پیشنهاد معظمی برای مقابله با تحریم پتروشیمی

پیشنهاد معظمی برای مقابله با تحریم پتروشیمی
دبیر انجمن کارفرمایی مهندسین پلیمر و پتروشیمی با تشریح دلایل افزایش ظرفیت‌های خالی در صنعت پتروشیمی خواستار تغییر در قانون و مقررات برای مقابله با تحریم پتروشیمی شد.
منصور معظمی در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه تحریم‌های خصمانه غرب تاثیری بر توسعه صنعت پتروشیمی نخواهد داشت، گفت: باید به جای برنامه‌ریزی برای دور زدن تحریم‌ها به دنبال راهکارهایی به منظور کاهش هزینه‌های حفظ، نگهداشت و توسعه این صنعت استراتژیک و کارآفرین باشیم.

دبیر انجمن کارفرمایی مهندسین پلیمر و پتروشیمی با تاکید بر اینکه هم اکنون صنعت پلیمر از رشد کمی و کیفی قابل توجه‌ای در کشور برخوردار است، تصریح کرد: در سالهای اخیر نقش دولت در حوزه صنایع تکمیلی پتروشیمی وبه ویژه پلیمرها کم رنگ شده و برای توسعه کمی و کیفی بدون توجه به مالکیت دولتی نمی توان این صنعت را جلو برد.

معاون اسبق وزیر نفت در دولت نهم با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی و پلیمر نیازمند قانون‌گذاری‌های جدید مطابق با شرایط تحریم‌های بین‌المللی است اظهار داشت: امروز واحدهای این صنعت پتروشیمی با مشکل نقدینگی مواجه هستند باید این چالش جدی مورد توجه اساسی قرار بگیرد.

معظمی با بیان اینکه کاهش تولید محصولات پتروشیمی را نباید گردن تحریم‌های خارجی انداخت، زیرا ناکارآمدی‌های داخلی بیش از تحریم خارجی در آن تاثیر گذار است، اظهارداشت: هم اکنون ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به حدود 57 میلیون تن در سال رسیده است.

دبیر انجمن کارفرمایی مهندسین پلیمر و پتروشیمی افزود: این میزان تولید توسط 42 مجتمع پتروشیمی انجام می گیرد که از این تعداد 17 مجتمع پتروشیمی در ماهشهر، 11 مجمتع دیگر در عسلویه و 14 مجتمع در سایر استان‌های کشور در مدار بهره‌برداری قرار گرفته اند.

وی با اعلام اینکه سال گذشته تنها 76 درصد از ظرفیت اسمی مجتمع‌های پتروشیمی برای تولید محصول مورد استفاده قرار گرفته است، تاکید کرد: به عبارت دیگر هم اکنون حدود 34 درصد ظرفیت خالی در صنعت پتروشیمی وجود دارد.

این کارشناس اقتصاد انرژی با یادآوری اینکه تنها سه درصد کاهش تولید و خالی ماندن ظرفیت تولید پتروشیمی به دلیل نبود و یا کمبود قطعات یدکی و یا برخی از مواد شیمیایی و کاتالیست‌ها است، گفت: باید تدابیری اندیشیده شود تا ضمن رفع گلوگاه‌های تولید، خوراک کافی گاز و مایع در اختیار پتروشیمی‌ها قرار بگیرد.

به گزارش مهر، براساس گزارش های رسمی شرکت ملی صنایع پتروشیمی سال گذشته سهم پتروشیمی از کل صادرات غیر نفتی کشور از 43.4 درصد سال 90 به 35 درصد کاهش یافت.

بر این اساس میزان صادرات محصولات پلیمری و پتروشیمیایی ایران به 15.6 میلیون تن با درآمد ارزی حدود 12 میلیارد دلار رسید .

عبدالحسین بیات مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تولید بنزین و گازوئیل، دریافت برخی از مجوزهای صادراتی از وزارت صنعت را از مهمترین دلایل عدم تحقق اهداف صادرات غیر نفتی از طریق صنعت پتروشیمی در سال 91 اعلام کرده است.
۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۰۱:۰۲
تعداد بازدید : ۱,۰۳۰