سند راهبردی صنایع تکمیلی پتروشیمی امسال نهایی می شود

سند راهبردی صنایع تکمیلی پتروشیمی امسال نهایی می شود
رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با اشاره به ضرورت تمرکز مدیریت توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در وزارت نفت گفت: همگام با روند رو به رشد صنعت پتروشیمی و در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی سند راهبردی صنایع تکمیلی امسال نهایی خواهد شد.

محمد زیار در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: تکمیل زنجیره ارزش با هدف جلوگیری از خام فروشی یکی از راهبردهای اصلی صنعت پتروشیمی ایران به شمار می رود.

رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی تصریح کرد: در ٥٠ سالی که از ورود صنعت پتروشیمی به کشور می گذرد، توسعه بخش بالادست و میان دست صنعت پتروشیمی در دست وزارت نفت بوده و توسعه صنایع تکمیلی این صنعت در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار داشته و درصورتی که بخش پایین دست نیز توسط مجموعه وزارت نفت توسعه می یافت زنجیره ارزش با شتاب بیشتری تکمیل می شد.

زیار افزود: متاسفانه این بخش ها به صورت متوازن توسعه نیافته اند و بخش های بالادستی بسیار بیشتر از صنایع تکمیلی توسعه یافته و این مسئله منجر به خام فروشی محصولات پتروشیمی شده است.

رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی افزود: برای تکمیل این زنجیره باید تعامل و همکاری بیشتری میان تمام متولیان امر در کشور صورت گرفته و با هدف گذاری و برنامه ریزی های جامع و هدف دار به سمت ایجاد ارزش افزوده بیشتر حرکت کنیم تا بیشترین بهره وری در صنعت پتروشیمی به ویژه صنایع تکمیلی محقق شود.

وی ادامه داد: در صورتی که تکمیل زنجیره ارزش به عهده وزارت نفت باشد به علت ماهیت فعالیت شرکت های تابعه وزارت نفت، بازدهی نسبت به گذشته مطلوب تر خواهد بود و شرکت ملی صنایع پتروشیمی آمادگی کامل دارد تا در فرایند تکمیل زنجیره ارزش نقش آفرین باشد.

زیار با بیان این که هنوز اطلاعات شفاف و منسجمی در مورد فعالیت شرکت های کوچک فعال در صنایع تکمیلی وجود ندارد، گفت: با جمع آوری بانک جامع اطلاعاتی صنعت پتروشیمی و صنایع وابسته، زمینه برنامه ریزی هدفمند برای توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی فراهم می شود.

وی با اشاره به این که در تدوین سند راهبردی صنعت پتروشیمی نبود یک بانک اطلاعاتی جامع برای برنامه ریزی صنایع تکمیلی مشهود بود، گفت: به همین منظور دفتر توسعه صنایع تکمیلی با همکاری بخش خصوصی تدوین بانک جامع اطلاعاتی صنعت پتروشیمی و صنایع وابسته را تحت عنوان "ایزومر" آغاز کرده است.

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۹:۱۹
تعداد بازدید : ۱,۰۰۱