کاهش 50 درصدی درآمد نفتی ایران در 12 ماه گذشته

کاهش 50 درصدی درآمد نفتی ایران در 12 ماه گذشته
خبرگزاری رویترز درتازه ترین گزارش خود به نقل از برخی منابع کشتی رانی مدعی شده است که ایران میلیون ها بشکه نفت خود را بر روی نفتکش های شناور بر روی آبهای ملی ذخیره کرده است .
به گزارش " رویترز" در این گزارش همچنین ادعا شده که درآمدهای نفتی ایران از زمان اجرای تحریم های غربی ۵۰ درصد کاهش یافته است .
طبق گفته یک منبع آگاه در صنایع کشتی رانی اروپا در حال حاضر تعداد زیادی از نفتکش های ایران در خلیج فارس برای ذخیره شناور نفت مورد استفاده قرار می گیرند و طبق پیش بینی ها تعداد این کشتی ها در حال افزایش است .
بر اساس داده های اطلاعاتی منتشر شده از سوی واحد اطلاع رسانی دریایی "آی اچ اس فیرپلی" هم اکنون تعداد ۱۰ فروند از نفتکش های عظیم الجثه ایران هر یک با ظرفیت بارگیری دو میلیون بشکه برای ذخیره نفت مورد استفاده قرار گرفته اند . البته گزارش شده یک فروند کشتی نفتکش کوچکتر با ظرفیت یک میلیون بشکه نیز در میان این کشتی هاست .
همچنین داده ها نشان می دهد که احتمالا دو فروند نفتکش دیگر نیز برای همین منظور بر روی آبها شناور هستند چرا که مدت زمان توقف آنها بر روی آبها طولانی شده است . این بدان معناست که هم اکنون در حدود ۲۵ میلیون بشکه نفت ایران بر روی ذخایر نفتی شناور ذخیره شده اند .
در این گزارش ادعا شده که تمامی این نفتکش ها متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران هستند و در نزدیکی ترمینالهای نفتی عسلویه ،خارک و بهرگان قرار دارند .
طبق گفته ریچارد هرلی تحلیلگر ارشد آی اچ اس فیرپلی به نظر می رسد که هم اکنون تعداد کشتی های شناور بر روی آبها نسبت به ۴ ماه گذشته افزایش یافته است . رویترز در این گزارش مدعی شده که نتوانسته است با مقامات شرکت ملی نفتکش ایران در این خصوص مصاحبه کند .
یک منبع دیگر در صنایع دریایی تعداد کشتی های شرکت ملی نفتکش ایران که برای این منظور مورد استفاده قرار گرفته اند را ۱۷ فروند اعلام کرده و یک منبع دیگر این تعداد را ۱۵ فروند برآورد کرده است .
طبق این گزارش سال گذشته میزان نفت ذخیره شده ایران در ذخایر نفتی شناور به ۳۳ میلیون بشکه نیز رسیده بوده است . شرکت ملی نفتکش ایران دارای ناوگانی با ظرفیت بالغ بر ۷۶ میلیون بشکه نفت است .
طبق پیش بینی ها میزان صادرات نفتی ایران در ماه آوریل سال جاری به ۱.۰۸ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که البته این رقم در ماه مارس برابر با ۸۱۰ هزار بشکه در روز بوده است . میزان صادرات نفتی ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی به طور متوسط روزانه ۲.۵ میلیون بشکه بوده است .
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۰۰:۴۵
تعداد بازدید : ۹۷۱