سهم ایران در بانکرینگ منطقه کمتر از 10 درصد/ کاهش یک میلیارد دلاری درآمد کشتیرانی

سهم ایران در بانکرینگ منطقه کمتر از 10 درصد/ کاهش یک میلیارد دلاری درآمد کشتیرانی
مدیرعامل سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه سهم ایران در بانکرینگ منطقه کمتر از 10 درصد است، گفت: درآمد کشتیرانی از 2 میلیارد دلار به زیر یک میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین داجمر در نشستی خبری به مناسبت بیست و یکمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی در پاسخ به پرسش مهر در خصوص سهم بانکرینگ ایران در منطقه اظهار داشت: در سالهای گذشته درصد بانکرینگ ایران در منطقه صفر بود که این موضوع بسیار زننده و غیرقابل قبول برای کشور ایران است که کشتی ها از ایران نفت‌خیز امکان سوخت گیری نداشتند.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: امکانات سوخت گیری در بندرعباس فراهم شده است ولی الان مشکل را وزارت نفت برای تامین سوخت کشتی‌ها داریم.

وی با بیان اینکه امکانات بخش خصوصی در زمینه بانکرینگ در این سالها رشد زیادی داشته است، بیان کرد: مجلس در برنامه پنجم تعیین کرده که وزارت نفت باید یک پلان برای بانکرینگ ارائه کند که هنوز این طرح به مجلس ارائه نشده است.

داجمر با انتقاد از اینکه سیاست های وزارت نفت مقطعی و دائم در حال تغییر است، اظهار داشت: به طور حتم انتظار می رود که انحصار بانکرینگ در اختیار هیچ نهادی نباشد، زیرا انحصار رشد را متوقف خواهد کرد، بنابراین باید اقداماتی را انجام دهیم که سوخت رسانی در اختیار شرکتهای متعدد باشد تا رقابت پذیری بوجود بیاید.

مدیرعامل سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه تحریمها در سالهای اخیر اجازه توسعه سهم ایران در بانکرینگ منطقه را نداده است، گفت: متاسفانه نفت ایران تحریم شده است، بنابراین بانکرینگ در ایران تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است.

وی در خصوص آمار کنونی بانکرینگ در ایران تصریح کرد: در حال حاضر نمی توان درصد مشخصی برای بانکرینگ ارائه داد اما به نظر می رسد که سهم ما در منطقه کمتر از 10 درصد باشد.

داجمر در مورد اختلاف سهم بانکرینگ ایران در آمارهای رسمی اظهار داشت: ممکن است در آمارهای ارائه شده سهم کاربو هم در نظر گرفته شده باشد ولی اگر بخواهیم سوخت رسانی کشتی ها را محاسبه کنیم، کمتر از 10 درصد است.

مدیرعامل سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه با اشاره به برگزاری همایش هماهنگی ارگان های دریایی، افزود: از سال 68 ضرورت هماهنگی میان ارگان های دریایی حفظ شد و تاکنون 52 ارگان در این همایش حضور فعال داشتند.

وی با اشاره به تشدید تحریمها در پنج سال گذشته و تاثیر آن در کشتیرانی ایران، اظهار داشت: تهاجم آنها به این بخش نشان می دهد چه تاثیر زیادی بر تجارت کشور دارد، اما خوشبختانه در این پنج ساله کشتیرانی ایران سربلند بیرون آمد.

داجمر با اشاره به اینکه تحریمها منجر به خروج خارجی ها و حضور بخش خصوصی ایران شده است، گفت: تحریم باعث شد که شرکتهای خارجی از ایران خارج شوند و فرصت برای بخش خصوصی ایران فراهم شود تا در بخشهای مختلف آغاز به کار کند.

مدیرعامل سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در خصوص کاهش عملکرد کشتیرانی در سالهای اخیر افزود: علاوه بر مسائل تحریم، مشکلات بحران اقتصادی جهان هم تاثیر زیادی را در تجارت جهانی گذاشت که آثار آن در کشتیرانی جمهوری اسلامی هم به خوبی مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: مجموع مشکلات منجر شد که درآمد کشتیرانی ایران از دو میلیارد دلار به زیر یک میلیارد دلار برسد.

داجمر با تاکید بر اینکه در حال حاضر هم کشورهای غربی در حال تشدید تحریمها هستند، تصریح کرد: بحران اقتصادی جهانی سرمایه گذاری زیادی برای تولید کشتی های جدید در کشورهای مختلف انجام شد که همین امر منجر به افزایش تعداد ناوگان جهانی شده است که البته ما هم سفارشاتی در این زمینه داشتیم اما به دلیل تحریم شرکت کشتی سازی کره ای به سفارش ما عمل نکرد اما چین کشتی ها را به ما تحویل داد.

مدیرعامل سازمان کشتیرانی کشور با بیان اینکه سه فروند کشتی به سازنده ایرانی سفارش شده بود، گفت: تاکنون دو فروند از این کشتی ها تحویل گرفته شده و امیدواریم که امسال یک فروند دیگر را تحویل بگیریم.

وی با اشاره به بیمه کشتی ها پس از تحریم کشورهای غربی، اظهار داشت: با حمایت یک میلیارد دلاری دولت، بیمه معلم این اقدام را انجام می دهد و در حال حاضر کشتی های ایرانی با بیمه ایرانی در بنادر کشورهای دیگر پهلو می گیرد، ضمن آنکه صادرات و واردات نفت ایران هم با همین پوشش بیمه انجام می گیرد.

داجمر در خصوص استفاده از پرچم کشورهای دیگر برای کشتی های ایرانی، گفت: فشار کشورهای غربی اجازه تردد با پرچم را به ما نمی دهد، بنابراین برخی کشورها با پرچمهای مصلحتی و برخی با پرچمهای جمهوری اسلامی تردد می کنند.

مدیرعامل سازمان کشتیرانی کشور با بیان اینکه 164 فروند ناوگان کشتیرانی داریم که با ظرفیت 5.8 میلیون تن فعالیت می کنند، افزود: ما به دلیل تحریم به هیچ یک از کشورهای اروپایی امکان فعالیت ندادیم در حالی که اولین خط کشتیرانی ما در بدو تاسیس خلیج فارس اروپا بود.

وی با انتقاد از سیستم پرداخت ارز آزاد به جای ارز دولتی در تعرفه های کشتیرانی، اظهار داشت: متاسفانه این سیستم غلط سیستم بانکی حل نشده است و استدلال اشتباهی دارند که برای ارز تعریف ایرانی و خارجی می کنند در صورتی که ما ارز را از منشأ خارجی دریافت می کنیم و نمی توانیم آن را به قیمت بازار آزاد برسانیم.

داجمر با بیان اینکه به ما اعلام کردند نرخ ارز باید بر مبنای ارز آزاد محاسبه شود و این ظلم بزرگی است، گفت: حق ماموریت کارکنانمان را به دلار 1226 تومان واریز می کنند و اینگونه حق آنها ضایع می شود.

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۰۸:۵۰
تعداد بازدید : ۱,۰۶۵