جایگاه خاص ایران در روابط استراتژیک با هند

جایگاه خاص ایران در روابط استراتژیک با هند
با وجود آنکه طبق آمار میزان فروش نفت خام ایران به هند از ۲۵ درصد واردات این کشور اکنون تنها به ۸ درصد تنزل یافته اما دو کشور ایران و هند دارای روابط استراتژیک و مهمی در بخش انرژی هستند و ایران تنها کشوری است که در یک پالایشگاه نفتی هند سهام دارد . ایران از دهه ۱۹۶۰ در حدود ۱۵ درصد سهام شرکت چنای پترولیوم را در اختیار داشته است .
به گزارش نکونیوز به نقل از " ایندیا تایمز" ، شاید حتی اگر ذره ای هم در خصوص جایگاه هند در روابط استراتژیک با ایران تردید وجود داشت منموهان سینگ نخست وزیر هند هفته گذشته کاملا به آن پایان داد .
منموهان سینگ در نشست مشترکی که با آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان در برلین داشت کاملا این موضوع را واضح کرد که ایران همچنان شریک استراتژیک هند باقی خواهد ماند .
بر پایه این گزارش این روزها تحریم های غربی علیه ایران بسیاری از موسسات مالی و سرمایه گذاران را در ارتباط با ایران با مشکل روبرو ساخته اند اما افزایش چشمگیر نیاز هند به منابع انرژی و ناتوانی این کشور در یافتن منابع جدید نفت و گاز هند را بر آن داشته تا برای تثبیت و تقویت روابط خود با ایران تلاش کند.
البته این بدان معنا نیست که تداوم روابط با ایران برای هند ساده بوده است . نخست آنکه این کشور باید تلاش کند تا شرکت ها و موسساتی را بیابد که تمایل داشته باشند محموله های نفتی ایران را بیمه کنند . در ماه فوریه ممانعت برخی موسسات بیمه ای بین المللی برای پوشش این نوع محموله ها موجب شد که برخی از پالایشگاههای نفتی هند در واردات نفت از ایران با مشکل روبرو شوند . البته در نهایت شرکت بیمه ای RE در هند این مشکل را حل کرد .
بر پایه این گزارش در هر صورت چنانچه هند بخواهد به روابط خود با ایران ادامه دهد به راه حل های خانگی اینچنینی نیازمند خواهد بود . تا به امروز از آنجا که هند واردات نفتی از ایران را کاهش داده مشمول معافیت های تحریمی ایالات متحده آمریکا شده است اما اتحادیه اروپا در این میان تهدید کرده که در صورت ادامه روابط نفتی با ایران بیمه پالایشگاههای نفتی هند را ملغی خواهد کرد .
البته مقامات هند همچنان تاکید دارند که کاهش واردات نفتی از ایران نه به دلیل محدودیت ها بلکه تنها به دلیل نبود حمایت های لوجیستیکی بوده و هند به هیچ وجه تسلیم این محدودیت ها نخواهد شد و تا زمانی که می تواند قراردادهای نفتی خوبی با ایران امضا کند به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد .
طبق گفته مانی شاکار آیار وزیر سابق نفت هند همانگونه که ایالات متحده امریکا به خود حق می دهد که به صورت یک جانبه علیه کشوری تحریم اعمال کند هند هم می تواند به واردات نفت از ایران ادامه دهد .
۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۰۱:۰۹
تعداد بازدید : ۱,۰۴۷