توافق جدید گازی ایران– ترکیه / ترانزیت 2 میلیارد مترمکعب گاز به اروپا

توافق جدید گازی ایران– ترکیه / ترانزیت 2 میلیارد مترمکعب گاز به اروپا
مقامات تهران - آنکارا به منظور ترانزیت سالانه دو میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به کشورهای متقاضی گاز ایران در اروپا به توافق رسیده اند و آخرین مراحل مذاکرات قیمتی بین دو طرف در حال نهایی شدن است.
به گزارش خبرنگار مهر، آمریکا از چند سال گذشته تاکنون با حمایت از برخی از پروژه‌های غیر اقتصادی همچون خط لوله لوله " ناباکو و ترنس آناتولین" سعی بر حذف سیاسی گاز ایران در کشورهای اتحادیه اروپا داشته است.

با این وجود کشورهایی همچون جمهوری آذربایجان و اقلیم کردستان عراق که در چند سال گذشته بارها مورد حمایت آمریکا برای دور زدن گاز ایران قرار گرفته اند اما این دسته از کشورها از گاز کافی و مطمئن برای تامین بلندمدت متحدان دولت واشنگتن در اتحادیه اروپا برخوردار نیستند.

بر این اساس برخی از کشورهای اروپایی به دنبال کاهش وابستگی گازی به روسیه از یک سو و افت تولید گاز در برخی از کشورهای تولیدکننده اروپایی همچون هلند، نروژ و آلمان به صورت چراغ خاموش مذاکراتی را برای خرید گاز طبیعی از ایران آغاز کرده اند.

ایران هم برای حضور در بازار گاز اروپا در سایه سنگین تحریم‌ها تاکنون دو مسیر خط لوله گاز اسلامی و ترکیه را تعریف و مذاکراتی را با کشورهای مسیر آغاز کرده اند که پیرو این مذاکرات دو سال قبل دولت آنکارا مجوزی به منظور ترانزیت گاز طبیعی ایران به سایر کشورها مصرب کرد.

در ادامه این تعاملات گازی کابینه دولت بغداد هم سال گذشته با صدور مجوزی نسبت به ترانزیت گاز طبیعی ایران به کشورهای ثالث چراغ سبز نشان داد و حتی وزیر نفت این کشور همسایه مامور اجرایی شدن این پروژه گازی شد.

جواد اوجی در گفتگو با مهر با اشاره به انجام مذاکرات متعدد گازی با شرکت‌های مختلف اروپایی برای صادرات و یا ترانزیت گاز طبیعی، گفت: پس از اخذ مجوز از دولت ترکیه، مذاکرات جدیدی با این کشور برای تعیین حق ترانزیت گاز طبیعی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اعلام اینکه مطابق با مذاکرات انجام شده ایران گاز خود را برای صدور به کشورهای اروپایی متقاضی در نقطه مرزی تحویل ترکیه خواهد داد، اظهار داشت: این گاز از مسیر خاک ترکیه به کشورهای اروپایی متقاضی تحویل داده خواهد شد.

معاون وزیر نفت درباره حجم اولیه ترانزیت گاز به ترکیه هم توضیح داد: فعلا مذاکراتی برای ترانزیت سالانه دو میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به ترکیه انجام شده است.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال دیگر مهر که آیا ایران از گاز کافی به منظور صادرات به اروپا و به ویژه عراق برخوردار است؟ بیان کرد: با توجه به برنامه شرکت ملی نفت باید فازهای جدید پارس جنوبی امسال در مدار بهره برداری قرار بگیرد که در این صورت گاز مازاد برای صادرات و ترانزیت گاز در اختیار داریم.
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۲۱:۲۲
تعداد بازدید : ۹۲۲