ساخت 6 پالایشگاه نفت در آفریقا توسط ایران/ طرح جدید احیای سوآپ نفت

ساخت 6 پالایشگاه نفت در آفریقا توسط ایران/ طرح جدید احیای سوآپ نفت
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با تشریح طرح جدید احیای سوآپ نفت توسط بخش خصوصی از توافق با 6 کشور آفریقایی برای ساخت پالایشگاه‌های نفت 20 هزار بشکه‌ای خبر داد و اعلام کرد: با امضای تفاهم نامه‌ها، مراحل جانمایی ساخت پالایشگاه‌ها آغاز شده است.

حسن خسروجردی امروز در گفتگو با مهر با اشاره به برنامه‌ریزی برای ساخت 6 پالایشگاه مقیاس کوچک نفتی در کشورهای مختلف آفریقا، گفت: بر این اساس تفاهم نامه هایی با برخی از دولت های آفریقایی امضا شده است و حتی جانمایی محل احداث این پالایشگاه های نفت هم آغاز شده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اعلام اینکه ظرفیت تمامی این پالایشگاه‌ها 20 هزار و یا کمتر از 20 هزار بشکه نفت خام است، درباره نحوه تامین خوراک این واحدهای جدید پالایشگاهی، تصریح کرد: همزمان با ساخت این 6 پالایشگاه نفتی در فاز اول، مطالعات اقتصادی و فنی یک پالایشگاه نفت 20 هزار بشکه ای در بندر "خواجه نفس" در استان گلستان آغاز شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه بندر خواجه نفس از موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی برای ساخت یک پالایشگاه ساحلی، تاسیسات و خطوطو لوله فراساحلی برخوردار است، بیان کرد: با مذاکرات انجام گرفته قرار است نفت و میعانات گازی مورد نیاز این واحد پالایشگاهی از کشورهای ترکمنستان و قزاقستان در قالب قراردادهای سوآپ نفت انجام شود.

وی با یادآوری اینکه معوض نفت وارداتی از ترکمنستان و قزاقستان در منطقه خلیج فارس بارگیری و به کشورهای آفریقایی صادر خواهد شد، تبیین کرد: با توجه به شرایط بین المللی، اجرای این طرح با سرمایه گذایر بخش خصوصی منجر به تکمیل شدن زنجیره تجارت نفت و فرآورده های نفتی در کشور خواهد شد.

خسروجردی با بیان اینکه اجرای این پروژه منجر به احیای مجدد عملیات سوآپ نفت خام کشور خواهد شد، افزود: در شرایط فعلی سیاست اقتصادی کشور توقف خام فروشی نفت، تولید و صادرات فرآورده های نفتی به بازارهای جهانی به جای نفت خام است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمیبا بیان اینکه با توجه به برنامه های پالایش نفت کشور پیش بینی می شود تا 5 سال اینده نفت خامی برای صادرات باقی نماند و تمام نفت تولید داخل صرف تولید فرآورده های نفتی شودف یادآور شد: بر این اساس تامین نفت خام پالایشگاه خواجه نفس از نفت سوآپ در بلند مدت دارای توجیه اقتصادی خواهد بود.

وی افزود: سال گذشته دو کنسرسیوم در ایران تشکیل شد که یکی برای صادرات فرآورده نفتی و دومی برای حمل و نقل دریایی آن بوده و هم اکنون هم با کشورهای آسیای میانه همکاری های نفتی را آغاز کرده ایم.

خسروجردی با بیان اینکه این کنسرسیوم ها با استفاده از توان داخلی تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: کنسرسیوم سومی هم برای ساخت پالایشگاه‌های نفت مقیاس کوچک در حال شکل گیری است.

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۴:۵۷
تعداد بازدید : ۸۹۷