افزایش هزینه ترانزیت تانکرهای نفتی و پتروشیمی از کانال سوئز

افزایش هزینه ترانزیت تانکرهای نفتی و پتروشیمی از کانال سوئز
سازمان مدیریت کانال سوئز در مصر اعلام کرد که هزینه ترانزیت تانکرهای نفتکش و تانکرهای مخصوص حمل فراورده های پتروشیمی از این کانال ۵ درصد افزایش یافته و البته افزایش ۲ درصدی نیز برای هزینه ترانزیت کشتی های کانتینری و کشتی های خودروبر در نظر گرفته شده است .

به گزارش " آی سی آی اس نیوز" طبق گفته سخنگوی این آژانس دولتی این قیمت های جدید از روز یکم ماه می اعمال شده اند و راهکار دولت این کشور برای افزایش درآمد و ممانعت از ایجاد بحران پولی بوده است .
گزارش ها حاکی است این افزایش قیمت ها در حالی اعمال شده که سال گذشته نیز کانال سوئز اقدام به افزایش ۳ درصدی هزینه های ترانزیتی کرده بود .
این کانال که دریای مدیترانه را به خلیج سوئز متصل می کند سریعترین مسیر دریایی بین آسیا و اروپاست و در حدود ۱۵ روز از کل زمان سفرهای دریایی در این مسیر می کاهد .
مقامات سازمان مدیریت کانال سوئز بر این اعتقادند که این افزایش هزینه های ترانزیتی به میزانی نیست که شرکت های کشتی رانی را از عبور از این کانال منصرف کنند .
گفتنی است کانال سوئز یکی از مهمترین منابع درآمد ارزی مصر علاوه بر صنعت گردشگری ، صادرات نفت و گاز و همچنین وجوه ارسالی مهاجران است .
گزارش ها حاکی است در شرایطی که میزان ذخایر ارزی این کشور از ۳۶ میلیارد دلار در شب ماقبل وقوع انقلاب مصر هم اکنون به ۱۳.۵ میلیارد دلار رسیده، درآمدهای ارزی کانال سوئز برای این کشور اهمیت حیاتی دارد .
طبق آمار در ماه مارس سال جاری میزان درآمد این کشور از محل ترانزیت کشتی ها در این کانال برابر با ۳۹۸.۵ میلیون دلار بوده است .
بر اساس این گزارش در سال ۲۰۱۲ میلادی تعداد کشتی های کانتینری عبوری از این کانال با ۱۲ درصد کاهش به ۵ هزار و ۳۳۲ فروند رسید و در این سال در کل تعداد ۱۷ هزار و ۲۲۵ کشتی از این کانال عبور کردند .

کانال سوئز

طبق پیش بینی ها فعالیت های کشتی رانی در این کانال در ماه جولای و پیش از ماه مبارک رمضان افزایش خواهد یافت چرا که معمولا تقاضای حمل فراورده های شیمیایی و نفتی از منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به هند و پاکستان و کشورهای آسیای جنوب شرقی در ماه منتهی به ماه مبارک رمضان افزایش می یابد .

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۰۰:۴۷
تعداد بازدید : ۱,۳۴۰