تجارت غیرنفتی ۹۴ میلیارد دلاری ایران با ۱۹۷ کشور علی‌رغم تحریم

تجارت غیرنفتی ۹۴ میلیارد دلاری ایران با ۱۹۷ کشور علی‌رغم تحریم
با وجود تحریم‌های نظام سلطه در ۱۲ ماهه سال ۹۱ تجارت غیرنفتی با احتساب میعانات گازی ۹۴.۶ میلیارد دلاری ایران با 197 کشور دنیا انجام شد.
به گزارش فارس، براساس نتایج حاصل از آمار مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی ایران، ارزش صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی در 12 ماهه سال 91، 32.45 میلیارد دلار و ارزش کل واردات در این مدت 53.34 میلیارد دلار بوده است که با مقایسه این ارقام تراز بازرگانی خارجی بدون احتساب صادرات نفت در سال 91 با کسری 20.89 میلیارد دلار موجود بوده است.

بنابراین گزارش ارزش واردات 62.18 درصد از ارزش کل مبادلات خارجی کشور را به خود اختصاص داده است این نسبت در مدت مشابه سال قبل 64.63 درصد بوده است.

به گزارش فارس، در سال 91 تراز بازرگانی خارجی کشور بدون احتساب نفت، گاز و خدمات با 102 کشور دنیا منفی و با 95 کشور دیگر مثبت بوده است و 5 کشور عراق، افغانستان، ترکمنستان، هند و پاکستان بیشترین تراز تجاری مثبت و کشورهای امارات متحده، جمهوری کره، سوئیس، ترکیه و چین بیشترین تراز تجاری منفی داشته‌ایم.

به گزارش فارس، صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی 4 درصد افزایش و به لحاظ ارزشی 4.04 درصد کاهش داشته است و سهم محصولات پتروشیمی از کل ارزش صادرات غیرنفتی 31.04 درصد بوده است.

بنا بر این گزارش در سال 91، 3 هزار و 514 ردیف تعرفه صادر شده است که 10 قلم عمده کالاهای صادراتی شامل متانول، پروپان مایع شده، قیر نفت، اوره، پلی‌اتیلین گریدفیلم، بوتان مایع شده، سنگ آهن، انواع پسته، سیمان پرتلن و فلزات گرانبها بوده است.

طی 12 ماه سال 91، 96.87 درصد از ارزش کل صادرات کشور مربوط به دو قاره آسیا و اروپا بوده است و سهم سه قاره دیگر تنها 3.13 درصد بوده است.

بنا بر این گزارش در قاره آسیا بیشترین صادرات به عراق در قاره اروپا بیشترین صادرات به روسیه در قاره آفریقا بیشترین صادرات به مصر و در قاره آمریکا بیشترین صادرات به مکزیک و در قاره اقیانوسیه بیشترین صادرات به استرالیا بوده است. 5 کشور عمده که بیشترین صادرات به آنها صورت گرفته شامل عراق، چین، امارات، افغانستان و هند است که 78.57 درصد از وزن و 66.08 درصد از ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است.

به گزارش فارس، میزان واردات در 12 ماه سال 91، 53.34 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی 2.64 درصد و به لحاظ ارزشی 13.62 درصد کاهش داشته است و بیشترین واردات مربوط به دانه گندم سخت، شمش از آهن و فولاد، دانه ذرت، کنجاله و آخال‌های جامد از روغن سویا، برنج نیمه سفید شده یا برنج کامل، شکر تصفیه نشده، مکمل‌های دارویی، ماژول نمایشگر، متشکل‌ از LCD و LED، روغن خام سویا و محصولات آهنی و فولادی بوده است.

بنا بر این گزارش، پیش از 96.88 درصد از ارزش کل واردات کشور مربوط به دو قاره آسیا و اروپا و سهم سه قاره دیگر 3.12 درصد بوده است. بیشترین واردات در قاره آسیا از امارات در قاره اروپا از سوئیس در قاره آ‌مریکا از برزیل در قاره اقیانوسیه از استرالیا و در قاره آفریقا از مصر بوده است.

۲۹ فروردین ۱۳۹۲ ۰۰:۵۹
تعداد بازدید : ۹۴۱