ایران تاسیس کشورهای اسلامی اوپک پتروشیمی را پیشنهاد کرد

ایران تاسیس کشورهای اسلامی اوپک پتروشیمی را پیشنهاد کرد
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با ارائه پیشنهادی به کشورهای اسلامی عضو گروه D8 خواستار تاسیس نخستین مجمع کشورهای تولیدکننده محصولات پتروشیمی شد و اعلام کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی کشورهای عضو گروه D-8 راه اندازی بازارهای منطقه ای پتروشیمی هم منجر به توسعه کمی و کیفی صنایع پتروشیمی و پلیمری در این کشورها خواهد شد.

دور جدید مذاکرات گروه D هشت با حضور کشورهای ایران، ترکیه، مصر، مالزی، اندونزی، نیجریه، پاکستان و بنگلادش به میزبانی تهران برگزار شد.

عبدالحسین بیات در حاشیه برگزاری مذاکرات گروه D هشت درباره محورهای برگزاری و مذاکرات این نشست در تهران، گفت: در این نشست ایران پیشنهاد تاسیس نخستیم مجمع کشورهای تولیدکننده محصولات پتروشیمی و پلیمری را به کشورهای حاضر در این اجلاس ارائه کرد.

معاون وزیر نفت در تشریح مهمترین مزیت‌های برگزاری تاسیس اوپک پتروشیمی، تصریح کرد: سازمان کشورهای تولید کننده محصولات پتروشیمی، شبیه سازمان اپک و مجمع کشورهای صادر کننده گاز بوده و با تاسیس این مجمع شرایطی فراهم خواهد شد تا بهره مندی از پتانسیل‌های موجود یعنی بومی سازی تکنولوژی روز در آینده نزدیک اتفاق بیافتد.

وی با اعلام اینکه جلوگیری از ایجاد ظرفیت مازاد، استفاده از تکنولوژی کشورهای عضو از مزیت‌ها و ویژگی‌های راه اندازی این مجمع بین‌المللی در صنعت پتروشیمی است، اظهار داشت: همچنین استفاده از امکانات تولید ساخت کشورهای عضو و توانمندی‌های فنی و مهندسی، دسترسی به خوراک متنوع و فراوان و تولید محصولات متنوع، دسترسی به بازارهای بین‌المللی با توجه به موقعیت جغرافیایی کشورهای عضو گروه D هشت را باید از دیگز ویژگی‌های اقتصادی راه‌اندازی این مجمع عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین با اشاره به ضرورت شکل گیری و تشکیل بازار مشترک پتروشیمی بین کشورهای عضو این گروه اسلامی، تبیین کرد: تعیین شاخص قیمت برخی یا تمامی محصولات پتروشیمی ، انجام تحقیقات علمی و تکنولوژی مشترک و برگزاری دوره‌های آموزشی و سمینارهای مشترک از دیگر اهداف و محورهای مذاکره با کشورهای عضو گروه D هشت در تهران اعلام کرد.

کشورهای اسلامی اوپک پتروشیمی



این مقام مسئول با یادآوری اینکه رسیدن به این اهداف زمینه ‌ای لازم برای تبدیل شدن به یک قطب بزرگ در عرصه صنعت پتروشیمی جهانی را برای اعضای سازمان D8 تامین می کند، تاکید کرد: با همکاری چند جانبه و تکیه بر بازار جمعیتی نزدیک به یک میلیارد نفری این کشورها پیش بینی می شود که نتایج این نشست سود سرشاری را عاید کشورهای اسلامی عضو گروه D هشتربکند.

عبدالحسین بیات سال گذشته در گفتگو با مهر با اشاره به پیشنهاد ایران به چند کشور بزرگ تولیدکننده و مصرف کننده محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری برای تاسیس اوپک پتروشیمی، گفته بود: اخیرا پیشنهادهایی به برخی از شرکای تجاری برای تاسیس مجمع کشورهای صادکننده و مصرف کننده محصولات پتروشیمی ارائه شده است.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه تاسیس و سیاست گذاری مجمع کشورهای تولید کننده و مصرف کننده پتروشیمی می‌تواند منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان محصولات پتروشیمی را در بازار جهانی تعیین کند، اظهار کرده بود: در حال حاضر منطقه خاورمیانه بزرگترین تولیدکننده و عرضه کننده محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری به بازار جهانی است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با یادآوری اینکه تاسیس این مجموع با مشارکت کشورهای بزرگ تولیدکننده محصولات پتروشیمی منطقه خاورمیانه می تواند در تامین بلندمدت نیز مصرف کنندگان تاثیر گذار باشد، تاکید کرد: همچنین منافع تولیدکنندگان را هم در بلندمدت تامین می کند.

به گزارش مهر، برای اولین بار به پیشنهاد ایران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در دسامبر 2008 میلادی با تصویب اساسنامه آن در نشست وزارتی مسکو به طور رسمی فعالیتهای خود را آغاز کرد که الجزایر، بولیوی، برونئی، مصر، اندونزی، ایران، لیبی، مالزی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات و ونزوئلا اعضای این مجمع را تشکیل می دهند.

همچنین سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) با حضور الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات٬ اکوادور، آنگولا و ونزوئلا از سال 1344 شمسی تاکنون فعالیتهای خود را آغاز کرده است.

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۲۱:۳۰
تعداد بازدید : ۸۸۵