اروپا و چین ، عاملان اصلی ناملایمات اخیر اقتصاد جهانی

اروپا و چین ، عاملان اصلی ناملایمات اخیر اقتصاد جهانی
بر اساس تازه ترین اطلاعات قیمت طلا بیشترین میزان کاهش از دهه ۱۹۸۰ تا به امروز را تجریه کرده و در اذهان بسیاری از سرمایه گذاران این نگرانی ایجاد شده که شاید عصر طلایی فلز گران قدر طلا به پایان رسیده است .
به گزارش " فایننشال تایمز" روز دوشنبه در نخستین روز بازارهای جهانی در هفته جاری قیمت طلا به ازای هر اونس به یکباره ظرف تنها چند ساعت ۱۰۰ دلار برابر با ۸.۷ درصد کاهش یافت که این بالاترین رکورد کاهش یک روزه قیمت نفت در ۳۰ سال اخیر بوده است .از سوی دیگر قیمت نقره نیز در بازار جهانی با ۱۱ درصد کاهش همراه شد .
تقاضای روبه کاهش فلزات گرانبها در کشورهای اروپایی و انتشار اخبار اقتصادی نگران کننده و غیر قابل پیش بینی از وضعیت اقتصادی چین موجب کاهش قیمت نفت نیز شده است ، به طوری که قیمت نفت خام برنت نیز روز دوشنبه با ۳ درصد کاهش به ۱۰۰.۰۲ دلار در هر بشکه رسید که این پایین ترین قیمت نفت خام برنت در ۹ ماه گذشته گزارش شده است .
از سوی دیگر در بازارهای بورس نیز وضعیت بسیار وخیم گزارش شده به طوری که ارزش سهام شاخص اس اند پی ۵۰۰ بدترین دوره در ۶ ماه اخیر را تجربه می کند و روز گذشته ارزش این شاخص با ۲.۳ درصد کاهش همراه بوده است .
بر اساس این گزارش روز دوشنبه قیمت طلا به ۱۳۵۵.۸۰ دلار در هر اونس تنزل یافت .این بیشترین میزان کاهش دو روزه قیمت طلا از سال ۱۹۸۳ تا به امروز گزارش شده است .
گزارش ها حاکی است در یک دهه گذشته قیمت طلا روندی بسیار صعودی داشته به طوری که از سال ۲۰۰۱ قیمت طلا 7 برابر افزایش داشته و حتی در سال ۲۰۱۱ به رکورد ۱۹۲۰ دلار در هر اونس نیز رسید .
اما نگرانی ها از طولانی شدن دوره رکورد اقتصادی در منطقه یورو و روند کند بهبود اقتصاد امریکا بسیاری از سرمایه گذاران را نگران تداوم رونق در بازار طلا و دیگر فلزات گرانبها کرده است .
در این شرایط بانکهای کردیت سوئیس ، سوسایت جنرال و گلدمن ساچ جملگی اعلام کرده اند که عصر طلایی سرمایه گذاری در بازار فلزات گرانبها به پایان رسیده است .
۲۹ فروردین ۱۳۹۲ ۰۰:۴۴
تعداد بازدید : ۹۴۶