کشف یک میدان بزرگ گازی در ایلام/ حجم گاز درجا 260 میلیارد فوت مکعب

کشف یک میدان بزرگ گازی در ایلام/ حجم گاز درجا 260 میلیارد فوت مکعب
مدیرعامل شرکت ملی نفت از کشف میدان گازی جدید به حجم 260 میلیارد فوت مکعب در استان ایلام خبر داد.

به گزارش فارس ،احمد قلعه بانی از کشف یک میدان بزرگ گازی با 260 میلیارد فوت مکعب گاز درجا در افق مخزنی ایلام خبر داد.کشف یک میدان بزرگ گازی در ایلام/ حجم گاز درجا 260 میلیارد فوت مکعب

وی افزود: بر اساس محاسبات حجمی مخزن، حجم گاز درجا در حالت مورد انتظار در افق مخزنی ایلام، 260 میلیارد فوت مکعب و گاز قابل استحصال، 175 میلیارد فوت مکعب برآورد شده است.

وی افزود: این برای نخستین بار است که یک میدان گاز شیرین در ارتفاع حدود 100 متر بالاتر از سطح دریا کشف می شود.

معاون وزیر نفت ادامه داد: این میدان گازی در فضایی به وسعت 28 در 4 کیلومتر مربع در شرق استان ایلام قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درخصوص روند اکتشاف گاز در استان ایلام نیز گفت: پس از انجام مطالعات و عملیات زمین شناسی اکتشافی و همچنین بهره گیری از اطلاعات لرزه نگاری 2 بعدی موجود در محدوده این طاقدیس، احتمال وجود هیدروکربور در سازندهای ایلام و سروک از گروه مخزنی بنگستان در طاقدیس راونی قوت گرفت.

وی ادامه داد: به دنبال تفسیر داده های زمین شناسی، حفاری یک حلقه چاه اکتشافی تا عمق 2200 متر در محل ستیغ این طاقدیس از سوی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران پیشنهاد شد که پس از خاتمه حفاری و انجام آزمایش های مخزنی، وجود گاز شیرین در افق ایلام به میزان 13 میلیون فوت مکعب در روز مشخص شد.

*وجود 260 میلیارد فوت مکعب گاز درجا

قلعه بانی افزود: در نهایت با انجام محاسبات حجمی، وجود 260 میلیارد فوت مکعب گاز درجا در این میدان مشخص شد که بر همین مبنا میزان گاز قابل استحصال نیز در حدود 175 میلیارد فوت مکعب تخمین زده شد.

ایلام


وی همچنین از کشف مقادیری گاز ترش در بخش بالایی سازند سروک خبر داد.

قلعه بانی در پایان با اشاره به اینکه کشف این میدان گازی، در شرایط تحریم تاثیرات مثبتی برای صنعت نفت به همراه دارد، تاکید کرد: دستیابی به توانمندی و بلوغ علمی متخصصان صنعت نفت به ویژه در حوزه مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران دستاورد بزرگی است که برای صنعت نفت کشورمان حاصل شده است.

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۹:۳۱
تعداد بازدید : ۱,۱۵۷