آمادگی ایران برای سوآپ گاز مایع/ پتروشیمی‌ می‌تواند از شازند پروپیلن دریافت کند

آمادگی ایران برای سوآپ گاز مایع/ پتروشیمی‌ می‌تواند از شازند پروپیلن دریافت کند
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از آمادگی این شرکت برای سوآپ LPG (گاز مایع) خبر داد و گفت: پتروشیمی‌های نیازمند پروپیلن می‌توانند تا موعد تعهدات ما این فرآورده را از پالایشگاه شازند دریافت کنند.
علیرضا ضیغمی با بیان اینکه سال قبل 800 تن LPG وارد می‌کردیم،گفت: در حال حاضر با راه‌اندازی پالایشگاه امام خمینی در بخش LPG خودکفا و آماده صادرات شده‌ایم.

وی افزود: آمادگی داریم با واردکنندگان LPG وارد تعامل شویم تا به صورت سوآپ از طریق تانکر LPG را وارد کرده و به استانهای شمالی ما تحویل دهند تا ما از جنوب این LPG را برای صادرات به آنها تحویل دهیم.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: پالایشگاه امام خمینی که قبل از راه‌اندازی فاز 2 تنها 4 میلیون لیتر بنزین تولید می‌کرد، امروز 15 تا 16 میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند.

وی با اشاره به فاصله تولید فعلی بنزین این پالایشگاه با ظرفیت نصب شده تولید گفت: برای دیگر فرآورده‌ها مانند LPG ،پروپیلن، گوگرد و دیگر فرآورده‌ها بازاریابی کرده‌ایم که هنوز به نتیجه نرسیده است و تا زمانی که بازار برای این محصولات پیدا نکنیم،طبعاً افزایش ظرفیت تولید بنزین در این پالایشگاه نخواهیم داشت و صد در صد ظرفیت آن به کار گرفت نخواهد شد.

*آماده تحویل پروپیلن به پتروشیمی‌های متقاضی هستیم

ضیغمی در ادامه با با بیان اینکه برای اولین بار در پالایشگاه امام خمینی روزانه 1.2 میلیون لیتر پروپیلن پالایشگاهی تولید کردیم، اظهار داشت: ما قبلا به بعضی پتروشیمی‌ها تعهد تحویل پروپیلن داده بودیم اما آنها هنوز آماده بهره‌برداری و استفاده از پروپلین نشده‌اند و به همین دلیل به شرکت ملی پتروشیمی اعلام کردیم پتروشیمی‌هایی که به پروپیلن نیاز دارند تا رسیدن موعد تعهداتی که ما از قبل به بعضی پتروشیمی‌ها داده‌ایم می‌توانند پروپیلن ما را با تانکر برای مصرف خود انتقال دهند.

وی اضافه کرد: برای اولین بار در ایران و خاورمیانه تبدیل نفت کوره مازوت به فرآورده‌های با ارزشی با سرمایه‌گذاری 2 هزار میلیارد تومانی و ایجاد دو واحد RCD و RFCC برای تصفیه نفت کوره و تولید بنزین، نفت گاز، LPG و پروپلین در پالایشگاه شازند راه‌اندازی شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: با راه‌اندازی واحدهای جدید پالایشگاه شازند تولید LPG از 800 به 2 هزار تن در روز، تولید گوگرد از 70 به 700 تن در روز، تولید پروپلین از صفر به 1.2 میلیون لیتر در روز و افزایش ظرفیت گازوئیل به میزان 1.5 میلیون لیتر در روز را داشتیم و کل تولید گازوئیل کشور به 90 میلیون لیتر در روز رسید.

به گزارش فارس، پیش از این به دلیل کمبود LPG در کشور این حامل انرژی در حال حذف از سبد سوخت خودروها بود، اما با افزایش تولید این فرآورده با ارزش زمزمه‌هایی درباره بازگشت آن به سبد سوخت کشور شنیده می‌شود. LPG ارزش سوختی بسیار بالایی نسبت سوخت‌های مشابه از جمله CNG ‌دارد.

سوآپ LPG تا کنون در ایران بی سابقه بوده است. پیش از این سوآپ نفت در ایران که به دلایل مختلف از جمله رعایت نشدن شرایط سوآپ واقعی نفت و قیمت پایین متوقف شده بود، دوباره در سال گذشته راه‌اندازی شد و تا 4 ماهه اول سال 91 ادامه یافت که در جریان آن 450 هزار بشکه نفت از شمال کشور دریافت و در جنوب با هزینه 4 دلاری برای انتقال هر بشکه تحویل ‌شد.

با این وجود به خاطر مشکلات ایجاد شده در رفت و آمد کشتی‌های خارجی در پایانه نفتی خارک به دلیل محدودیت‌های بیمه‌‌ای و تحریم، سوآپ نفت خام دوباره متوقف شد.

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۲۳:۰۶
خبرگزاری فارس |
تعداد بازدید : ۹۴۳