ذخایر نفت ایران از آمریکا بیشتر شد

ذخایر نفت ایران از آمریکا بیشتر شد
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت از ارتقای رتبه ایران در ذخایر نفت خبر داد و اکتشافات جدید ایران در سال گذشته را تشریح کرد.
هرمز قلاوند با اعلام اینکه رتبه ایران در اکتشافات ذخایر هیدروکربوری به اذعان منابع خارجی ارتقا یافته است، گفت: پیش از این ایران در ذخایر نفتی مقام چهارم و در منابع گازی بعد از روسیه مقام دوم را در دنیا داشت اما اکنون این رتبه در رنکینگ جهانی ارتقا یافته است. وی با اشاره به اکتشافات صورت گرفته در سال گذشته اعلام کرد که رتبه ایران در ذخایر نفتی از رده چهارم به سوم ارتقا یافت. مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت اظهار کرد: ایران اکنون بعد از ونزوئلا و عربستان قرار گرفته است.
به گفته قلاوند، ارتقای رتبه ایران در رنکینگ جهانی دارندگان ذخایر نفتی توسط گزارشات رسمی اوپک اعلام شده است البته طبق مطالعات صورت گرفته معتقدیم مجموع نفت و گازی که وجود دارد و کشف نشده در آینده ایران را به سمت مقام اول پیش خواهد برد. وی ادامه داد: با بررسی‌های این لایه جدید متوجه شدیم از منطقه فارس و برازجان تا میناب‌ گسترانیده شده و حتی تا زیر خلیج فارس نیز کشیده شده است. قلاوند تصریح کرد: برای رسیدن به این لایه سه هزار و 300 متر حفاری کردیم و پس از حفاری اولین چاه متوجه شدیم نفت موجود در این لایه با درجه سبکی 56 است بنابراین می‌توان گفت نفت این لایه از انواع نفت سبک محسوب می‌شود. مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: از بررسی‌های اولیه به نظر می‌رسد از هر چاه این لایه هیدروکربوری می‌توان 26 میلیون فوت مکعب گاز به صورت روزانه استخراج کرد.
150 میدان نفت و گاز توسعه نیافته در کشور وجود دارد
وی با بیان اینکه فاصله زیادی بین اکتشاف ذخایر نفتی تا بهره‌برداری از آنها وجود دارد، گفت: یکی از مشکلات توسعه میادین تازه اکتشاف شده منابع مالی است که ارتباط مستقیمی با فروش نفت دارد که امیدواریم این مشکل در آینده برطرف شود.
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ادامه داد: اگر حجم اکتشافات را بالا ببریم، گزینه‌های سرمایه‌گذاری جذابی را می‌توانیم برای شرکت‌های نفتی ایجاد کنیم ضمن اینکه طبق برنامه پنجم توسعه کشور می‌توان پروانه‌های اکتشافی برای شرکت‌های خصوصی صادر کرد که شرکت ملی نفت در حال پیگیری این موضوع است تا طی یک قاموس نوشته شده در این زمینه شرکت‌های سرمایه‌گذاری بتوانند اکتشاف بلوک‌های تعیین شده را بر عهده بگیرند.
موفقیت 90درصدی در اکتشافات
قلاوند با اشاره به اینکه نرم جهانی شانس اکتشاف بین 30 تا 50 درصد است، گفت: این رقم در برنامه پنج ساله ایران به 70 درصد رسید ضمن اینکه شانس اکتشاف در سال گذشته با یک رکورد جدید به 90 درصد ارتقا یافت. به گفته وی، شانس اکتشاف در ایران در برنامه دوم توسعه 57 درصد، در برنامه سوم 79 درصد، در برنامه چهارم 77 درصد و در برنامه پنجم 68 درصد اعلام شده است که این رقم تا پایان سال 94 در برنامه پنجم افزایش خواهد یافت. مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت از تحقق صد درصدی برنامه اکتشاف در سال گذشته خبر داد و گفت: این رقم در سال 91، 160 درصد اعلام شد به طوری که موفق به کشف 1891 میلیون بشکه در سال گذشته شدیم. به گفته قلاوند، اولویت حفاری برای اکتشاف ذخایر نفت و گاز براساس بودجه مشخص می‌شود اما در اولویت مکانی مناطق مرزی اهمیت بیشتری دارند. وی بودجه سال 92 برای اکتشاف را 550 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: باید در سال‌جاری 400 میلیون بشکه نفت و 125 میلیارد مترمکعب گاز کشف کنیم. برای دستیابی به این حجم از ذخایر باید 27 هزار متر حفاری، 1200 کیلومتر لرزه‌نگاری دو بعدی و 750 کیلومتر لرزه‌نگاری سه بعدی انجام شود. مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه مدیریت اکتشاف در حال حاضر شش دکل حفاری در اختیار دارد گفت: طبق برنامه باید شش دکل در خشکی و یک دکل در دریا مستقر شود که امیدواریم امسال یک دکل دیگر به ناوگان مدیریت اکتشاف افزوده شود. قلاوند با اشاره به اینکه در سال گذشته 20 هزار متر حفاری برای اکتشاف منابع نفت و گاز انجام شد گفت: ‌هزینه‌های اکتشاف در ایران نسبت به سایر کشورها بسیار پایین است.
اکتشاف منابع غیرمتعارف
نفت و گاز برای اولین بار در کشور
قلاوند با اشاره به اینکه کشورهای آمریکای شمالی (کانادا، آمریکا و مکزیک) روزانه 16 میلیون بشکه نفت از منابع غیر متعارف خود تولید می‌کنند، گفت: طبق برنامه این کشورها، در سال 2020 این رقم به بیش از 27 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. بر این اساس در سال‌های گذشته نیز ایران و عربستان به استفاده از روش‌های غیرمتعارف روی آوردند. مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت از کشف منابع شل نفتی و گازی در ایران برای اولین بار خبر داد و گفت: مدیریت اکتشاف در 10 سال گذشته طی مطالعاتی موفق به کشف این منابع نفت و گازی غیر متعارف شد. اکنون ایران باید تکنولوژی استخراج این نوع ذخایر را به دست آورد به همین دلیل یک ساختار در شرکت ملی نفت زیر نظر مدیریت اکتشاف ایجاد شده است. وی با اشاره به اینکه برای برداشت این ذخایر غیرمتعارف یک پروژه با یک شرکت خارجی انجام خواهد شد، در مورد منطقه‌ای که این ذخایر غیرمتعارف کشف شده است، توضیح داد: این منطقه در لرستان واقع شده است که بعد از گذشت یک و نیم سال می‌توانیم مشخص کنیم که حجم ذخایر مورد نظر چقدر است.
کشف هیدرات‌های گازی در دریای عمان
قلاوند از کشف هیدرات‌های گازی در دریای عمان خبر داد و گفت: باید در یک بازه زمانی اطلاعات حاصل از اکتشافات ژئوفیزیک را تفسیر کرد تا حجم ذخایر این منابع مشخص شوند. مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با اظهار اینکه این هیدرات‌های گازی کاملا در آب‌های ایران در منطقه کم عمق قرار گرفته‌اند، گفت: پیشرفت این پروژه تاکنون 40 درصد بوده که با رسیدن به 60 درصد قابلیت تشخیص حجم ذخایر آن مشخص خواهد شد.
دستیابی به ذخایر لایه‌های عمیق برای اولین بار در ایران
قلاوند با اشاره به اینکه بیشتر چاه‌های ایران در نیمه دوم عمر خود هستند بر ادامه اکتشاف ذخایر نفتی تاکید کرد و گفت: اگر بودجه اکتشاف را افزایش دهند می‌توانیم تعداد دکل‌های اکتشافی را افزایش دهیم. مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه پایان شناسایی مخازن کم عمق فرا رسیده است و باید اکتشاف مخازن عمیق را آغاز کنیم، گفت: برای اولین بار در ایران توانستیم به گاز پالازوئیک زیرین دست یابیم که لایه‌های مربوط به دوران اول است که یک ماه پیش طی مطالعه و تفسیر مطالعات توانستیم نفت و گاز را در لایه زکین منطقه فارس شناسایی کنیم. وی با اشاره به اینکه نفت این لایه فوق سبک و با درجه 56 ATI است، گفت: گستردگی این لایه نفتی بسیار زیاد است به طوری که علاوه بر منطقه اکتشافی فارس (برازجان تا گسل میناب در بندرعباس) تا خلیج فارس کشیده شده است. وی از حفاری 3700 متری برای رسیدن به این لایه خبر داد و گفت: در حال حاضر یک حلقه چاه آزمایشی برای تولید روزانه 26 میلیون فوت مکعب گاز در این منطقه حفاری شده است.

 

۳۱ فروردین ۱۳۹۲ ۱۷:۰۷
تعداد بازدید : ۱,۰۳۹