پیام نوروزی «احمد معروفخانی» رئیس هیئت مدیره اتحادیه اوپکس

پیام نوروزی «احمد معروفخانی» رئیس هیئت مدیره اتحادیه اوپکس
◀️ تقویت و تعامل با تشکل ها


خداروشکر در این دوره تمامی اعضای هیئت مدیره با همدلی، هم فکری و دقت بسیار به مسائل توجه دارند و این باعث هم افزایی و ارتقا کیفیت عملکرد اتحادیه خواهد بود و همچنین دبیرخانه اتحادیه با برخورداری از نیروهای مجرب و دبیرکل متخصص در حوزه انرژی و قانونگذاری در مسیر بسیار خوب و منطقی بدور از هیجانات در حال حرکت هستند. در اولین قدم در دوره جدید شکاف ها با اتاق بازرگانی و بعضی تشکل ها را بر طرف کرده و در راستای تقویت و تعامل فی مابین اقدام گردید.

◀️ چالشهای بزرگ صنفی اتحادیه


متاسفانه شروع دوره فعالیت هیئت مدیره مصادف شد با دو چالش بزرگ صنفی و ملی: ابلاغ بخشنامه تعیین کف عرضه انواع روغن پایه و اسلک وکس برای خوراک واحدهای روانکار و پارافینی توسط وزارت صمت که متاسفانه اجرایی شدن آن متوقف شده بود و باعث آشفتگی و ایجاد مشکلات فراوان برای واحدهای تولیدی که از اصالت قدمت و توانمندی بسیاری در بازار داخلی در زمینه فعالیت خود هستند، شده بود.در این خصوص، جلسات متعددی با ارگان های مربوطه، وزارت خانه ها و... برگزار شد و نهایتا با ریاست محترم جمهور در این خصوص مکاتبه انجام شد و کمتر از ۴۸ ساعت از ایشان پاسخ گرفتیم، دستوری مبنی بر فوریت رسیدگی ویژه به وزیر صمت صادر گردید و نهایتا مسئله به شورای رقابت کشیده شده و بعد از برگزاری چهار جلسه توسط این شورا، نهایتا موفق شدیم در همین روزهای آخر سال، مصوبه تعیین کف عرضه چهار هزار تنی در هر هفته را به تصویب و اجرا برسانیم. در این خصوص انصافا همه اعضا با تقسیم کار، همدلی و همکاری برای رسیدن به این دستاورد مهم نقش داشتند، خصوصا آقایان گلچین، رفعت، طباطبایی، رفیعی فر، فتحی، اسعدی به همراه هیئت رئیسه کمیسیون های مربوطه که جا دارد مجددا به سهم خود از آنها تشکر نمایم.
چالش دوم که دقیقا در همان شروع کار و توامان با مسئله اول پیش آمد و دنبال شد، مسئله تصویب وضع پنج درصدعوارض از ارزش کل صادرات فراورده های مواد خام و نیمه خام، موضوع بند ن تبصره شش لایحه بودجه ۱۴۰۲ بود که به پیشنهاد نمایندگان مجلس، به تصویب کمیسیون تلفیق درآمده بود. این موضوع تبعات منفی و جبران ناپذیر بسیاری بر وضعیت تولیدکنندگان و صادرکنندگان این عرصه به واسطه وجود ایرادات در لیست قبلی وضع شده داشت. لذا بلافاصله با استفاده از تمامی ظرفیت ها و ارتباطات اتحادیه، با اعضا اثر گذار در مجلس و کمیسیون تلفیق بودجه جلساتی برگزار شد و آنها را برای اصلاح توجیه کردیم. همچنین با دفتر آقای دکتر قالیباف ریاست مجلس به فوریت و کمتر از ۲۴ ساعت، جلسه ای بسیار مهم و مفیدی برگزار کردیم و وی را نسبت به وجود تبعات منفی و عدم توجه به نظرات کارشناسی در این باره آگاه کردیم و در پایان با توجه به وجود تبعات منفی ملی که این تصمیم داشت، مسئله را با آقای منتظری دادستان کل کشور به عنوان دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه در میان گذاشتیم تا از طریق ایشان به ریاست قوه قضاییه، آقای اژه ای منتقل شود تا در جلسه سران قوا به ضرورت توجه به این مسئله اشاره نمایند.
به لطف خدا بخشی از پیگیری ها تا حدی موثر واقع شد و در مرحله اول از وقوع و شدت یک فاجعه بزرگ برای صادرکنندگان جلوگیری گردید و پنج درصدمصوب مجلس، به حداقل نیم درصد کاهش یافت. اما این مسئله ابهام بزرگی داشت و متاسفانه به تصویب کمیسیون تلفیق و صحن مجلس رسیده بود، اما با دقت نظر دبیرخانه، به فوریت به سراغ کمیسیون های اقتصادی و زیربنایی مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و ایشان را نسبت به وجود مغایرت این مصوبه با سیاست های کلان نظام قانون گذاری و همچنین ابهامی که بر تعیین میزان آن وارد است و همینطور ایرادات وارد به لیست وضع شده مواد خام و‌ نیمه خام که قراربود بر آن مشمول شود توضیح دادیم. اتحادیه در این مرحله هم دو دستاورد دیگر داشت و توانستیم به واسطه جلسه صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام، ابهام مربوط به عبارت حداقل نیم درصد و همینطور دریافت تایید مبنی بر بازنگری در لیست وضع شده را وصول نماییم. در این موضوع نیز آقایان علی خلیلی و حامد حسینی در تمامی جلسات ما رو همراهی کرده و مثمرثمر بودند.

◀️ تسهیل فرآیند و افزایش صادرات


اقدام مفید بعدی برای واحدهای هیدروکربنی، پیگیری ها در خصوص تدوین و تصویب کدهای عمومی بلندینگ و اصلاح دستورالعمل ماده۴۵ بود که خوشبختانه پس از مذاکره و مکاتبه با مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش، موافقت مکتوب ایشان را اخذ کردیم و این موضوع در دست اقدام کارشناسی میباشد که امیدواریم در دو ماه ابتدایی سال جدید، تدوین و‌ نهایی و ابلاغ شود که کمک شایانی به تسهیل فرایند صادرات و افرایش میزان صادرات و باز پس گیری بازارهای از دست رفته چون افغانستان خواهد شد. همچنین در گام بعدی پیگیری ها برای اصلاح دستورالعمل ماده۴۵ را دنبال خواهیم کرد.

◀️ کارگاه های مفید اتحادیه


خوشبختانه بعد از مدت ها توانستیم کارگاه های بسیار مفیدی را در اتحادیه برگزار کنیم: کارگاه رفع تعهد ارزی با حضور مدیرصادرات بانک مرکزی، کارگاه آموزشی شیرین سازی میعانات گازی و همچنین کارگاه تحلیلی شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه با حضور استاد رنانی، اتفاق های بسیار مفید و خوبی بود که با مشارکت حداکثری اعضا روبه رو شد که بنا داریم در سال جدید نیز این رویه را ادامه دهیم تا به توانمند سازی اعضا کمک کرده باشیم.

◀️ هم افزایی با انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی


در خصوص کمیسیون پتروشیمی اتفاق خوب دیگری که رخ داد این بود که با انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی توافق و تعاملی انجام شد و بر مبنای این تصمیم، جلسه کمیسیون پتروشیمی مشترکا برگزار شد. در حوزه پتروشیمی شرکت در جلسات بررسی طرح اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مجلس، بازنگری نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی، جمع آوری گازهای همراه نفت و تسهیل در سرمایه گذاری اینگونه واحدها در جمع آوری گازهای مورد نظر از جمله اقدامات حوزه پتروشیمی در اتحادیه بود

◀️ تدوین سند استراتژی اتحادیه


برای سال جدید نیز برنامه های بسیاری داریم که مهمترین آنها عبارتند از: تدوین سند استراتژیک اتحادیه که برای اولین بار توسط هیئت مدیره مصوب گردید، ماندگارترین و اساسی ترین موضپعی است که در دستور کار دبیرخانه قرار گرفت.

◀️ سوخت تقطیری


در زمینه تسهیل در صادرات سوخت تقطیری نیز باتوجه به اینکه در رویه اجرایی جدید، اتحادیه نقش اجرایی ندارد با این حال اتحادیه پیگیری ها و تعاملاتی را با نهادهای ذی ربط انجام داده است.

◀️ اثرگذاری اتحادیه در تصمیم سازی های کلان


با عنایت خداوند و همت اعضای محترم و هیئت مدیره اتحادیه، امروز اتحادیه از جایگاه بسیار ممتاز و اثرگذاری در سطح کلان کشور برخورداراست و مسائل خود را از طریق سران قوا و سایر نهادهای حاکمیتی پیگیری میکند، پاسخگویی ریاست محترم جمهور به درخواست های اتحادیه، برگزاری جلسات مستمر با دفتر ریاست مجلس، کمیسیونها، نمایندگان مجلس، مدیران اجرایی و یا ریاست محترم قوه قضاییه، دادستان کل کشور، نشاندهنده اعتبار و ارتقا شان اتحادیه میباشد، ضمن این که باعث اثرگذاری سریع و مفید در مسائل کلان نیز شده است. امیدواریم با همراهی و همدلی و راهنمایی های بیشتر اعضای محترم سال آینده بتوانیم دستاوردهای بیشتری برای این تشکل داشته باشیم و به عنوان امانت دار در محضر شما اعضا روسفید باشیم. در پایان آرزوی سالی پر از آرامش، رشد و ثبات اقتصادی برای کشور عزیزمان خواهانیم تا در سایه آن، تمامی واحدهای تولیدی، صنفی، صنعتی و‌ بازرگانی بتوانند به شکوفایی بیشتر برسند.
۲۹ اسفند ۱۴۰۱ ۱۴:۳۱
تعداد بازدید : ۴۳۷