صادرکنندگان از وضع عوارض ۵درصدی بر ۲۲۹ قلم کالای صادراتی در مجلس انتقاد کردند

عوارض علیه صادرات / قانونگذار تجدید نظر کند!

عوارض علیه صادرات / قانونگذار تجدید نظر کند!
صادرکنندگان می گویند: دریافت ۵ درصد عوارض صادراتی، لطمات جبران ناپذیری به صادرات وارد و جذب سرمایه را با اخلال مواجه می‌کند. از این رو، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآوردهای نفتی با تأکید بر ضرورت حمایت از صادرات ارزآور در شرایط فعلی اقتصاد خواستار تجدید نظر قانون‌گذاران در مجلس در تصویب چنین ماده‌ای شد.
با تصمیم مجلس و براساس بند(ن) تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، عوارض ۵ درصدی بر صادرات کلیه صنایع کشور خصوصا صنایع نفتی تصویب شد. موضوعی که به شدت مورد انتقاد صادرکنندگان فرآورده های نفتی قرار گرفت و نسبت به مخاطرات وپیامدهای این تصمیم هشدار دادند.

ارزآوری یک میلیارد دلاری صادرات قیر

در همین راستا، اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در یک نشست خبری نسبت به پیامدها و آثار ناگوار این مصوبه بر صنعت، اقتصاد و صادرات کشور هشدار داد.

درابتدای این نشست، رئیس جدید هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآوردهای نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره وضع ۵درصدی عوارض صادراتی بر صنایع مختلف توضیح داد: در لایحه بودجه به پیشنهاد نمایندگان در کمیسیون انرژی و تلفیق، وضع ۵ درصد عوارض صادراتی لحاظ شده که در صورت تصویب، لطمات جبران ناپذیری به صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی وارد می‌کند.
معروفخانی
احمد معروف‌خانی، تاکید کرد: اساس وضع این عوارض، به‌خاطر جلوگیری از خام‌فروشی و جلوگیری از کمبود خوراک واحدهای داخلی است، اما در اجرا با تصمیمات نسنجیده به سمتی می‌رود که تولید و صادرات را با چالش مواجه خواهد کرد.

معروف‌خانی با بیان اینکه نیاز کشور به قیر سالانه ۲ میلیون تن است، گفت: با تولیدات ۷ میلیون تنی قیر در سال، ۵ میلیون تن مازاد بر نیاز داخل داریم که با صادرات آن، یک میلیارد دلار در یک‌سال اخیر ارز‌آوری برای کشور داشته‌ایم.

او با تاکید بر اینکه وضع ۵ درصد عوارض صادراتی، تبعات جبران ناپذیری به‌دنبال خواهد داشت، گفت: به‌نظر می‌رسد نمایندگان قانون‌گذار، متوجه این عواقب نیستند؛ درحالی که این وضع عوارض که در بند (ن) تبصره ۶ لایجه بودجه آمده، با قوانین بالادستی نیز مغایرت دارد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآوردهای نفت، گاز و پتروشیمی با تأکید بر ضرورت حمایت از صادرات ارزآور در شرایط فعلی اقتصاد کشور گفت: امیدواریم قانون‌گذاران در مجلس در تصویب چنین ماده‌ای تجدیدنظر کنند و این قانون، که اساس آن خوب است با نظر کارشناسی صاحب‌نظرات اصلاح شود.



این مصوبه برخلاف قوانین بالادستی است

در ادامه این نشست، فریدون اسعدی، دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، بیان کرد: باید جذب سرمایه در کشور برای تحقق رونق اقتصادی مورد توجه قرار گیرد، اما تصمیماتی که گرفته می‌شود متغایر با رشد سرمایه‌گذاری بوده و با اسناد بالادستی مطابقت ندارد.

او یادآور شد که دریافت ۵ درصد عوارض صادراتی امکان جذب سرمایه داخلی و خارجی را با اخلال مواجه می‌کند و سرمایه‌گذاری‌های فعلی و درمدار بهره‌برداری را نیز با مشکل مواجه خواهد کرد.

بنابه اظهارات اسعدی، در صورت تصویب این بند در لایحه بودجه ۱۴۰۲، تعطیلی بنگاه‌هایی که در زمینه صادرات فعالیت می‌کنند قابل انتظار است.

او همچنین عنوان کرد که این مصوبه کمیسیون تلفیق، با ماده ۱۴۶ قانون مالیات مستقیم، ماده ۱۳ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد، بند ۹ نظام قانون‌گذاری کشور و قوانین بالادستی کشور در تناقض است و در صورت تصویب، زمینه حذف بخش خصوصی واقعی از بازارهای صادراتی را فراهم می‌کنیم.
اسعدی

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با تاکید بر اینکه ۲۲۹ کالای صادراتی شامل عوارض صادراتی می‌شوند، افزود: اجرای این مصوبه باعث تعطیلی واحدهای تولیدی خواهد شد.

او درعین حال عنوان کرد که عراق با تولید قیر بی‌کیفیت در بازارهای صادراتی ایران وارد می‌شود و زمینه حذف بخش خصوصی واقعی از بازارهای صادراتی را فراهم می‌کند.

تنبیه صادرکنندگان به جای تشویق!

در ادامه نشست، حمید حسینی، عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآوردهای نفت، گاز و پتروشیمی، هم در اظهاراتی گفت: بعد از برنامه سوم توسعه، صادرات محوری رویکرد اقتصاد کشور بود اما رفته رفته مشوق‌های صادراتی یک‌به‌یک حذف شدند و اکنون شاهد تنبیه صادرکنندگان به جای اعطای مشوق صادراتی هستیم؛ اگر عوارض ۵ درصدی نیز برای صادرات در بودجه تصویب شود، به معنای تنبیه صادرات است.
حسینی
حسینی با انتقاد از تصمیم مجلس درباره وضع عوارض صادراتی اظهار کرد: ۳۰ هزار میلیارد تومان صادرات فلزی، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در طول سال است که ۵ درصد آن اگر به‌عنوان عوارض دریافت شود، ۱,۵ میلیارد دلار در سال می‌شود که طبق طرح پیشنهادی مجلس، قرار است این رقم صرف شرکت‌های دانش‌بنیان شود و سوال اینجاست که با چه توجیهی شرکت‌های تولیدکننده و صادرکننده را دچار مشکل می‌کنند تا شرکت دانش‌بنیانی ایجاد شود؟

او با اشاره به اینکه در بازارهای جهانی قیمت محصولات پتروشیمی با توجه به کاهش قیمت گاز، پایین آمده و قیمت اوره از ۸۰۰ دلار به ۳۵۰ دلار رسیده،اظهار کرد: متانول نیز در بازارهای جهانی کاهش قیمت داشته و این دو محصول بدون در نظر گرفتن عوارض هم با توجه به قیمت‌های فعلی خوراک زیان‌ده هستند و افزایش قیمت خوراک گاز در سال آینده فشار مضاعفی خواهد داشت.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه قیمت گاز در هانری هاب آمریکا به‌ازای ۲۸ متر مکعب ۲.۸ دلار است، افزود: قیمت گاز در دنیا در حال کاهش است؛ اما در سال آینده قیمت خوراک پتروشیمی‌ها در کشور افزایش می‌یابد و در مقابل نیز عوارض صادراتی وضع می‌شود.

به گفته او، صنعت پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی اگر هرسال با این نوسانات و تغییر قیمت خوراک و عوارض مواجه باشد، نه‌تنها سرمایه‌گذاری شکل نمی‌گیرد، سرمایه‌گذاران قبلی نیز به مشکل می‌خورند.

حسینی با اشاره به اینکه ۴ ماه است درباره خوراک متانولی‌ها تصمیم‌گیری شود و به‌تدریج اوره سازان نیز با مشکل مواجه می‌شوند، ادامه داد: با این تصمیمات شرکت‌های پتروشیمی توان صادراتی خود را از دست خواهند داد و از دست دادن بازار صادراتی به راحتی جبران نمی‌شود.

قیر تهاتری حذف شد

این عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآوردهای نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه گفت: اقدام خوبی که در مجلس انجام شد، بحث حذف قیر تهاتری بود و قرار شد به‌جای آن، بودجه‌ای برای خرید و فروش قیر گذاشته شود که اقدامی مطلوب و درخور توجه است.

حسینی تصریح کرد: ما مخالفیم که دولت و مجلس در بحث خوراک ورود کنند؛ چرا که در جایی که دولت انحصار تأمین گاز دارد، باید قانون‌گذار اختیار تعیین نرخ را به شورای رقابت واگذار کند اما شاهد هستیم که در دولت و مجلس، در خصوص تشکیل نظام تنظیم و رگولاتوری مقاومت می‌شود.

این فعالان اقتصادی گفت: مجموع درآمدهای صادراتی کشور در سال ۱۴۰۱ تا کنون ۴۲ میلیارد دلار بوده و امیدواریم صادرات کشور تا پایان سال از ۴۸ میلیارد دلار سال گذشته بیشتر باشد.

چقدر فرآورده نفتی صادر کردیم؟

حسینی در ادامه به بیان آمار صادراتی فرآورده های نفتی پرداخت وگفت: طبق آمار ۹ ماهه امسال، متانول با صادرات ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تنی، درآمدزایی یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلاری برای کشور داشته است.

بنابر دیگر آمار اعلامی او، صادرات گاز مایع ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده که ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار ارزآوری داشته است. همچنین در بخش صادرات گازمایع با رشد ۱۲۰ درصدی نسبت به سال قبل مواجه‌ایم.

به گفته حسینی،صادرات اوره ۱.۶ میلیون تن بوده که ۹۷۵ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته، اما در همین حال، صادرات پلیمر ۷۷ درصد افت را تجربه کرده است.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در پایان اعلام کرد که از مجموع ۴۵ میلیارد دلار درآمد صادراتی، ۱۲ میلیارد دلار مربوط به صادرات محصولات پتروشیمی و ۱۳ میلیارد دلار مربوط به فرآورده‌های نفتی و میعانات گازی است.


ترکیه، صادرکنندگان ایرانی را از بازار عراق بیرون انداخته!

در بخش دیگری از این نشست، علی خلیلی، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی و از صادرکنندگان حوزه قیر نیز در اظهاراتی بیان کرد: صادرات صنعت قیر به صورت کاملا خصوصی و بدون حمایت انجام می‌شود و آنهم در شرایط رقابتی بورس که با حراج باز، با بالاترین قیمت مواد اولیه را خریداری می‌کنیم.

او گفت: دولت امسال به صراحت گفته است که پول نداریم که ۹ درصد ارزش افزوده صادرات را بدهیم و به صادرکننده تکلیف کرده که ارز نیمایی را بالای ۹ درصد نسبت به قیمت روز بازار بفروشد و ۹ درصد هم کمتر برگرداند. حال اگر ۵ درصد دیگر هم به این اضافه شود؛ ۲۳ درصد می‌شود. من نمی‌دانم کدام صنف یا کارشناس قبول می‌کند که یک صنف ۲۳ درصد به دولت که خودش بزرگترین مشکل را در راه صادرات ایجاد می‌کند هزینه بدهد تا اجازه صادرات بگیرد.

این صادرکننده قیر با بیان اینکه دولت با این کار صادرکننده را از بین خواهد برد تا به شرکت‌‌های دانش‌بنیان کمک کند، تاکید کرد: به نظر من این ظلمی است که شاید امروز زور دولت برسد اما نتیجه آن را بعدا در از بین رفتن اشتغال می‌بیند.
خلیلی

خلیلی در بخش دیگری از صحبت های گلایه آمیز خود تصریح کرد: نمی‌دانم ترکیه که امروز با وضعیت مشابه ما رو به رو بوده آیا به همین شکل رفتار کرده است؟ ترکیه ما را از بازار عراق به عنوان استراتژیک‌ترین کشور صادراتی بیرون انداخته است و رشد وحشتناک صادرات ترکیه خود آن‌ها را هم متعجب کرده؛ اما در کشور ما گفته می‌شود که صادرکننده که می‌خواهد ارز به کشور وارد کند باید مالیات هم بدهد.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در پایان اظهار کرد: تمام دنیا تورم را با صادرات خنثی می‌کنند اما در کشور ما اینگونه نیست.
۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ۰۰:۳۴
راه امروز |
تعداد بازدید : ۴۷۱