صنعت نفت کشورهای اوپکی به کجا می رود

صنعت نفت کشورهای اوپکی به کجا می رود
افزایش نگرانی های امنیتی در خاورمیانه بسیاری از شرکت های نفتی را نگران کرده است . اخیرا شرکت توتال فرانسه به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های نفتی فعال در صنایع نفتی جهان اعلام کرده است که از زمان حمله اخیر به تاسیسات گازی آمناس در الجزایر هزینه های زیادی صرف ارتقاء امنیت در پروژه های نفتی و گازی منطقه منا کرده است .

شرکت بریتیش پترولیوم نیز اعلام کرده که به دلیل نگرانی های امنیتی از ادامه اجرای پروژه های گاز طبیعی در این کشور صرف نظر کرده است . این امر موجب شده که میزان تولیدات نفتی و گازی الجزایر در سال جاری روند رو به کاهش داشته باشد .از آنجا که از مجموع ۱۲ کشور عضو سازمان اوپک ۵ کشور با نوع مشابهی از این ناملایمات روبرو هستند هزینه تجارت با این کشورها رو به افزایش است و آینده سازمان اوپک در هاله ای از ابهام .

به گزارش  " اویل پرایس" در حالی که حدود ۴ ماه از حمله مسلحانه و گروگانگیری تجهیزات گازی آمیناس می گذرد شرکت های انرژی در منطقه به این نتیجه رسیده اند که هزینه تجارت در این منطقه بسیار بالاست . پس از انقلاب سال ۲۰۱۱ شرکت بریتیش پترولیوم از قرارداد نفتی که با لیبی داشت عقب گرد کرد و دست آخر با بهبود شرایط خواستار انعقاد دوباره قرارداد شد . اما در پی حملات مرزی در ماه ژانویه شرکت بریتیش پترولیوم بار دیگر از انجام فعالیت نفتی و گازی در این کشور انصراف داد . این شرکت اعلام کرده که در فعالیت در پروژه های گازی الجزایر نیز تجدید نظر خواهد کرد .
برای شرکت توتال انرژی نیز وضعیت چندان متفاوت نیست . پس از حملات مسلحانه اخیر این شرکت اعلام کرده که بی شک ادامه فعالیت در خاورمیانه نیازمند افزایش هزینه های بخش تامین امنیت است .
البته تمام این مسائل مربوط به الجزایر نیست . نگرانی های امنیتی در ونزوئلا پس از انتخابات مربوط به انتخاب جایگزین هوگو چاوز ،تحریم ها علیه ایران به عنوان دومین کشور بزرگ تولید کننده نفت در اوپک ، حملات مسحانه به تاسیسات نفتی و گازی در نیجریه و اختلافات داخلی در عراق از دیگر مشکلاتی است که این روزها صنایع نفتی و گازی کشورهای اوپکی با آنها روبرو هستند . با احتساب الجزایر می توان به این نتیجه رسید که از مجموع ۱۲ کشور عضو اوپک ۷ کشور با درصدی از آشفتگی روبرو هستند .
در پایان این گزارش آمده است : علی النعیمی وزیر نفت عربستان هفته گذشته اعلام کرد که این کشور به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت در جهان برنامه ای برای افزایش ظرفیت تولید خود ندارد . او گفته است که تا سال ۲۰۲۰ میلادی اگر عربستان خوش شانس باشد ظرفیت صادراتش به ۹ میلیون بشکه در روز خواهد رسید . بسیاری از تحلیلگران بر این اعتقادند که با توجه به امتناع عربستان از افزایش ظرفیت صادرات نفت و البته مشکلات و چالش های پیش روی کشورهای اوپک وضعیت آینده صنعت نفت سازمان اوپک در هاله ای از ابهام است .

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۰۰:۴۲
تعداد بازدید : ۹۱۹