سناریوهای روی میز ایران برای جنگ نفتکش‌ها/ رونمایی از 3 برگ برنده نفتی

سناریوهای روی میز ایران برای جنگ نفتکش‌ها/ رونمایی از 3 برگ برنده نفتی
صنعت نفت ایران به‌منظور پیروزی در جنگ نفتکش‌ها، برنامه ریزی‌های کلان و گسترده‌ای برای صادرات نفت در هر شرایط آب و هوایی و یا اختلال در تردد نفتکش‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز را در دستور کار قرار داده است.
صنعت نفت ایران از تجربه هشت سال جنگ نفتکش‌ها در منطقه خلیج فارس برخوردار است و با وجود اصابت هزاران بمب و موشک به کشتی‌های نفتکش، تاسیسات و پایانه‌های صادرات نفت ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز اما صادرات نفت کشور حتی برای یک روز هم متوقف نشد.

با این وجود از سال گذشته با تحریم رسمی صادرات طلای سیاه ایرانی در بازار اتحادیه اروپا، این بار صنعت نفت کشور درگیر جنگ تمام عیار اقتصادی با برخی از کشورهای غربی شده است.

از سال گذشته ایران برای افزایش قدرت چانه‌زنی خود به منظور فروش و صادرات نفت و آماده سازی شرایط فیزیکی صادرات نفت در اضطراری‌ترین شرایط در منطقه خلیج فارس، اجرای طرح‌های جدید و ابتکاری را در دستور کار قرار داده است.

مسئولان صنعت نفت با توجه به اینکه منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز به عنوان طلایی‌ترین آبراه بین‌المللی انتقال نفت و انرژی جهان مطرح است، سیاست و برنامه‌های جدیدی برای صادرات نفت برای بدترین شرایط آب و هوایی و یا هر گونه اختلال در تردد نفتکش‌ها و بارگیری نفت در این منطقه را در دست اجرا دارند.

 

کشتی نفتکش "خلیج فارس" بزرگترین کشتی نفتکش جهان



افزایش ذخیره‌سازی نفت در قلب خلیج‌فارس

یکی از مهمترین معیارهای صادرات مطمئن و پایدار نفت خام برای تمامی کشورهای صادرکننده این کالای استراتژیک اقتصادی و سیاسی در اختیار داشتن ظرفیت مطمئن ذخیره سازی طلای سیاه است.

سید پیروز موسوی مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران در گفتگو با مهر با بیان اینکه هم اکنون ظرفیتی معادل 24 میلیون بشکه نفت خام در پایانه نفتی خارگ ساخت و در مدار بهره بردایر قرار دارد، گفت: علاوه بر این تا پایان سالجاری با ساخت 4 مخزن جدید حدود چهار میلیون بشکه ظرفیت جدید ذخیره سازی نفت در شاهراه صادرات نفت کشور در منطقه خلیج فارس ایجاد خواهد شد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه هم اکنون معادل 15 روز ظرفیت بریا ذخیره سازی نفت در اختیار داریم، تصریح کرد: به عبارت دیگر اگر در هر شرایطی همچون طوفان و سونامی امکان پهلوگیری کشتی های نفتکش در پایانه نفتی خارگ فراهم نشود تا 15 روز امکان ذخیره سازی طلای سیاه در قلب خلیج فارس وجود دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی در صورت راه اندازی 4 مخزن جدید حتی این ظرفیت تا 17 روز هم صرفا در پایانه نفتی خارگ قابل افزایش خواهد بود.

به گزارش مهر، همزمان با ساخت این مخازن در پایانه نفتی خارگ، در سایر پایانه های نفتی کشور در خلیج فارس همچون لاوان، سیری و بهرگانسر هم ساخت و راه اندازی مخازن جدید ذخیره سازی طلای سیاه آغاز شده است.

از این رو سال گذشته حدود پنج میلیون بشکه و پیش بینی می‌شود در سالجاری حدود 3.5 میلیون بشکه ظرفیت جدید ذخیره‌سازی نفت ساخت و راه اندازی شود که در این صورت عملا بیش از 11 میلیون بشکه ظرفیت جدید ذخیره سایر نفت در سایر پایانه‌های نفتی این آبراه ژئوانرژی و استراتژیک در مدار بهره برداری قرار خواهد گرفت.

 

نفتکش خلیج فارس با 2.3 میلیون بشکه ظرفیت بزرگترین ذخیره کننده شناور نفت جهان است

سناریوهای روی میز صادرات نفت در شرایط بحران

در حال حاضر حدود 98 درصد صادرات نفت خام ایران از طریق پایانه نفتی خارگ انجام می‌شود که با وجود ساخت و راه‌اندازی اسکله‌های متعدد، اما نصب و راه اندازی گوهای شناور در چندین مایلی پایانه نفتی خارگ در دستور کار قرار گرفته است.

پیروز موسوی مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با اشاره به به پایان رسیدن تعمیرات و به اب اندازی یک سامانه جدید گوی شناور در اطراف پایانه نفتی خارگ، تاکید کرد: به زودی تعمیرات دومین سامانه گوی شناور در این منطقه به پایان خواهد رسید.

مهمترین مزیت سامانه‌های گوی شناور آن است که بدون نیاز به پهلوگیری کشتی‌های غول پیکر نفتکش در اسکله‌های تخلیه و بارگیری امکان صادرات نفت در بدترین شرایط آب و هوایی هم در خلیج فارس فراهم می‌کند.

علاوه بر این اخیرا ایران به فنآوری صادرات نفت به صورت کشتی به کشتی " SHIP & SHI" در خلیج فارس دست یافته است و که از این روش جدید به عنوان دومین برگ برنده نفتی ایران برای صادرات نفت در شرایط بحرانی یاد می شود.

موسوی در تشریح دستیابی به این فنآوری جدید نفتی، گفته است: در حال حاضر تولید "هوز لاستیکی" 12 اینچ که به‌منظور انتقال فرآورده‌های نفتی و نفت از کشتی به کشتی و همچنین انتقال نفت از اسکله به کشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد به طور کامل در داخل کشور بومی شده است.

تکنولوژی ساخت این هوزها پیش از این در اختیار برخی شرکت‌های اروپایی، آسیای شرقی و آمریکایی بود هم اکنون ایران هم به جرگه دارندگان این تکنولوژی پیوسته است.

به گفته مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران، با ساخت بومی این هوز لاستیکی علاوه بر قطع وابستگی به خارجی‌ها، برخی مشکلات عملیاتی در روند صادرات نفت و انتقال فرآورده‌های نفتی در دریا (کشتی به کشتی و اسکله به کشتی) به حداقل کاهش می یابد.

ایران بزرگترین نفتکش جهان را خرید

با استقرار غول پیکرترین نفتکش جهان در آب‌های خلیج فارس، ایران بزرگترین ترمینال شناور (اف.اس.یو) ذخیره سازی نفت جهان را در خلیج فارس راه‌اندازی کرده که عملا ظرفیت ذخیره سازی نفت خام کشور را در مواجهه با تحریم‌ها افزایش داده است.

برای ساخت این ترمینال شناور حدود 300 میلیون دلار سرمایه گذاری شده، ضمن آنکه این تاسیسات فراساحلی نفت از ظرفیت ذحیره سازی حدود دو میلیون و 200 هزار بشکه نفت خام برخوردار است.

این نفتکش غول پیکر از توانایی انجام همزمان عملیات ذخیره سازی وو صادرات نفت خام به سایر کشتی‌های نفتکش در منطقه خلیج فارس را برخوردار است که جایگزین نفتکش قدیمی سورنا شده است.

یکی از مهمترین دلایل استقرار ترمینال جدید شناور نفتی ایران در خلیج فارس ذخیره سازی و صادرات مستقیم نفت برخی از میادین همچون سروش و نوروز است ضمن آنکه برای ساخت این کشتی غول پیکر بیش از 300 میلیون دالر سرمایه‌گذاری شده است.

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۰۰:۳۱
تعداد بازدید : ۱,۳۱۲