و پژوهش های وزارت بازرگانی یعنی محمود دودانگه کمترین غیبت را داشته است. دودانگه از 44 نشست هیات نمایندگان در 33 نشست حضور یافته است.شجاع الدین بازرگانی و مسعود موحدی هم هرکدام 21 جلسه غایب بوده اند.

با این همه اگر بخواهیم منظم ترین عضو دولتی هیات نمایندگان دور ششم اتاق تهران را معرفی کنیم باید از کوروش پرویزیان رییس سابق بانک توسعه صادرات نام ببریم که در طول دوران عضویتش از 14 نشست برگزار شده تنها یک بار غیبت داشته و در مابقی نشست ها به طور فعال حاضر بوده است.

اما وضعیت حضور و غیاب در میان نمایندگان بخش خصوصی هیات نمایندگان هم در خور توجه است. منظم ترین فرد را باید دبیرکل اتاق تهران دانست که البته این حضور دائم به مسئولیت او هم ارتباط بالایی دارد. محمدمهدی راسخ به عنوان مسئول اجرایی اتاق تهران که خود مجری نشست های هیات نمایندگان اتاق تهران بوده در تمام این نشست ها حضور داشته است. رییس اتاق تهران و قائم مقام دبیرکل تقریبا در تمامی نشست های هیات نمایندگان حضو رداشته اند مگر این که به دلیل سفرهای کاری قادر به حضور در نشست ها نبوده اند. یحیی آل اسحاق و علی اکبر جوان جاویدان جزو افراد همیشه حاضر نشست های اتاق تهران بوده اند.

بیشترین حضور

اگر از این سه نفر که ممکن است حضور دائمشان در نشست ها را به مسئولیتشان ربط دهید، بگذریم دیگر نمایندگان آمار بسیار متفاوتی از حضور در نشست های کاری اتاق تهران دارند. یکی از افرادی که چندین بار در نشست های مختلف خواهان انتشار آمار غیبت های اعضای هیات نمایندگان از نشست ها شده بود سیدحمید حسینی رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی بود. آمار نشان می دهد که این درخواست چندان هم پربیراه نبوده چرا که این فعال بخش خصوصی از 44 نشست هیات نمایندگان اتاق تهران تنها در 2 جلسه حضور نداشته و با آمار حضور فعال 42 جلسه ای خود را به عنوان رکورددار حضور در نشست های هیات نمایندگان به ثبت رسانده است.



اما حسینی در این جایگاه تنها نیست چرا که مسعود خوانساری هم در طی چهار سال حضور در پارلمان بخش خصوصی تنها 2 جلسه غیبت داشته است. رییس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق تهران که چندین بار هم گزارش های آماری دقیقش را در نشست های هیان نمایندگان ارائه داده بود در 42 نشست اتاق تهران حاضر بوده است.

پس از این دو عضو فعال هیات نمایندگان اتاق تهران، چهار نفر دیگر قرار می گیرند که تنها 3 نشست از 44 نشست رسمی هیات نمایندگان را از دست داده اند. محسن بهرامی ارض اقدس، احمد امیراحمدی، پدرام سلطانی و سیده فاطمه مقیمی هم با حضور بالا در نشست های هیات نمایندگان سعی داشته اند تا حق رای دهنده ها را ادا کنند. احمد پورفلاح را هم باید جزو فعال ترین های هیات نمایندگان اتاق تهران به حساب آورد.

این فعال حوزه صنعت 4 نشست را از دست داده و در 40 نشست هیات نمایندگان اتاق تهران حضور داشته است. اکبر برادرهریسچیان، محمدرضا بهرامن، احمد ترک نژاد، ایرج حسابی، کاظم سماک و فرهاد فزونی را هم می توان در دسته فعالان اتاق تهران به حساب آورد که با 5 جلسه غیبت در 39 نشست هیات نمایندگان اتاق تهران حضور داشته اند. از این 6 نفر کاظم سماک برای دور بعد نامزد نشده و حسابی و فزونی هم ردصلاحیت شده اند.

کمترین تعداد حضور

همان گونه که آمار حضور و غیاب فعال ترین افراد هیات نمایندگان را مشخص می کند، کم فعالیت ترین اعضا را نیز متمایز می کند. اما کیست که نداند سیدعلینقی سیدخاموشی از همان زمان که صندلی ریاست اتاق ایران و تهران را از دست رفته دید اشتیاقش برای حضور در نشست های هیات نمایندگان از دست داد. انگار که جز صندلی ریاست بر صندلی دیگری نمی تواند تکیه بزند. علینقی خاموشی با 40 جلسه غیبت تنها در 4 نشست هیات نمایندگان اتاق تهران حضور داشته که در این چهار نشست هم حرفی از زبانش شنیده نشد.

خاموشی اما فعالیت خود را پس از اتمام دوره ششم شروع کرده و برای حضور در دوره هفتم ثبت نام کرده و در چند فهرست انتخاباتی هم حضور پیدا کرده است. البته مشخص است که او این بار هم برای صندلی ریاست وارد گود انتخابات شده و اگر به این جایگاه نرسد باز هم بعید است که اولین سه شنبه هر ماه، صندلی ریاست در شرکت بازرگانی اش را برای حضور در جمع هیات نمایندگان ترک کند. خاموشی اگر رییس نشود دوباره رکورددار غیبت در جلسات خواهد بود.

پس از علینقی خاموشی که هیات نمایندگان بسیار زود به نبودن های او عادت کرد، علی رشیدی هم دیگر عضوی است که تعداد غیبت هایش در نشست های هیات نمایندگان بیشتر از حضورهایش بوده است. در جلوی نام این اقتصاددان 31 بار مهر غیبت خورده و تنها 13 بار حضور به ثبت رسیده است. مکان سوم در رده بندی بیشترین غیبت را دو عضو دیگر هیات نمایندگان یعنی محمدرضا حیدری و محسن صفایی فراهانی با 24 جلسه عدم حضور به خود اختصاص داده اند. محمدرضا حیدری شاید با توجه به کمبود وقتش برای حضور در نشست های هیات نمایندگان بوده که دیگر برای دوره هفتم ثبت نام نکرده و صفایی فراهانی نیز با مشکلاتی که به دلیل فعالیت های سیاسی برایش به وجود آمد فرصت حضور در نشست ها را از دست داد.

از جمله دیگر نمایندگانی که غیبت های زیادی در هیات نمایندگان داشتند می توان به تقی بهرامی نوشهر با 19 جلسه غیبت، هوشنگ ادهمی با 17 جلسه غیبت، سید محمد صدر هاشمی نژاد با 14 جلسه و جمشید عدالتیان با 14 جلسه غیبت اشاره کرد،اسدالله عسگر اولادی نیز 12 جلسه عدم حضور را به خود اختصاص داده است.


حضور و غیاب نمایندگان بخش خصوصی در کمیسیون های تخصصی

اما پارلمان بخش خصوصی در دور ششم فعالیت خود علاوه بر نشست های هیات نمایندگان؛ شش کمیسیون تخصصی هم داشت که اعضای هیات نمایندگان به فراخور تخصص خود در یک یا چند کمیسیون حضور داشتند. حضور و غیاب اعضای هیات نمایندگان در کمیسیون های تخصصی که بار اصلی گزارش ها و پژوهش ها و نظرات تخصصی هیات نمایندگان را نیز بر دوش می کشید قابل توجه است که هر کدام را باید به تفکیک و جداگانه بررسی کرد.

کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت

این کمیسیون را می توان فعال ترین کمیسیون تخصصی اتاق تهران در دور ششم دانست چرا که 62 بار تشکیل جلسه داده است. مسعود خوانساری که در نشست های هیات نمایندگان نیز تنها دوبار غیبت داشت دراین کمیسیون که ریاست آن را هم برعهده داشته خوب حاضر شده و در 58 جلسه حضور داشته است.پس از او نیز سیده فاطمه مقیمی منظم ترین عضو بوده که 49 جلسه حاضر بوده است. بی نظم ترین عضو این کمیسیون هم مسعود دانشمند است که در 61 جلسه این کمیسیون غیبت داشته و تنها یکبار حضور یافته است.البته تقی بهرامی نوشهر هم با 60 جلسه غیبت و تنها 2 جلسه حضور شانه به شانه مسعود دانشمند حرکت می کرده است.

کمیسیون IT و تجارت الکترونیک

کمیسیون IT و تجارت اللکترونیک در طول چهار سال گذشته 55 جلسه برگزار کرده است که در این میان مسعود موحدی بیش از سایرین حضور داشته و در 49 جلسه حاضر بوده است.با این همه آمار جلسات این کمیسیون نکته جالبی در خود دارد. این کمیسیون کلا شش عضو داشته که تنها دو نفر آن ها یعنی مسعود موحدی و محمدصادق مفتح ثابت بوده اند و بقیه یا از میانه راه از کمیسیون جدا شده و یا در میانه راه به این کمیسیون پیوسته اند.

پدرام سلطانی که در 26 جلسه این کمیسیون حاضر بوده تا جلسه 36 عضو این کمیسیون بوده است. جدا از موحدی و سلطانی که تعداد حضورشان در جلسات قابل توجه است بقیه اعضا تعداد حضورشان حتی دور رقمی هم نشده است.احمد ترک نژاد و جمشید عدالتیان که تا جلسه 36 عضو این کمیسیون بوده اند تنها 5 بار در جلسات این کمیسیون شرکت کرده اند. رکورددار غیبت دراین کمیسیون بی شک محمدصادق مفتح است که با وجود عضو ثابت بودن تنها در یک جلسه حاضر شده است.

سیدرضا فاطمی امین هم که از جلسه 37 تا 55 عضو این کمیسیون بوده تنها یک بار در این جلسات شرکت کرده است. اما مهمترین و جاب توجه ترین نکته در مورد این کمیسیون حکایت جلسات 36 تا 55 یعنی در 19 جلسه آخر چه کسانی در جلسات حضور داشتند؟سلطانی، ترک نژاد و عدالتیان که از کمیسیون بیرون رفته بودند و فاطمی امین و مفتح هم که تنها یک جلسه حضور داشتند. آیا مسعود موحدی جلسات این کمیسیون را به تنهایی تشکیل داده است؟

کمیسیون بازرگانی

پرعضوترین کمیسیون دور ششم اتاق بازرگانی تهران در طول چهار سال 52 جلسه تشکیل داده که محسن بهرامی ارض اقدس به عنوان رییس این کمیسیون 49 بار حضور خود را به ثبت رسانده و تنها در 3 جلسه غیبت داشته است. محمدمهدی رییس زاده و سیده فاطمه مقیمی هم با 29 بار حضوردر جلسات این کمیسیون در جایگاه دوم اعضای منظم این کمیسیون قرار می گیرند و مهدی جاریانی هم که دیگر نامزد دور هفتم انتخابات نشده 28 بار در جلسات این کمیسیون حضور داشته است. اما نامنظم ترین عضو این گروه هم محسن مهرعلیزاده است که در هیچ یک از جلسات این کمیسیون حضور نداشته است.

کمیسیون صنایع،معادن و کشاورزی

در این کمیسیون که در طول چهار سال عمر خود 24 عضو داشته و 44 جلسه هم تشکیل داده، ایرج حسابی با 42 جلسه حضور رکورددار بیشترین حضور در جلسات است. احمد امیراحمدی هم تنها 8 جلسه غیبت داشته و در 36 جلسه دیگر این کمیسیون حضور داشته است. احمد پورفلاح هم با 32 جلسه حضور در کمیسیون از افراد فعال و منظم این کمیسیون بوده است. اما علاءالدین میرمحمد صادقی در کنار چند تن از نمایندگان دولتی مثل شجاع الدین بازرگانی، بابک افقهی، افشین روغنی، قربانی و هدایت از اعضایی هستند که در هیچ یک از جلسات این کمیسیون شرکت نکرده اند و در جلوی اسامی شان تنها مهر غیبت ثبت شده است.

کمیسیون آموزش و پژوهش

این کمیسیون با 10 نفر عضو خود 41 بار تشکیل جلسه داده است و محمود دودانگه که تا همین چندی پیش ریاست مرکز مطالعات و پژوهش های بازرگانی را در اختیار داشت در تمامی جلسات این کمیسیون حضور داشته و فعال ترین عضو این کمیسیون بوده است. پس از او نیز محمدرضا بهرامن با فاصله ای نسبتا زیاد و حضور 25 جلسه ای در کمیسیون قرار می گیرد. پدرام سلطانی نیز که تا جلسه 32 عضو این کمیسیون بوده 24 بار در جلسات کمیسیون شرکت کرده و تنها 8 بار غیبت داشته است. اما مسعود دانشمند نیز که تا همان جلسه 32 در عضویت این کمیسیون بوده، در تمام این 32 جلسه غیبت داشته و در هیچ یک از جلسات این کمیسیون حاضر نشده است.

کمیسیون بورس، بانک، بیمه و خدمات عالی

ریاست این کمیسیون را محمد صدرهاشمی نژاد برعهده داشته و به همین دلیل هم به جز 2 جلسه در تمامی جلسات کمیسیون حضور داشته است.این کمیسیون 30 بار تشکیل جلسه داده اما محمدرضا جابر انصاری فقط تا جلسه 25 عضو این کمیسیون بوده و در این مدت به غیر از 5 جلسه غیبت در سایر 21 جلسه حضور داشته است.سیدکمال سیدعلی نیز در کل جلسات این کمیسیون 10 بار غیبت و 20 بار حضور داشته است. در میان غایبان نیز باید به نام هایی چون هوشنگ ادهمی با 24 جلسه،سیدحمید حسینی و محسن بهرامی ارض اقدس با 21 جلسه غیبت در جلسات این کمیسیون اشاره کرد.
۱۴ فروردین ۱۳۹۰ ۱۴:۲۱
پایگاه خبری پارسینه به نقل از خبر انلاین |
تعداد بازدید : ۱,۳۶۳