تعیین تکلیف خوراک صنایع پتروشیمی در دولت

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی: در صورت اصلاح نشدن شرایط موجود افتتاح واحدهای جدید اوره و آمونیاک به‌صرفه نیست

 تهران‌امروز: بیات معاون وزیر نفت گفت: بحث روز صنایع پتروشیمی بحث تعیین قیمت خوراک است، اخیرا توافقی با وزارت نفت برای تعیین خوراک صنایع پتروشیمی حاصل شده که به‌زودی جزئیات آن اعلام می‌شود.هم‌اکنون هیچ قیمتی برای فروش خوراک به صنایع پتروشیمی نهایی نشده و تعیین تکلیف فرمول جدید فروش خوراک به پتروشیمی در نهاد ریاست‌جمهوری در حال بررسی است.موضوع تعیین قیمت خوراک پتروشیمی و داشتن مزیت صادراتی برای صنایع پتروشیمی از زمان شروع هدفمندی یارانه‌ها مورد بحث است. قیمت خوراک پتروشیمی از آن جهت اهمیت دارد که بخش مهمی از صادر کنندگان پتروشیمی از بخش خصوصی هستند و با بالا رفتن قیمت خوراک پتروشیمی و محصول نهایی به‌طور حتم مزیت صادراتی و قیمت رقابتی برای این بخش از بین خواهد رفت.

میزان و قیمت خوراک
سیدحمید حسینی رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت،گاز و پتروشیمی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در مورد تعیین قیمت خوراک پتروشیمی در هیات دولت می‌گوید: رفتن تعیین قیمت به دولت شاید از یک بابت مایه اطمینان باشد. اینکه در دولت از هر بابت و از زوایای مختلف به آن پرداخته می‌شود. این پرداختن باعث می‌شود تا تصمیم گیری نهایی به واقعیت نزدیک‌تر باشد.وی افزود: در زمان تعیین قیمت به دلیل اختلافی که بین دولت و مجلس رخ داد و کدورتی که بین دولت و مجلس روی داد، متاسفانه دوستان نتوانستند اعلام کنند که در خرید خوراک پتروشیمی قیمت سبد خلیج فارس یا فوب خلیج فارس معنایی ندارد و نمی‌توان براساس آن تصمیم گرفت. چرا که اگر قرار است به صادرات و رقابت در بازارهای صادراتی فکر کنیم نمی‌توان این قیمت‌ها را ملاک قرار داد. حسینی گفت: البته در صورت اعمال تخفیف 45 درصدی جای نگرانی وجود ندارد اما قیمت 25 تا 30 سنت برای گاز صادراتی( صادرات به ترکیه)‌ یک موقعیت خاص است و نمی‌تواند ملاکی برای فروش گاز به واحدهای پتروشیمی باشد.درحال حاضر قیمت جهانی گاز حدود 10 تا 11 سنت - یعنی بین 4 تا 5 دلار برای هر یک میلیون BTU- است و دولت حتی اگر این قیمت گاز واحدها را حدود شش تا هفت سنت قرار دهد، قیمت معقول است.وی افزود: این قیمت در حقیقت باعث می‌شود که واحدهای تولید کننده اوره و آمونیاک دچار مشکل نشوند. اگر قیمت بیش از این مقدار تعیین شود شاید واحدهای قدیمی که کار کرده‌اند و کارکرد مشخص دارند بتوانند ادامه فعالیت دهند اما این وضعیت برای واحدهای جدید قابل قبول نیست. در حقیقت تاسیس واحدهای جدید مقرون به صرفه نخواهد بود و اگر قرار باشد که به اهداف برنامه پنجم و تولید 100 میلیون تن در پایان برنامه پنجم برسیم قطعا با این وضعیت مقدور نخواهد بود.رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت،گاز و پتروشیمی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در این حوزه با توجه به شرایط خیلی آسان نخواهد بود خاطر نشان کرد: در صنایع پتروشیمی بازگشت سرمایه خیلی سریع است ولی در زمان برنامه‌ریزی در انجمن کارفرمایان سعی شده تا زمان بازگشت سرمایه با توجه به موقعیت حداقل 15 درصد ظرف سه سال باشد.به همین جهت هم بحث میزان خوراک و قیمت خوراک در صنایع پتروشیمی بسیار مهم است. باتوجه به اینکه در هیات دولت در زمان تعیین تکلیف خوراک پتروشیمی‌ها وزارت بازرگانی، نفت،صنایع و.... حضور دارند امید است که به قیمت مناسب و قابل دسترسی برسند.

ارجاع به دولت
عبدالحسین بیات مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با یادآوری اینکه هم اکنون تعیین قیمت فروش اتان و متان به صنایع پتروشیمی ضروری به نظر می‌رسد، اظهار داشت: موضوع تعیین تکلیف خوراک صنعت پتروشیمی به کمیسیون ویژه ریاست‌جمهوری ارجاع شده است تا تعیین تکلیف قیمت آن در سطح بالاتری انجام شود. معاون وزیر نفت با بیان اینکه پس از تعیین جزئیات آن اعلام خواهد شد، بیان کرد: هنوز هیچ قیمتی برای فروش خوراک نهایی نشده است و قیمت نهایی را ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعلام خواهد کرد.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه احتمالا اعلام قیمت فروش خوراک به ستاد هدفمندی یارانه‌ها واگذار خواهد شد، تبیین کرد: در کنار بحث تعیین قیمت فروش خوراک، دستیابی به ظرفیت اسمی صنایع پتروشیمی برای استفاده حداکثری از سرمایه گذاری‌ها در اولویت قرار دارد.بیات با بیان اینکه در حال حاضر به‌طور میانگین 32 درصد استفاده از ظرفیت واحدهای پتروشیمی افزایش‌یافته است، تبیین کرد: در شرایط فعلی 72 درصد ظرفیت اسمی مجتمع‌های پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.وی همچنین از دریافت مجوز صادرات اوره توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد و یادآور شد: با خودکفایی و افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی زمینه صادرات انبوه این محصول فراهم شود.بیات با اشاره به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، توضیح داد: با توجه به اجرای قریب‌الوقوع از تمامی مجتمع‌ها پتروشیمی درخواست شده است که زمینه کاهش مصرف حامل‌های انرژی را برای مدیریت هزینه‌ها فراهم کنند.مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه هم اکنون در بسیاری موارد امکان تفکیک سوخت و خوراک وجود ندارد، اظهار داشت: از این رو بسیار سخت است که بگوییم چقدر از گاز دریافتی به عنوان سوخت و چقدر به عنوان خوراک در واحدهای پتروشیمی مصرف شده است.‌

تشکیل نهاد تنظیم مقررات
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه از راه‌اندازی نهاد تنظیم مقررات برای تعیین قیمت خوراک پتروشیمی‌ها استقبال می‌کنیم، گفت: ما به دنبال یک قیمت عادلانه هستیم و اگر این نهاد در اختیار وزارت نفت هم باشد هیچ تفاوتی نمی‌کند و با آن همکاری خواهیم کرد. شاید بیش از 80 درصد از مجتمع‌های پتروشیمی از خوراکی استفاده می‌کنند که این خوراک با قیمت فوب منهای 5 درصد تامین می‌شود در نتیجه این خوراک از نظر قیمت وضعیتش مشخص است ولی از نظر کمیت بعضی از مجتمع‌ها نسبت به ظرفیت طراحی آنها با کمبود خوراک مواجه هستند اما با برنامه‌های خوبی که در وزارت نفت در دست اقدام و بررسی است و با تاکیدات و عنایات ویژه‌ای که وزیر نفت دارند این کمبود خوراک مجتمع‌ها در حال تامین است.بیات در مورد قیمت خوراک پتروشیمی‌ها گفت:اینکه بگوییم قیمت عادلانه است یا عادلانه نیست این کلمه درست نیست بلکه ما اعلام کردیم که پتروشیمی‌ها در واقع متقاضی تحویل خوراک با قیمت منطقی هستند.قیمت منطقی عمدتا بحث مشوق‌های سرمایه‌گذاری است باید هدف‌گذاری در تعیین قیمت خوراک را طوری تامین کنیم که مشوق لازم سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی نسبت به صنعت پتروشیمی‌های رقیب مانند صنعت پتروشیمی‌ کشور‌های عربستان، قطر، روسیه و امثال اینها را داشته باشیم .


۱۳ مهر ۱۳۸۹ ۱۴:۳۳
تهران امروز |
تعداد بازدید : ۱,۲۰۵