شروط دولت برای فروش نفت توسط بخش خصوصی

شروط دولت برای فروش نفت توسط بخش خصوصی
وزیر نفت از صادرات نفت به کره شمالی خبر داد و گفت: در حال حاضر برای صادرات نفت با کره شمالی در حال مذاکره هستیم.
به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، قاسمی در نشستی خبری در حاشیه‌ی هجدهمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان این‌که تعدادی از وزراء را برای دیدن این نمایشگاه دعوت کرده‌ایم از جمله وزیر کره شمالی؛ در حال حاضر مذاکراتی برای صادرات نفت با کره شمالی داریم و با توجه به درخواست آن کشور برای واردات نفت ایران امیدواریم توافق صورت گیرد.

بودجه نفتی سال 92 رضایت‌بخش است

وی با اشاره به بودجه سال 92 گفت: این بودجه یک اتفاق جدید است؛ سال‌ها گفته شد که باید بودجه جاری از درآمد نفت فاصله بگیرد، این اتفاق در بودجه 92 تا حدودی صورت گرفته و درآمد نفت را در بودجه سال 92 تا حدودی کم کردیم.

وزیر نفت با اشاره به این‌که در سال گذشته تراز تجاری ایران 12 میلیارد دلار اختلاف داشت، گفت: واردات 12 میلیارد دلار بیش از صادرات بود، اگر 12 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی صورت بگیرد تراز تجاری مثبت می‌شود.

قاسمی با اشاره به این‌که در بودجه سال 92 پیش‌بینی شده که بانک مرکزی 10 میلیارد دلار در بخش بالادستی نفت سرمایه‌گذاری کند، اظهار کرد: در سال گذشته نفت بیشتر اوراق مشارکت را فروخت و پیشنهاد دادیم سقفی برای فروش نفت در سال 92 در نظر گرفته شود تا مازاد بر درآمد نفت سرمایه‌گذاری شود. بنابراین بودجه نفت در سال جاری خوب است.

صدور میعانات گازی به کره

وی با اشاره به این‌که تاکنون میعانات گازی به اروپا، ژاپن، چین و برخی کشورهای همسایه صادر می‌شد، گفت: میعانات گازی فقط برای پالایشگاه‌های خاص قابل استفاده است.

او ادامه داد: اخیرا کره جنوبی پالایشگاهی می‌سازد که نیاز به میعانات گازی دارد، بنابراین می‌توانیم به آن کشور میعانات گازی بدهیم.

قاسمی هم‌چنین خاطر نشان کرد: LPG را به کشور‌های مختلف از جمله کره صادر می‌کردیم و این کار ادامه دارد که قیمت آن نیز براساس نرخ بین‌المللی است.

صادرات نفت به سوریه و حضور در اکتشافات لبنان

وزیر نفت با اشاره به این‌که با خیلی از کشور‌ها از جمله سوریه مراوده اقتصادی داریم، گفت: پیش از رخ‌دادن اتفاقات سوریه به آن کشور صادرات داشتیم و اکنون نیز صادرات ادامه دارد.

وی افزود: به لبنانی‌ها اعلام آمادگی کردیم که در اکتشافات آن کشور حضور پیدا کنیم.

توسعه صنعت نفت ایران تا حد شرط‌گذاری برای شرکت‌های خارجی

قاسمی با اشاره به توسعه زیاد صنعت نفت کشور گفت: اکنون برای شرکت‌های خارجی شرط می‌گذاریم.
وزیر نفت با اشاره به اعمال تحریم هشدار‌دهنده در ابتدا، سپس تحریم بازدارنده و در نهایت تحریم فلج‌کننده گفت: ما وابستگی زیادی به خارج داشتیم به گونه‌ای که حتی پیچ و مهره‌های فاز‌های پارس جنوبی را نیز از خارج وارد می‌کردیم.

وی با اشاره به این‌که تحریم سه هدف محروم‌شدن ایران از بازار جهانی، با مشکل‌ مواجه شدن ایران به لحاظ تولید داخل و عدم توسعه صنعت نفت ایران را دنبال می‌کند، افزود: امروز هیچ کشتی خارجی‌ به سمت ایران نمی‌آید و شرایط بسیار سخت است و دوران جنگ نیز این شرایط را نداشتیم، اما بعد از اعمال تحریم‌های اخیر بیمه بین‌المللی کشتی‌ها حذف شد و کشتی‌های ایرانی را نیز دیگر بیمه نکردند، اما با برنامه‌ریزی صورت گرفته امروز توان ترانسفر نفت را به هر نقطه‌ای از دنیا داریم.

وزیر نفت افزود: امروزه بیش از زمان قبل از تحریم می‌توانیم از طریق حمل‌ونقل دریایی نفت صادر کنیم و با اعمال تحریم‌ها بسیاری از پالایشگاه‌های خارجی از جمله ایتالیا که از محصولات نفتی ایران استفاده می‌کردند، آسیب دیدند.

قاسمی با اشاره به این‌که با اعمال تحریم می‌خواهند تولید کشور را با مشکل مواجه کنند، اما با توسعه کمی و کیفی پالایشگاه‌ها در حال حاضر در بسیاری از پالایشگاه‌ها بنزین یورو 4 تولید می‌شود گفت: ما عملا جزو صادر‌کنندگان برخی از فرآورده‌ها از جمله نفت گاز و سوخت جت هستیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود به پیشرفت 64 درصدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرد.

وزیر نفت هم‌چنین با اشاره به هدف عدم توسعه صنعت نفت ایران که توسط تحریم‌ها دنبال می‌شود، گفت:اکنون پارس جنوبی در بهترین شرایط پیش می‌رود؛ در دو سال قبل تنها هشت دستگاه حفاری در کشور داشتیم که فقط مالکیت یک یا دو دستگاه از آن ایران بود اما الان ایران 18 فروند دستگاه حفاری فقط در پارس جنوبی دارد.

قاسمی با اشاره به این‌که قرار‌داد تنها دو فاز پارس جنوبی به ارزش شش میلیارد دلار و معادل 12 تا 15 هزار میلیارد تومان است، گفت: در این مدت تحریم‌ها ایران کار توسعه‌ای 19 فاز پارس جنوبی و ساخت سازمان پیمانکاری را انجام داده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی 10 فاز جنوبی در دو یا چهار سال قبل گفت: اکنون 19 فاز را در حال توسعه در دست داریم و با سازماندهی انجام شده می‌خواهیم عقب‌ماندگی در بخش حفاری در دریا را جبران کنیم.

وزیر نفت با اشاره به ادامه‌ی توسعه میادین هنگام، رشادت و میدان‌های نفتی با عراق گفت: ایران در صنعت نفت بسیار رشد داشته و اکنون برای شرکت‌های خارجی شرط می‌گذارد.

صنعت نفت ایران به زودی به خودکفایی می‌رسد

وی با بیان این‌که در سال‌های متمادی نفت صادر می‌کردیم، گفت: بخش عمده‌ای از نفت صادراتی تبدیل به کالا می‌شد و به ایران باز می‌گشت، اما اکنون در بسیاری از زمینه‌ها در حال خودکفا شدن هستیم و به زودی توربوکمپرسور خواهیم ساخت.

قاسمی با اشاره به این‌که خودکفایی به معنای داخلی‌سازی 80 تا 90 درصد از کالاهای نفتی است، گفت: به زودی به این سطح خواهیم رسید.

آمادگی صد‌درصد وزارت نفت برای فروش نفت توسط بخش خصوصی

وزیر نفت با اشاره به این‌که برای فروش نفت توسط بخش خصوصی صد‌درصد آماده هستیم، گفت: حدود 300 شرکت خصوصی برای فروش نفت مراجعه کرده‌اند و درحال حاضر 10 تا 15 مورد قرار‌داد بین بخش خصوصی و وزارت بسته شده است، اما سه شرط برای فروش نفت داریم.
وی با تاکید بر این‌که بخش خصوصی برای فروش نفت باید از توان مالی برخوردار باشد، گفت: باید پول نفت را قبلا پرداخت کنند یا ضمانت‌نامه بانکی معتبر دهند. اخیرا مجوز گرفتیم که خریداران ایرانی ضمانت‌نامه ریالی بدهند اما کسی که بخواهد زیادی نفت بخرد حداقل باید 600 تا 700 میلیارد تومان بپردازد که معمولا بخش خصوصی از این جهت مشکل دارد.

قاسمی با اشاره به این‌که پرداخت‌های دلاری نیز با نرخ ارز مبادله‌ای صورت می‌گیرد، گفت: شرط دیگر این است که بخش خصوصی پول را باید به کشور‌هایی که می‌گوییم بتواند پرداخت کند.
وزیر نفت در ادامه به سومین شرط اشاره و اظهار کرد: بخش خصوصی باید این موضوع را در نظر بگیرد که به مشتری‌های دائمی ما نفت نفروشد.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به این‌که با وجود تحریم‌ها توانستیم بخش عمده‌ای از کالاهای نفتی را در کشور بسازیم، گفت: تجهیزاتی چون کمپرسور، ابزار دقیق و انواع کابل‌ها در حال حاضر در کشور تولید می‌شود و با توجه به این‌که زمان زیادی تا تامین اکثر نیازهای داخل در کشور نمانده است باید به فکر صادرات خدمات فنی _ مهندسی باشیم. در این زمینه با کشور‌های همسایه هم‌چون عراق صحبت کردیم و کشور‌هایی دیگر مانند چین می‌توانند همراهان خوبی باشند.
۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۰۰:۰۶
تعداد بازدید : ۱,۰۲۰