تلاش برای عرضه نفت خام در بورس انرژی/ تشکیل صندوق‌های انرژی

تلاش برای عرضه نفت خام در بورس انرژی/ تشکیل صندوق‌های انرژی
اولین نشست خبری مدیرعامل بورس انرژی در آخرین روز برگزاری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه برگزار شد و مدیرعامل این بورس تازه تاسیس به تشریح وضعیت فعلی بورس پرداخت و برنامه‌های آینده آن را اعلام کرد.
گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر شاپور محمدی - مدیرعامل بورس انرژی - در این نشست با بیان اینکه در اسفند ماه سال 91 معاملات بورس انرژی با محصول برق، قطران و ذغال سنگ آغاز شد، گفت: معاملات برق به دلیل نزدیک شدن به تعطیلات نوروز با حجم بسیار کمی دنبال می‌شد اما با هماهنگی‌های انجام شده نقدینگی لازم با حجم بالاتری توسط وزارت نیرو تامین شد و قرار است ماهانه 10 میلیارد تومان برای معاملات برق تزریق شود.

وی با بیان اینکه با تامین نقدینگی لازم معاملات برق در بورس انرژی افزایش خواهد یافت، افزود: معاملات برق در بورس انرژی بعد از یک توقف کوتاه با تأمین نقدینگی مجدد از روز 17 اردیبهشت ماه از سر گرفته شد.

وی ادامه داد: این در حالی است که اقداماتی در حال انجام است تا مصرف کنندگان عمده برق وارد بورس شده و به صورت مستقیم برق مورد نیاز خود را از بورس انرژی خریداری کنند.

وی همچنین مورد انتشار اوراق سلف نفتی در بورس انرژی گفت: در حوزه سلف موازی استاندارد نفت اقدامات خوبی انجام شده اما به دلیل برخی ملاحظات اداری در بانک مرکزی این اوراق تاکنون منتشر نشده است.

مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به شکل گیری معاملات برق مستقیم در هفته‌های آتی گفت: معاملات مستقیم به منظور خرید و فروش برق صنعتی برای مصرف کنندگان عمده برق طراحی شده است که با معاملات برق خانگی فرق دارد اما قیمت ها همچنان در قالب مصوبه دولت است.

 

تشکیل صندوق‌های انرژی

 

محمدی به راه اندازی صندوق‌های انرژی اشاره کرد و افزود: فرهنگ سازی در خصوص تأسیس صندوق‌های انرژی با همکاری وزات نفت در راستای استفاده از قراردادهای سلف موازی استاندارد صورت گرفته است اما به دلیل برخی موانع و محدودیت‌ها در بانک مرکزی و وزارت نفت هنوز نهایی نشده است این در حالی است که امکان دارد وزارت نفت صندوقی را به نام صندوق سرمایه‌گذاری نفت و انرژی و وزارت نیرو صندوقی در حوزه برق ایجاد کند.

 

به گفته مدیرعامل بورس انرژی در صورت راه‌اندازی صندوق های انرژی، ابزارهای مالی برای تأمین سرمایه شرکت‌های تولید کننده انرژی طراحی می‌شود که بر اساس مذاکرات انجام شده ممکن است وزارت نفت با راه‌اندازی صندوق نفت و گاز وارد این عرصه شود.

 

محمدی اظهار کرد: از سوی دیگر پیگیری‌های جدی در خصوص تجارت و خرده فروشی برق صورت گرفته که بر این اساس آن فرد خریدار تولید کننده، توزیع کننده و مصرف کننده عمده برق نبوده اما به دلیل داشتن منابع مالی می تواند در نقش خریدار عمده ظاهر شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه نرخ تأمین مالی در کشور متفاوت است ورود این افراد به معاملات برق می تواند فرصتی برای تأمین و افزایش نقدینگی و کمک به افزایش حجم معاملات باشد.

 

انجام معامله بلوکی و صادرات برق

 

 

محمدی در ادامه از معاملات بلوکی برق خبر داد و گفت: همچنین روشی طراحی شده است که برخی نیروگا ه‌ها به صورت بلوکی به معامله برق در بازه‌های زمانی شش ماهه و یکساله بپردازند که این شیوه معاملاتی مستلزم هماهنگی‌های لازم با وزات نیرو است.

 

 

مدیرعامل بورس انرژی همچنین از صادرات برق خبر داد و گفت: در مرحله بعدی صادرات برق در دستور کار قرار دارد که در این راستا جلساتی با وزارت نیرو برگزار شده و با توجه به اینکه در معامله برق یارانه و سقف قیمتی وجود ندارد معاملات راحت تر و با کشف قیمت مناسبتر انجام می گیرد، همچنین در بین کشورهای همسایه و منطقه بورس برق وجود نداشته و ایران ظرفیت مناسبی در عرصه صادرات برق خواهد داشت.

مدیرعامل بورس انرژی در ادامه این نشست به انجام سایر معاملات حامل‌های انرژی اشاره کرد و گفت: هر چقدر حجم معاملات، تنوع کالاهای عرضه شده و اختصاص منابع در این خصوص افزایش پیدا کند به شفافیت بازار و در نتیجه تعیین صحیح قیمت حامل های انرژی کمک می‌شود.

 

وی در خصوص ورود محصولات نفتی بورس کالا به بورس انرژی گفت: محصولاتی که ماهیت انرژی داشته اما معاملات آن بعضا در بورس کالا رونق نداشته یا حجم معاملات آن بسیار اندک بوده با توافق بورس کالا راهی بورس انرژی می شوند.

 

محمدی افزود: معامله این کالاها در بورس انرژی مطلقا اثر منفی در معاملات بورس کالا و سازمان بورس قطعا منافع سهامداران هر دو شرکت را مد نظر می‌دهد و این موضوع را به زودی اعلام می کند.

 

 

پیگیر عرضه نفت خام در بورس هستیم

 

 

محمدی در خصوص عرضه نفت خام و مشتفات نفتی گفت: در حال پیگیری معاملات نفت خام با وزارت نفت و آماده سازی و مهیا کردن بسترهای لازم در این خصوص هستیم، اما به دلیل موانع و محدودیت هایی که در این راستا وجود دارد هنوز این امر محقق نشده است اما تلاش ما این است که معاملات نفت حتی در حجم کم در بورس انرژی معامله شود.

 

 

 

وی در خصوص اینکه شرکت‌های توزیع کننده به عنوان خریداران اصلی برق از نظر مالی و تأمین نقدینگی به وزارت نیرو وابستگی دارند اظهار کرد: شرکت‌های توزیع کننده از نظر تنظیم مقررات به بخش خصوصی واگذار شده اند اما از نظر حساب مدیریت منابع مالی به دلیل برخی از محدودیت ها همچنان برای تأمین نقدینگی به وزارت نیرو و دولت متکی هستند که برای استقلال این شرکت‌ها از بدنه دولت اقداماتی در حال انجام است که با برداشتن این گام شاهد تأمین منظم نقدینگی و افزایش سرعت معاملات خواهیم بود.

 

مدیرعامل بورس انرژی ایران با اشاره به اینکه سالانه 12 هزار میلیارد تومان معاملات برق در کشور انجام می گیرد، گفت: با سازمان محیط زیست برای کاهش آلودگی و تولید انرژی سبز مذاکراتی خواهیم داشت.

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۹:۲۷
تعداد بازدید : ۹۳۳