جزئیات توافق جدید بنزینی ایران و افغانستان/احتمال تعلیق ترانزیت سوخت از عراق

نفت نیوز: تا ساعاتی دیگر ایران و افغانستان یک قرارداد جدید برای صادرات بنزین و گازوئیل امضا می کنند که پیش بینی می شود با این توافق، ترانزیت فرآورده های نفتی کردستان عراق به افغانستان متوقف شود.

به گزارش خبرنگار مهر، با گذشت چندین هفته از اختلافات نفتی تهران – کابل که با اعتراضهای گسترده بازرگانان دو کشور همراه شده بود، امروز دهم بهمن ماه ایران و افغانستان یک قرارداد جدید برای صادرات و ترانزیت فرآورده های نفتی امضا می کنند.

در حال حاضر مذاکرات نفتی مقامات دو کشور پشت دربهای بسته در وزارت نفت با محوریت کلیات انتقال سوخت به افغانستان و چگونگی انجام کار، شامل نقطه و شروع زمان تحویل فرآورده های نفتی در حال انجام است.
 
پیگیریهای خبرنگار مهر حاکی از آن است که دو طرف درباره چارچوب قرارداد نهایی به توافق نهایی رسیده اند اما مذاکرات بر روی برخی از مسائل حقوقی و قراردادی ادامه دارد.
 
قیمت فروش فرآورده های نفتی ایران به افغانستان هم یکی از محورهای این مذاکرات دوجانبه در تهران است که به نظر می رسد فوب خلیج فارس با درصدی کاهش معیار صادرات انواع فرآورده های نفتی به این همسایه شرقی قرار بگیرد.
 
از سوی دیگر مسئولان وزارت نفت روز گذشته از اعلام آمادگی ایران برای صادرات روزانه 2 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل با استانداردهای بین المللی به افغانستان خبر داده بودند.

احتمال تعلیق ترانزیت سوخت از عراق
 
سید حمید حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه در حال حاضر سه بازارچه سوخت در مرز ایران و افغانستان فعال است، گفت: علاوه بر ایران، ترکمنستان و ازبکستان از دیگر تامین کنندگان فرآورده های نفتی این کشور همسایه به شمار می روند.
 
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی ایران در خصوص اختلافات ایجاد شده برای ترانزیت فرآورده های نفتی بین ایران و افغانستان، گفت: درسالهای گذشته به طور متوسط روزانه یکهزار تن انواع فرآورده های نفتی ایران به افغانستان صادر می شده است.
 
وی با اعلام اینکه در سالجاری برخی از محصولات با کیفیت بسیار پایین کردستان عراق از مسیر ایران به افغانستان ترانزیت می شده است، تصریح کرد: سوختی که از عراق به افغانستان صادر می شود فاقد استاندارد و کیفیت های بین المللی بوده است.
 
به گفته این مقام مسئول از سوی دیگر با تردد نفتکش های جاده پیمای عراقی در جاده های ایرانی علاوه بر اینکه این کامیونها از گازوئیل یارانه ای ایران استفاده می کنند مسائل و مشکلات متعدد فرهنگی برای مردم ایران به وجود آورده اند.
 
حسینی با تاکید بر اینکه قطعا صادرات محصولات نفتی ایران با کیفیت مناسب و هزینه های اقتصادی کمتر منافع ملی دو کشور همسایه ایران و افغانستان را در بلند مدت تامین می کند، یادآور شد: در حال حاضر وزارت نفت و بخش خصوصی ایران برای تامین سوخت مورد نیاز این همسایه شرقی کشور اعلام آمادگی کرده است.
 
رئیس اتحادیه فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه هم اکنون عراق به طور متوسط روزانه یک میلیون لیتر گازوئیل از ایران وارد می کند، تبیین کرد: بر این اساس این کشور ظرفیت مازادی برای صادرات گازوئیل به افغانستان ندارد و سوخت صادراتی به افغانستان به هیچ وجه از استانداردهای لازم برخوردار نیست.
 
در همین حال گفته می شود با توافق نهایی نفتی ایران و افغانستان احتمال تعلیق ترانزیت سوخت مایع از کردستان عراق وجود دارد.
 
به گزارش مهر، از اواسط آذر ماه سالجاری ترانزیت فرآورده های نفتی از مرزهای ایران به افغانستان متوقف شده بود و حتی برخی از رسانه های خارجی همچون خبرگزاری آسیا پالس با انتشار گزارشی اعلام کرده بوند: ایران به صدها دستگاه نفتکش جاده پیما اجازه عبور از مرزهای افغانستان را نداده است، زیرا این نفتکشها سوخت مورد نیاز نیروهای ناتو در افغانستان را تامین می کنند.
 
الهام الدین مظهر رئیس گمرک نیمروز افغانستان هم از زیان 3.4 میلیون دلاری گمرک این کشور همسایه خبر داده و اظهار کرده بود: پایین بودن کیفیت سوخت عراق عامل اصلی متوقف شدن تانکرها در مرزها است.
۱۶ فروردین ۱۳۹۰ ۱۰:۱۷
نفت نیوز |
تعداد بازدید : ۱,۴۲۲