دربهاى سوآپ نفت هنوز به طور کامل بسته نشده است

سیدحمید حسینى - رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمى - در گفتگو با پانا نیوز با اشاره به ارائه پیشنهادهاى جدید به وزارت نفت براى از سرگیرى سوآپ نفت خام توسط فعالان بخش خصوصى، گفت: تاکنون با انجام مطالعات کارشناسى شده یک بسته پیشنهادى جدید براى سوآپ نفت خام از کشورهاى حاشیه دریاى خزر به وزارت نفت ارائه شده است.

وى با اعلام اینکه هم اکنون مذاکرات با وزارت نفت براى از سرگیرى سوآپ نفت در حال انجام بوده اما تاکنون با این پیشنهادات موافقت نشده است، تصریح کرد: در یک طرح جدید پیشنهاد کرده ایم که سوآپ نفت توسط بخش خصوصى و به صورت مشارکتى با وزارت نفت انجام شود. این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در این پیشنهاد سود هر دو طرف به صورت ۵۰ درصد دیده شده است، اظهار داشت: در پیشنهاد دیگرى پروژه سوآپ نفت به صورت کارمزدى را مطرح کرده ایم.
وى با اشاره به اینکه در این پیشنهاد قرار شده به ازاى هر یک بشکه نفت خام سه دلار به صورت کارمزد به فعالان بخش خصوصى پرداخت شود، تبیین کرد: این پیشنهاد نزدیک به ۱۵ روز گذشته به وزارت نفت ارائه شده است. رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمى با بیان اینکه هم اکنون ترکمنستان قراردادهاى کوتاه مدتى را براى سوآپ نفت خام از مسیر خط لوله بى.تى.سى منعقد کرده است، گفت: اما در صورت تعجیل وزارت نفت هنوز درب هاى بازار سوآپ نفت این منطقه بر روى ایران بسته نشده است. حسینى با تاکید بر اینکه در شرایط فعلى امکان سوآپ نفت خام از قزاقستان وجود دارد، یادآور شد: انجام سوآپ نفت صرفا یک مساله اقتصادى براى ایران نبوده زیرا در این تجارت نفتى مسائل استراتژیکى همچون موقعیت جغرافیایى ایران و ضرورت تعامل با کشورهاى حاشیه دریاى خزر دیده شده است.
با گذشت نزدیک به ۱۳ سال از آغاز سوآپ نفت کشورهاى حاشیه دریاى خزر از مسیر ایران به خلیج فارس اخیرا با عدم تمدید قرارداد ۴ شرکت خارجى، حجم سوآپ نفت خام ایران به صفر رسیده است. بر این اساس، قرارداد سوآپ نفت خام چهار شرکت بین المللى سلکت انرژى تریدینگ، دراگون اویل امارات، ویتول سوئیس، کاسپین اویل دولوپمنت ایرلند در سالجارى میلادى توسط وزارت نفت تمدید نشده است و این شرکتها براى ادامه فعالیتهاى نفتى در دریاى خزر مذاکراتى را با روسیه و جمهورى آذربایجان آغاز کرده اند.
۱۱ مهر ۱۳۸۹ ۱۳:۳۰
ابرار اقتصادی |
تعداد بازدید : ۱,۲۳۱