قاچاق را نمی‌توان با کدگذاری کارت‌ سوخت‌کنترل کرد

قاچاق را نمی‌توان با کدگذاری کارت‌ سوخت‌کنترل کرد
عضو کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به اینکه طرح کدگذاری کارت سوخت گازوئیل‌تاثیر چندانی در جلوگیری از قاچاق سوخت نخواهد داشت،گفت: مسئولان بهتر است به جای پرداختن به حواشی بحث قاچاق گازوئیل، وارد اصل موضوع شوند، چراکه واقعیت‌های مربوط به قاچاق این سوخت بسیار نگران کننده است.

محمد سعید انصاری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه طرح کدگذاری کارت سوخت گازوئیل‌تاثیر چندانی در جلوگیری از قاچاق سوخت نخواهد داشت، گفت: کدگذاری کارت سوخت خودروهای گازوئیلی هرچند می‌تواند سدی در برابر قاچاقچیان سوخت ایجاد کند، اما به نظر نمی‌رسد در بلند مدت بتواند مانعی جدی برای قاچاق سوخت محسوب شود.
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، یکی از دلایل اصلی قاچاق سوخت گازوئیل را سوء استفاده برخی نیروگاه‌ها و کارخانجات بزرگ از سهمیه اختصاص داده شده به آنان داشت و افزود: متاسفانه مشاهده شده که برخی کارخانجات بزرگ و نیروگاه‌های کشور که از سوخت گازوئیل استفاده می‌کنند، سهمیه دولتی خود را می‌فروشند و یا در اختیار ارگان‌ها و یا اشخاص خاصی قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه موضوع کدگذاری کارت سوخت خوروهای دیزلی، بازی با حواشی مقابله با قاچاق سوخت محسوب می‌شود، تصریح کرد: مسئولین بهتر است به جای پرداختن به حواشی بحث قاچاق سوخت گازوئیل، وارد اصل موضوع شوند، چراکه واقعیت‌های مربوط به قاچاق این سوخت بسیار نگران کننده است.

انصاری در مورد دست داشتن برخی نیروها و کارکنان دولتی در مورد قاچاق سوخت در کشور، عنوان کرد: نمی‌توان به سادگی کسی را مجرم تشخیص داد، اما در هر جایی افرادی وجود دارند که با استفاده از برخی باند بازی‌ها سوء استفاده‌های کلانی انجام داده‌اند که کارکنان دولتی نیز از این امر مستثنی نیستند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس، به راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت اشاره و خاطر نشان کرد: با تشدید نظارت‌ها بر میزان مصرف و کنترل سهمیه تحویلی به مناطق مرزی، تا حدودی می‌توان از قاچاق سوخت گازوئیل جلوگیری کرد.

موضوع کدگذاری کارت‌های هوشمند گازوئیل یکی دیگر از سناریوهای دولت برای مقابله با مهاجرت و قاچاق این فرآورده استراتژیک نفتی به کشورهای همسایه است./

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۹:۲۲
تعداد بازدید : ۸۴۴