یازدهمین شماره خبرنامه " پیام اوپکس " منتشر شد

یازدهمین شماره خبرنامه " پیام اوپکس " منتشر شد
پیام اوپکس، خبرنامه الکترونیکی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران شماره یازدهم هفته سوم اسفندماه 1401 منتشر شد

·        تصویب تدوین سند استراتژیک اتحادیه در جلسه هیئت مدیره

در دو جلسه هیئت مدیره موارد ذیل مورد بررسی قرار گرفت: تصویب تدوین سند استراتژیک اتحادیه با مشارکت اعضا، تعیین اعضای کمیته داوری و برگزاری مجمع و زمان و مکان آن، گزارش مربوط به بودجه محقق شده و پیش­ بینی بودجه در سال آینده اتحادیه و همچنین جلسه مشترک با اعضای هیئت رئیسه کمیسیونهای تخصصی که طی سه ساعت دغدغه­های جدی و برنامه‌های آتی اتحادیه در حوزه تامین خوراک واحدهای روانکار و تصفیه مجدد و وضع عوارض بر صادرات، همفکری گردید. در جلسه مورخ هفتم اسفند نیز قیمت­گذاری خوراک میعانات گازی مباحث مفصلی مطرح شد. در ادامه با حضور مهندس عباد عضو محترم کمیسیون هیدروکربن، صنایع شیمیایی و گاز در خصوص تشکیل کمیته تخصصی گاز بحث و بررسی شد و مقرر گردید با حضور فعالان این صنعت در خصوص تشکیل کمیسیون گاز اقداماتی انجام شود و سازوکارهای اجرایی تشکیل این کمیته نیز فراهم شد.

·        ارائه گواهی­های سپرده میعانات گازی در بورس انرژی

 پیام

پیام

 

در دو جلسه کمیسیون هیدروکربن، صنایع شیمیایی و گاز که با حضور دکتر نقوی، مدیر عامل بورس انرژی برگزار شد. ارائه گواهی­های سپرده میعانات گازی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و راهکارهایی ارائه شد. مزایای این طرح باعث می‌شود قیمت قطعی میعانات گازی توسط تولیدکنندگان تعیین گردد و خوراک دائم و مستمر واحدهای تولیدی تامین گردد. کمیسیون هیدروکربن، صنایع شیمیایی و گاز آخرین جلسه خود را در چهاردهم اسفند برگزار کرد و در خصوص مخاطراتی که برای اعضای مینی ریفاینری ایجاد شده بود بحث و بررسی انجام گرفت. با توجه به ارزآوری سه میلیارد دلاری آن در سال و اشتغالزایی ۲۵ هزار نفری و احتیاج بازارهای منطقه به انرژی کشور، مقرر گردید نامه ­هایی به مراجع نظارتی در خصوص تبعات خام فروشی در حوزه میعانات گازی و مخاطرات آن برای مینی ریفاینری ها ارسال گردد. در ادامه جلسه در مورد موضوع مربوط به کدهای استانداردسازی بلندینگ مقرر گردید با پیگیری هیئت رئیسه و هیئت مدیره اتحادیه در اوایل سال بعد اجرای کدهای استاندارد مربوط به این موضوع برای بازارهای هدف مخصوصاً افغانستان توسط پالایش و پخش پیگیری شود تا مشکل صادرات واحدهای تولیدی مرتفع گردد.

 

·        برگزاری کمیسیون فرآورده های روغنی

کمیسیون فرآورده های روغنی در تاریخ سی بهمن ماه برگزار شد: در بررسی استانداردهای جدید افغانستان در سوخت تقطیری با توجه به استانداردهایی که گمرک افغانستان اعلام کرده بود مقرر شد کارگروه تخصصی سوخت تقطیری در این خصوص همفکری نمایند. همچنین عرضه خرید روغن پایه در بورس کالا و پیشنهادهای اتحادیه مبنی بر عرضه ۱۰۰ درصدی در بورس و کف عرضه از جمله این مباحث این کمیسیون بود.

 

·        ثبت پیشنهاد اصلاحی اتحادیه در کمیسیون انرژی مجلس بابت عوارض صادراتی

پیام

پیام

 

کمیسیون فرآورده های روغنی در تاریخ سی بهمن ماه برگزار شد: در بررسی استانداردهای جدید افغانستان در سوخت تقطیری با توجه به استانداردهایی که گمرک افغانستان اعلام کرده بود مقرر شد کارگروه تخصصی سوخت تقطیری در این خصوص همفکری نمایند. همچنین عرضه خرید روغن پایه در بورس کالا و پیشنهادهای اتحادیه مبنی بر عرضه ۱۰۰ درصدی در بورس و کف عرضه از جمله این مباحث این کمیسیون بود.

 

·        بررسی نوسانات و پیامدهای بازار ارز در کمیسیون پارافینی

هفتم اسفند ماه کمیسیون فرآورده‌های پارافینی برگزار شد و در آن نوسانات و پیامدهای بازار ارز و تاثیر آن در صنعت پارافین و عدم توجه به مصوبات نرخ گذاری شورای رقابت، همچنین عوارض صادرات در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

·        اصلاح دستورالعمل ماده ۴۵ فرآیند مربوط به صادرات در جلسه با ستاد قاچاق کالا و ارز

پیام

 

دیدار رئیس هیئت مدیره و دبیر کل اتحادیه با مدیرکل پیشگیری از قاچاق سوخت ستاد مبارزه با قاچاق کالا در هشتم اسفند ماه انجام شد و در این جلسه اصلاح دستورالعمل ماده ۴۵ فرآیند مربوط به صادرات و ایرادات این بخشنامه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و راهکارهایی ارائه گردید. همچنین پیگیری تدوین کدهای عمومی استاندارد سازی و فرایند صادرات سوخت تقطیری و تسهیل آن که توسط وزارت صمت مورد پیگیری قرار گرفته است مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

·        برگزاری دومین جلسه شورای سیاست گذاری کنفرانس سالانه اوپکس

پیام

پیام

 

شورای سیاستگذاری شانزدهمین کنفرانس سالانه اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران برگزار شد و در این جلسه سید مهدی حسینی رئیس سابق کمیته بازنگری قراردادهای نفتی به عنوان رئیس شورای شانزدهمین کنفرانس اتحادیه اوپکس انتخاب شد. همچنین زمان برگزاری این کنفرانس نیمه دوم مهرماه ۱۴۰۲ و مکان برگزاری آن، سالن همایش های صدا و سیما تعیین گردید .

 

·        هیئت رئیسه جدید کمیسیون قیر

پیام

ششم اسفندماه کمیسیون قیر برگزار گردید و هیئت رئیسه جدید انتخاب شدند: آقایان نوید امجد، امید ناصح و سیروان رضوی به عنوان هیئت رئیسه این کمیسیون انتخاب شدند.

·        دنیای انرژی منتشر شد

پیام

پنجاه و یکمین شماره ماهنامه دنیای انرژی اسفندماه 1401 منتشر شد .در این شماره مطالب زیر را می‌خوانید: مطالبه جدی بخش خصوصی از قوای سه گانه، ناترازی گاز تهدیدی جدی برای اقتصاد انرژی کشور، با ساخت پالایشگاه های فراسرزمینی توسعه پالایشگاه های داخل را کمرنگ نکنیم، ضرورت توسعه تجاری و استراتژی انرژی ایران با جهان، ۸۶ میلیارد دلار یارانه در ایران سوخت میشود و ....

 

·        انتقاد در نشست خبری اتحادیه راجع به تصویب وضع عوارض بر روی مواد خام و نیمه خام

پیام

نشست رسانه­ ای با رویکردی انتقادی نسبت به عوارض بر صادرات در محل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با حضور احمدمعروفخانی، سیدحمیدحسینی، علی خلیلی و فریدون اسعدی با اصحاب رسانه برگزار شد. گفتگوهای این نشست با تیترهای مقابل آذین بخش رسانه ها قرار گرفت: بند(ن) تبصره(۶) لایحه بودجه ۱۴۰۲؛ سنگ بنای نابودی صادرات فرآورده های نفتی، گازی و پتروشیمی، تصویب وضع عوارض بر روی مواد خام و نیمه خام، نه تنها در تکمیل زنجیره ارزش افزوده موثر نخواهد بود، بلکه مانعی جدی در تولید و صادرات به شمار رفته و با ارزآوری مغایرت داشته، و مسلما زمینه‌های فرار سرمایه از کشور را فراهم خواهد کرد.

 

·        برگزاری کمیسیون پتروشیمی در دفتر آریاساسول

پیام

اتفاق مهم در برگزاری کمیسیون پتروشیمی، حضور اعضای این کمیسیون در دفتر مرکزی شرکت "پلیمرآریا ساسول" بود. در این نشست که با حضور رئیس و نایب رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی، نمایندگانی از پتروشیمی های بندر امام، نفت و گاز پارسیان، شرکت بازرگانی پتروشیمی و ... همراه بود، در خصوص بند(ن) تبصره(۶) و مصوبات آن در کمیسیون تلفیق و پیگیری‌های اتحادیه و انجمن پتروشیمی و نتایج مفیدی که حاصل شده به استماع اعضای این جلسه رسید و مطابق آخرین اصلاحیه، مقرر گردید لیست این محصولات مجدداً تنظیم شود که بدنبال آن تلاشها، توفیق خوبی در لایحه بودجه محسوب می­شود و محصولاتی که به اشتباه در لیست مواد نیمه خام قرار گرفتند اصلاح می­شود. همچنین بسته حمایتی سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در بستر بازار سرمایه از موضوعات دیگر بود که مفاد آن بررسی شد مقرر گردید و ایرادات آن با پیگیری انجمن و اتحادیه به طور مشترک مرتفع شود تا بندهایی از آن که واحدهای تولیدی را دچار مشکل خواهند کرد از طریق اتاق بازرگانی ایران، وزارت نفت و سایر مراجع پیگیری و اصلاح گردد.

 

·        جلسه مهم در کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام

در جلسه ای که دبیرکل اتحادیه با کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام داشت، در مورد بودجه ۱۴۰۲ و ایرادات مربوط به انطباق مصوبه کمیسیون تلفیق با سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و نظام قانونگذاری طرح موضوع شد و مقرر گردید این ایرادات در هیأت عالی نظارت بر سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری مطرح شود و مجلس هم مکلف است این ایرادات را برطرف کند.

 

·        کارگاه آموزشی روشهای شیرین­ سازی میعانات گازی

پیام

پیام

کارگاه آموزشی روشهای شیرین­سازی میعانات گازی توسط شرکت آرتین آزما مهر که در سالن کنفرانس اتحادیه برگزار شد، مورد استقبال بی­نظیر اعضا اتحادیه و شرکتهای غیر عضو اتحادیه قرار گرفت. علوی­فر، مدیرعامل آرتین آزمامهر گفت: باید فرایند مربوط به تقویت جایگاه بخش خصوصی کشور را در زنجیره تامین سوخت داخل و صادرات افزایش بدهیم. همچنین اسعدی دبیرکل اتحادیه از ایجاد یک تقویم آموزشی از سال آینده خبر داد .

 

·        برگزاری کمیسیون بازرگانان

کمیسیون بازرگانان در سیزدهم اسفند با مضامین ذیل برگزار شد : بررسی و ارزیابی مصوبات قبلی و نیاز مبرم مرتفع نمودن مشکلات و موانع بر سر راه صادرات، بررسی تضعیف موقعیت ژئواکونومی ایران در سطح معادلات جهانی و آثار اقتصادی مترتب که توسط دکتر فیروزی، ارائه شد، نوسانات غیرقابل‌کنترل نرخ ارز و اثرات مخرّب آن در موافقت‌نامه‌های تجاری و ثبت سفارش که توسط آقای مدرس کمالی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون بازرگانان بررسی شد و ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای تولیدی و وارداتی .

 

·        انتخاب اعضای کمیته انضباطی

پیام

جلسه هیئت رئیسه کمیسیون‌های تخصصی اتحادیه در روز یکشنبه بیست و یکم اسفند تشکیل شد و سه نفر از اعضای اتحادیه به پیشنهاد هیئت رئیسه کمیسیون های تخصصی با حق رای برای حضور در کمیته انضباطی تعیین شدند . آقایان محسن رفعت، فرشید فلاح و علیرضا کریمی با توجه به موضوع بند ۲۲ ماده ۴۵ اساسنامه اتحادیه به عنوان اعضای کمیته انضباطی تعیین شدند .

 

* با احترام : امیرعباس امامی بیست و یکم اسفند 1401



۲۱ اسفند ۱۴۰۱ ۱۶:۴۲
تعداد بازدید : ۲۶۲