نمایشگاه بین‌المللی نفت افتتاح شد

نمایشگاه بین‌المللی نفت افتتاح شد
هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیرنفت، وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از سفرای خارجی و مسئولان صنعت نفت، در محل نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران افتتاح شد.

هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور معاون اول احمدی‌نژاد، وزیرنفت، وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از سفرای خارجی و مسوولان صنعت نفت صبح روز گذشته در محل نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران افتتاح شد.
در آیین افتتاحیه این نمایشگاه، اسحاق رویور، مدیر روابط عمومی وزارت نفت اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه نفت در ایران به عنوان یکی از قوی‌ترین کشورها از نظر ذخایر فسیلی، فرصتی بی‌بدیل برای هم‌افزایی شرکت‌های ایرانی و خارجی است.
وی افزود: در هجدهمین نمایشگاه نفت،گاز، پالایش و پتروشیمی، شرکت‌های پنج قاره و از کشورهایی چون ایتالیا، آلمان، اوکراین، روسیه، اسپانیا، فنلاند، انگلیس، فرانسه، ژاپن، هلند، امارات، کره جنوبی، کرواسی، ترکیه، عربستان، کانادا، اتریش، ارمنستان و آذربایجان شرکت کردند.
رستم قاسمی، وزیر نفت ایران در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با رد تاثیر تحریم‌ها بر مهم‌ترین صنعت کشور از برگزاری جشن خودکفایی صنعت نفت ایران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: سال گذشته 30 میلیارد دلار در صنعت نفت کشور سرمایه‌گذاری صورت گرفت.
وزیر نفت ایران گفت: اگرچه در سال‌های اخیر صنعت نفت کشور وابستگی‌های زیادی به شرکت‌های خارجی داشت اما در سال‌های اخیر به لطف تحریم‌ها جشن عدم وابستگی صنعت نفت را برگزار خواهیم کرد و زمان برگزاری این جشن دور نخواهد بود.
وی با اشاره به اینکه در گذشته برای توسعه فاز‌های میدان گازی پارس جنوبی 90 درصد وابستگی به خارج از کشور داشتیم، اظهار کرد: امروز این رقم به کمتر از 50 درصد رسیده و امیدواریم که در سال‌های آینده طی یک حرکت انقلابی این رقم باز هم کاهش یابد.
به گفته قاسمی، در سال 91 باوجود مشکلات مالی کشور حدود 30 میلیارد دلار در صنعت کشور سرمایه‌گذاری صورت گرفت که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال‌جاری افزایش یابد.
وزیر نفت گفت: در توسعه صنعت نفت کشور با توجه به پتانسیل‌های موجود اندک نیاز این صنعت به واردات به زودی برطرف خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته پروژه‌های بزرگی مانند پروژه توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند به بهره‌برداری رسید، گفت: بهره‌برداری از این پروژه‌ها نشان داد که وابستگی صنعت نفت به شرکت‌های خارجی کاهش یافته ضمن اینکه ایران را به عمده‌ترین صادر‌کننده فرآورده‌های نفتی تبدیل کرد.
قاسمی با تاکید بر اینکه امروز صنعت نفت کشور دارای نقشه راه و سند راهبردی در تولید و توسعه است، گفت: در حال حاضر 70 واحد پتروشیمی در ایران در حال ساخت است که با تکمیل این تعداد واحد ظرفیت نصب‌شده محصولات پتروشیمی به 130 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت به‌طوری که ایران نقش اصلی و جایگاه اول را در این زمینه در منطقه خواهد داشت.
وزیر نفت با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 700 میلیون مترمکعب گاز در روز تولید می‌شود، گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه این رقم به 4/1 میلیارد مترمکعب افزایش خواهد یافت که علاوه بر بهره‌مندی مردم کل کشور از این نعمت اقداماتی جهت صادرات گاز مازاد باید صورت بگیرد.
وی ابراز امیدواری کرد که امسال درآمد‌های نفتی به جای هزینه‌شدن در امور جاری در پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای کشور سرمایه‌گذاری و برای نسل آینده برنامه‌ریزی شود.
قاسمی تاکید کرد: اگرچه از همکاری و حضور همه شرکت‌های نفتی جهان استقبال می‌کنیم اما همچنان از سازندگان و شرکت‌های ایرانی حمایت خواهد شد.
وزیر نفت، انرژی را اصلی‌ترین محرک اقتصادی عنوان کرد و گفت: با وجود آنکه برخی نقاط جهان در سال‌های اخیر رشد اقتصادی محسوسی نداشته‌اند اما رشد انرژی در حد معقول ادامه دارد ضمن اینکه انرژی هیدروکربوری مهم‌ترین انرژی در سال‌های گذشته و حتی آینده خواهد بود.
قاسمی با اشاره به اینکه کشور‌های مختلفی تلاش‌های بسیاری را برای جایگزینی انرژی‌های هیدروکربوری با سایر انرژی‌ها انجام داده‌اند و مالیات‌های سنگینی بر آن وضع کرده‌اند، گفت: به دلیل ارزانی و قابل دسترس بودن انرژی‌های هیدروکربوری، این انرژی سال‌های متمادی نقش اصلی را در سبد انرژی جهان به خود اختصاص می‌دهد.
قاسمی با یادآوری این موضوع که اهمیت توسعه منابع انرژی هیدروکربوری در آینده اجتناب‌ناپذیر است ایران را یکی از مهم‌ترین منابع دسترسی به این انرژی اعلام کرد و خاطرنشان کرد: با توجه به نقش منحصر‌به‌فرد کشور در تامین انرژی ارزان، ایران مطمئن‌ترین منبع تامین انرژی جهان است.
درآمدهای ارزی ایران
50 درصد کاهش یافت
مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز که در مراسم افتتاحیه حاضر بود، اظهار کرد: با افزایش سالانه یک میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی از ارز حاصل از صادرات نفت بی‌نیاز می‌شویم.
غضنفری با اشاره به وضعیت تجارت خارجی ایران اظهار کرد: تحریم‌های ناجوانمردانه در سال گذشته برای فشار به معیشت مردم ابعاد گسترده‌ای پیدا کرد و متاسفانه منجر به کاهش 50 درصدی درآمدهای ارزی شد.
وی با اشاره به اینکه با وجود تحریم‌ها، بسیاری از فشارها روی بانک مرکزی و وزارت نفت بوده است، گفت: تحریم‌ها باعث افزایش دو برابری نرخ دلار در مرکز مبادلات ارزی و سه برابر شدن قیمت آن در بازار آزاد شد و مشکلاتی را در کارخانه‌ها و انتقال پول به وجود آورد.وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اثرات مثبت تحریم گفت: در شرایطی که به وجود آمد تحریم در واردات با اولویت‌بندی و عدم ثبت سفارش کالاهای اولویت 10 اثر مثبت گذاشت و فرصت بی‌نظیری ایجاد شد؛ کالاهای اولویت 10 کالاهایی هستند که امکان تولید آن در کشور وجود دارد.غضنفری با اشاره به اینکه افزایش قیمت ارز تبعات مثبتی نیز در صادرات داشت، گفت: با وجود کاهش میزان صادرات در حوزه نفت، صادرات تولیدات داخلی و کشاورزی افزایش یافت و از سوی دیگر به خاطر کمبود مواد اولیه موضوع مدیریت صادرات را مطرح کردیم و محصولات ناشی از مواد اولیه را صادر کردیم که در این صورت ارزش افزوده ایجاد شد.
وی با اشاره به اینکه در سال 2006 (1385) 82 درصد تجارت ایران با کشورهای آسیایی و 14 درصد با کشورهای اروپایی بوده است، گفت:‌ در سال 2012 در تجارت انتقالی ناشی از رفتار کشورهای اروپایی رخ داد به‌گونه‌ای که تجارت با اروپا از میزان 14 درصد به پنج درصد و با آسیا از 82 درصد به 92 درصد رسید بنابراین میزان صادرات کم نشد بلکه کشورها جابه‌جا شدند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در سال 2006 میلادی (1385) میزان واردات ایران 53 میلیارد دلار بود که 42 میلیارد دلار آن از اروپا بوده است اما میزان واردات در سال 2012 میلادی در حالی که به 69 میلیارد دلار رسید، تنها 28 میلیارد دلار آن واردات از اروپا بود.
غضنفری تاکید کرد: تجارت مسیر خود را پیدا می‌کند و با تحریم‌ها فقط بسیاری از کشورهای غربی بازار خود را از دست دادند.
وی با اشاره به اینکه در سال‌های 2002 تا 2006 میزان صادرات غیرنفتی 46 میلیارد دلار بوده است، گفت: میزان صادرات غیرنفتی در سال‌های 2007 تا 2011 به 146 میلیارد دلار رسید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه تجارت ایران از گردنه تحریم‌ها عبور می‌کند، اظهار کرد: میزان صادرات در سال‌های 2002 تا 2006 میلادی 166 میلیارد دلار و در سال‌های 2007 تا 2011 میلادی 285 میلیارد دلار بوده است.
غضنفری با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت رتبه اول را در جذب سرمایه‌گذار خارجی و سهم 7/4 میلیارد دلاری داشته است، گفت: 80 درصد از واردات در دهه اخیر مربوط به کالاهای سرمایه‌ای بوده‌ است و در 10 سال گذشته سالانه میزان صادرات غیرنفتی 20 درصد رشد داشته بنابراین تولید تجارت با نشاط کار خود را پیش می‌برد.
تحریم‌ها مثل سیل بود
در این مراسم همچنین محمدرضا رحیمی، معاون اول احمدی‌ن‍ژاد گفت: ابرقدرت‌ها فروش بنزین هواپیما را به ایران تحریم کردند اما توانستیم در داخل سوخت هواپیما تولید کرده و حتی به برخی کشورهای تحریم‌کننده نفروشیم.سال 91 سال سخت، سال تلاش، کار و تدبیر و تفکر بود. معاون اول احمدی‌نژاد افزود: در سال گذشته پنجه در پنجه قدرت‌های ظالم جهان انداختیم و توانستیم خود را به قله‌های مرتفع رشد و توسعه باوجود تحریم‌ها برسانیم.
رحیمی تصریح کرد: تحریم به مانند سیل عظیمی بود که با شدت می‌خواست جمهوری اسلامی ایران را در هم بپیچد اما با توکل به خدا توانستیم این سیل را به آب‌های آرام تبدیل کرده و سدهای خود را برای رشد و توسعه ایران پرآب کنیم.
رحیمی اضافه کرد: ابرقدرت‌ها در اولین قدم، بنزین هواپیما را به ایران تحریم کردند اما توانستیم در داخل سوخت هواپیما تولید کرده و حتی به برخی از کشورهای تحریم‌کننده نفروشیم، توانستیم ابزارآلات دفاعی خود را به حد اعلایی برسانیم و هم‌اکنون وزارت دفاع وارد عرصه صنعت شده است.معاون اول رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: سال گذشته موفق شدیم 70 درصد از نیاز وزارت نفت را از طریق صنایع داخلی تامین کنیم و در این دوران توانستیم پیوند محکمی را بین دانشگاه و وزارت نفت برقرار کنیم.
رحیمی تصریح کرد: بیش از 200 هزار میلیارد تومان در پتروشیمی و دیگر صنایع مرتبط به نفت سرمایه‌گذاری کردیم و توانستیم در مواردی که امکانات و تجهیزات مورد نیازمان را از خارج وارد می‌کردیم، در داخل کشور بسازیم و در آن بخشی که نیاز به واردات بود، توانستیم از کشورهای تحریم‌کننده- به‌طوری که مسوولان آنها در خواب بودند- وارد کنیم.
رحیمی تصریح کرد: همه مسوولان دولتی و غیردولتی به سال 92 چشم دوخته‌اند چراکه امیدبخش توسعه همه‌جانبه اقتصاد و رشد و شکوفایی صنعت نفت است.
وی ادامه داد: آمریکا و فرماندارانش همه وابسته به صهیونیست هستند و آنها بودند که می‌خواستند بر ملت ایران فشار وارد کنند اما به یاری خدا و همت مردم و توصیه‌های رهبری توانستیم تا حد زیادی بر تحریم‌ها فائق آییم.
معاون اول رییس‌جمهور گفت: در شرایط فعلی قصد داریم بین 200 تا 400 هزار نفر را استخدام کنیم و حقوق همه کارمندان را 25 درصد افزایش دهیم و از طرفی کشورهای ابرقدرت بیمه ایران را تحریم کردند، اما سال گذشته چهاردهمین بیمه مهم جهان را راه‌اندازی کردیم.
وی ادامه داد: ابرقدرت‌ها پنداشته‌اند به ایران و لیبی یا هر کشور آفریقایی می‌توانند زور بگویند اما فراموش کرده‌اند که اینجا جمهوری اسلامی ایران است و سر تسلیم به هیچ کشوری فرود نمی‌آورد.
رحیمی تصریح کرد: پیام من به تمام تحریم‌کنندگان این است که قصد داریم در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی با شجاعت وارد شویم و براساس یک برنامه‌ریزی مانع از صادرات نفت خام شده و محصولات نهایی وابسته به نفت را صادر کنیم.
وی ادامه داد: در سال 92 قطعا صادرات غیرنفتی افزایش خواهد یافت، به‌طوری که ارز مورد نیاز کشور به جای آنکه از نفت تامین شود، از ارز غیرنفتی تامین خواهد شد.
رحیمی در پایان خاطرنشان کرد: کشورهای مختلف باید بدانند که ایران تنها کشوری است که دارای انرژی با امنیت زیاد است زیرا نه به قدرت‌های شرق وابسته‌ایم و نه به قدرت‌های غربی، از این‌رو به کشور چین و هند توصیه می‌کنم به‌جای آنکه خود را گرفتار کشورهای غربی کنند، انرژی مورد نیاز خود را از ایران وارد کرده زیرا ایران می‌تواند امن‌ترین کشور در تامین انرژی جهان باشد.

۲۹ فروردین ۱۳۹۲ ۰۰:۵۴
تعداد بازدید : ۱,۰۰۱