توافق پتروشیمی با وزرات صنعت برای صادرات محصولات

توافق پتروشیمی با وزرات صنعت برای صادرات محصولات
براساس توافق شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری 19 میلیون تن محصول پتروشیمی درداخل و از طریق بورس عرضه می شود و 17.4 میلیون تن محصول صادر خواهد شد.
معاون وزیر نفت در مورد میزان بانک‌های کشور و توانمندی‌ آن‌ها برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی گفت: بانک‌ها در طول توسعه صنعت پتروشیمی نقش غیر قابل انکار داشتند و نمی توانم بگویم که بانک‌های کشور همکاری نکرده‌اند.

 

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامحسین بیات در پاسخ به پرسش ایسنا در نشست خبری مبنی بر میزان همکاری بانک‌ها، وزارت اقتصاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت با صنعت پتروشیمی کشور گفت:‌ بانک‌هاو صنعت پتروشیمی همکاری کرده اند اما انتظارات ما هم بیشتر است و می طلبد که بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی در این زمینه نقش آفرین باشند.

 

وی در ادامه با اشاره به این‌که معطلیم که بانک‌های ما هم یکسری مشکلات دارند گفت: براساس مصوبه شورای پول واعتبار هر بانک می تواند فقط به میزان 20 درصد سرمایه‌اش مشارکت کند که این 20 درصد خیلی زود پر می شود.

 

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با پیشنهاد تغییر قانون در این زمینه گفت: پیشنهاد ما این است که حداقل بگوییم بانک‌ها مجازند تا 35 درصد مشارکت خود را افزایش دهند و یا این‌که مصوب شود بانک‌ها بر مبنای دارایی‌های خودشان این مسوولیت را بپذیرند چرا که دارایی بانک نسبت به سرمایه آن به مراتب بیشتر است.

 

بیات تصریح کرد:‌اگر این 20 درصد مجوز مشارکت در پروژه‌ها نسبت به منابع باشد بانک می تواند عاملیت یک طرح پتروشییم را به تنهایی بپذیرد.

 

وی با تاکید بر این‌که در صنعت پتروشیمی واحدی که ورشکسته شود نداریم بر موفقیت مجتمع‌های پتروشیمی در خارک، شیراز و آبادان اشاره کرد و گفت: کدام یک از این واحدها محصول روی دستشان مانده است و سود نبرده اند؟ واقعیت‌ها و محدودیت ها را باید کنار هم بگذاریم و یک تصمیم از نوع حماسه بگیریم که پتروشیمی کشور را حمایت کند.

 

معاون وزیر نفت همچنین تاکید کرد: باید به میدان بیاییم و صنعت پتروشیمی را پشتیبانی کنیم؛ هر بانکی هر سوالی کرده ما در کمترین زمان ممکن پاسخ داده‌ایم و گفته‌ایم که برای پروژه معرفی شده خورک کافی، توجیه اقتصادی، زمین و غیره وجود دارد تا بانک‌ها اطمینان حاصل کنند.

 

بیات در ادامه بر نقش وزارت اقتصاد که سیستم بانکی را تحت پوشش دارد، در زمینه سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی تاکید کرد.

 

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به روش‌های اطلاع رسانی از مزیت‌ها و شرایط صنعت پتروشیمی کشور به روش گوناگون اظهار کرد: برگزاری همایش‌ها، جلسات کارشناسی، تهیه اطلاعات به صورت گسترده وارسال آن‌ها به مجلس، ارسال اطلاعات به بانک ها، انجام مصاحبه‌ها و انتشار بولتن‌ها و انتشار مجله خارجی در وزارت نفت از جمله کارهایی است که برای اطلاع رسانی انجام داده‌ایم.

 

بیات با تاکید بر این‌که در آغاز برنامه پنجم با اکثر بانک‌ها جلسه داشته‌ایم گفت: اگر برخی بانک‌ها هم تازه شروع به فعالیت کرده‌اند وارزیابی دقیقی ندارند با آن‌ها همکاری می کنیم واطلاعات را برایشان می فرستیم.

 

توافق با وزارت صنعت برای صادرات محصولات پتروشیمی

 

وی در ادامه در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر وضعیت تولید و صادرات محصولات پتروشیمی با توجه به ممنوعیت‌های صادراتی که وجود داشت گفت:‌در مقطعی به دلیل شرایط تحریم‌های ناجوانمردانه با نوسان قیمت ارز روبرو بودیم که بر روی کار ما تاثیر گذاشت. اگر محصولات پتروشیمی را به صورت ارزی می فروختیم تغییر نداشتیم اما چون ریالی بود و از تاریخ اول مهر ماه سال گذشته تصمیم گرفته شد که خوراک براساس ارز مبادله‌ای محاسبه شود، با کمبود مواجه شدیم.

 

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ادامه داد: براساس آن تصمیماتی گرفته شد اما در نهایت اکنون با وزارت صنعت، معدن و تجارت توافق شده تا در سال جاری نیاز داخل به علاوه 10 درصد بیش از آن از طریق بورس عرضه شود که برای این کار رقم عرضه محصولات به میزان 19 میلیون تن در بورس پیش بینی شده است.

 

بیات همچنین گفت: برای صادرات نیز براساس توافق با وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری مجوز صادرات 17.4 میلیون تن محصولات پتروشیمی به جای 16 میلیون تن داده شد؛ در حال حاضر صادرات در مسیر خود قرار گرفته و جای نگرانی نیست.

 

معاون وزیر نفت با تاکید بر این‌که صنعت پتروشیمی نیازمند دستیابی به تکنولوژی‌های روز است گفت: نیازمند همکاری با همه کشورهای دنیا که با چتر منابع مالی ما قبول است همستیم.

 

وی افزود: مطلع شدن از تحولات به روز دنیا باید صورت گیرد و همه زمینه‌ها می طلبد که بسترها برای به روز نگه داشتن کشور فراهم شود.

 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به این‌که برگزاری دو سالانه همایش پتروشیمی ایران می تواند به توسعه صنعت پتروشیمی نسبت به رونق اقتصادی کشور کمک کند گفت:‌ بسیاری از معادلات دنیا زیرساخت اقتصادی دارد و به طور ویژه توسعه بخش‌های اقتصادی مثل صنعت پتروشیمی و پالایش و غیره جایگزین اقتصاد نفتی می‌شود. راه پیشرفت کشور ما هم از همین منظر می گذرد.

 

بیات با تاکید بر این‌که غربی‌ها هر چه کردند قبل از انقلاب و در راستای منافع خودشان بوده است گفت: غربی‌ها هر چه استخراج کردند بردند و هر آنچه نتوانستند ببرند مانند گازهای همراه نفت در استان‌های چون ایلام و خوزستان در مشعل‌ها سوخت و محیط زیست را‌ آلوده کرد.

 

وی تصریح کرد: پس از انقلاب فهمیدیم گاز همراه نفت یک خوراک با ارزش پتروشیمی است و به پنبه مصنوعی،‌نخ مصنوعی و کالای نیمه نهایی می تواند تبدیل شود و در نهایت باعث شکل گیری محصولاتی چون تشک شود.

 

معاون وزیر نفت به مطرح کردن این سوال که چرا مواد خام و نیمه خام هیدروکربنی را صادر کنیم در حالی که ارزش افزوده زیادی را می توانند ایجاد کنند گفت: امیدواریم روزی به جایی برسیم که انواع کالاهای ساخته شده را به اقصی نقاط جهان با اولویت کشورهای مسلمان صادر کنیم.

 

پذیرش قطعی فاینانس برای 15 پروژه

 

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به این‌که 21 طرح برای استفاده از فاینانس های خارجی معرفی شده‌اند به پذیرش قطعی 15 طرح اشاره کرد و گفت: پتروشیمی مسجد سلیمان، پتروشیمی متانول کیمیا پارس خاورمیانه، دی پلیمر متانول آریان و اوره آمونیاک پتروشیمی لردگان پروژه‌هایی هستند که از فاینانس خارجی استفاده می‌کنند.قطعیت پنج تای از پروژه‌ها توسط شرکت‌های بیمه‌ای مشخص شده و دو تا از نامه‌ها نیز دریافت شده اند که در مراحل نهایی هستند.

 

بیات با بیان این‌که در این زمینه تاخیر داریم گفت: بانک‌ها برای بخش خصوصی تضمین دولتی طلب می کنند در حالی که ما موفق به کسب مجوز برای این کار نشده ایم؛ می‌طلبد که سیستم بانکی خود با اجرای اصل 44 هماهنگ کند‌.

 

وی افزود: از این منظر قریب به 13 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هدفگذاری شده است و از طریق صندوق توسعه ملی 17 طرح معرفی شده که 12 طرح پذیرفته شده است و مسدودی صورت گرفته است.

 

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به این‌که منابع ارزی پروژه مسجد سلیمان تامین شده و امکان خرید تجهیزات وجود دارد به تسریع اجرای پروژه بعد از این تاکید کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در اتیلن فیروزآباد، اتیلن دارا، فسا و جهرم نیز مراحل نهایی را طی کرده‌اند و طرح‌های دیگر نیز مثل پتروشیمی زنجان و گلستان هم از طریق صندوق توسعه ملی کارهایشان رو به پیشرفت است.

 

بیات با تاکید بر این‌که قریب به 20 میلیارد دلار در پتروشیمی‌های مذکور سرمایه‌گذاری می شود گفت: در صورت حمایت بانک‌ها به نظر می رسد جبهه توسعه‌ای بسیار گسترده و کم نظیری در صنعت پتروشیمی کار خود را شروع کند.

 

او ادامه داد:‌ پتروشیمی اندیمشک نیز مراحل صندوق توسعه را طی کرده و فقط مرحله تشکیل سندیکای بانکی آن مانده است. با همه بانک‌ها برای مشارکت در سندیکای اندیمشک مکاتبه کردیم که بعضا جواب منفی دادند وبرخی هنوز جواب نداده‌اند که امیدواریم پاسخشان مثبت باشد.

 

تشکیل ایجاد حمل ونقل دریایی ایرانی برای صادرات محصولات پتروشیمی

 

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به این‌که در گذشته در زمینه ناوگان حمل ونقل دریایی کوتاهی و سهل انگاری شده است گفت: با توجه به گستردگی پتروشیمی حمل و نقل نیز باید در راستای توانمندی‌های پتروشیمی کشور پیش می رفت و تحریم‌ها باعث شد این موضوع را به عنوان آسیب شناسایی کنیم.

 

وی با اشاره به راهبرد پیش‌رو گفت: باید به سمتی حرکت کنیم تا با سرمایه‌گذاری و پیشگام بخش خصوصی و از سوی دیگر حمایت بخش دولتی با کمک صندوق توسعه ملی ناوگان حمل ونقل دریایی شکل گیرد.

 

وی افزود: در منطقه این ناوگان باید پیشگام باشد و نیاز سایر کشورها مانند قطر و عربستان و در‌ آینده عراق و امارات را هم تامین کند.

 

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تصریح کرد:‌با توسعه این بخش رشته‌های مخصوصی دانشگاهی نیز توسعه پیدا می کنند، ساخت کشتی در کشور رونق یافته و منافع اقتصادی آن به کشور برمی گردد.

 

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در مورد خلع ید سرمایه گذاران ناتوان تاکید کرد که این کار در مرحله اقدام عملی است و گفت: اولین بار در پتروشیمی میاندوآب پروژه‌ از سرمایه گذار گرفته شد و بعد از‌آن این طرح فعال شده، تمام مراحل مربوط به صندوق توسعه ملی را طی کرده و سهامدار جدید پیگیری‌های لازم را انجام میدهد فقط سفارشات فعال و ارسال شود که این کار هنوز انجام نشده است.

 

بیات تصریح کرد: پتروشیمی فراشوند نیز چنین شرایطی را داشت که با توجه به این موضوع اخیرا مجوز آن در هیات مدیره لغو شد. همچنین تغییراتی در سهامداران پتروشیمی استهبان داشتیم که مربوط به خط اتیلن مرکز است. و خلع ید سرمایه گذاران ناتوان یک روند قطعی را دارد.

 

معاون وزیر نفت تاکید کرد: شرکت ما به نمایندگی از دولت و وزارت نفت پشتیبان سرمایه گذاران خارجی است اما اگر سرمایه گذاران انتظارات را برآورده نکنند چاره‌ای نیست جز این که طرح‌ها پس گرفته شوند.

 

وی تاکید کرد: بخش‌های دولتی هم هنگام واگذاری‌های طرح توسعه باید دقت کنند که سرمایه گذار از لحاظ فنی و سرمایه‌ای در سطح قابل قبولی باشد.

 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران افزود: گاها اتفاق می افتد که سرمایه گذار فرصت‌های سرمایه‌گذاری را گرفته و در چند بخش سرمایه‌گذاری کرده است اما تمام سرمایه‌اش برای چند سرمایه گذاری کافی نبوده است، در این جا خلا اطلاع رسانی وجود دارد و در بخش سرمایه گذاری باید فکر چنین شرایطی شود.

 

بیات تصریح کرد:‌سرمایه‌گذاری هم مانند پیمانکاری است اگر یک پیمانکار چند کار پیمانکاری را در بخش کاری خودش قرار دهد ممکن است نتواند همه را مدیریت کند بنابراین به پتروشیمی باید به اندازه ظرفیت خود توجه شود.

 

ماده 29 برای صنعت پتروشیمی بسیار ضعیف است

 

وی با اشاره به سهمی که در قانون برای صنعت پتروشیمی پیش بینی شده است گفت: ماده 29 سیاست‌های اجرایی اصل 44 مربوط به صنعت پتروشیمی است که این سهم را برای این صنعت ضعیف می دانم چرا که با صنعت پتروشیمی تناسب ندارد.

 

بیات با بیان این‌که پیشنهاد کردیم مجلس مصوب کند به مدت 10 سال 50 درصد از درآمد حاصل از فروش سهام‌ پتروشیمی‌های دولتی در اختیار صندوقی یا بانک‌های توسعه‌ای قرار بگیرد گفت: پیشنهاد دادیم از این طریق 50 درصد درآمد به توسعه صنعت پتروشیمی اختصاص یابد.

 

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در مورد به تاخیراتفادن پروژه‌های مهر ماندگار به خاطر عدم ارائه تسهیلات بانکی که توسط ایسنا مطرح شد گفت: اگر چنین منبعی را داشتیم در کمترین زمان ممکن وام گرفته می‌شد و صندوقی که پیشنهاد دادیم را در اختیار بخش خصوصی می گذاشتیم چرا که انتظار نداریم صندوق یا بانکی پیشنهاد داده ایم در اختیار بخش دولتی باشد. اگر این اتفاق بیفتد نرخ رشد صنعت پتروشیمی و اهداف پیش بینی برنامه پنجم قطعیت پیدا می‌کند.

 

وی تصریح کرد: بدون توسعه منابع امکان پیشرفت در صنعت پتروشیمی وجود ندارد. بخش خصوصی داخل توان مورد انتظار را هنوز پیدا نکرده که در صورت عدم پشتیبانی مالی بتواند خودش کار را جلو ببرد. در حالی که زمانی پتروشیمی دولتی بود امکان این کار وجود داشت.

 

نمی خواهیم با خصوصی شدن درآمد چند 10 میلیارد تومانی جای دیگر هزینه شود

 

او ادامه داد:‌از محل سود 50 واحد پتروشیمی بود که برای توسعه صنعت پتروشیمی استفاده شد ما نمی خواهیم این مدل از بین برود.

 

بیات تصریح کرد: نمی خواهیم با خصوصی شدن این درآمد چند 10 میلیارد تومانی جاهای دیگر هزینه شود و انتظار داریم حداقل 50 درصد آن در صنعت پتروشیمی باشد و واحدهای ما خودشان را قوی‌تر کنند.

 

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در مورد ظرفیت صنعت پتروشیمی نیز گفت: از نظر تناژ هدفگذاری ما در برنامه پنجم توسعه رسیدن به ظرفیت صد میلیون تن تولید است که الان 60 میلیون تن ظرفیت نصب شده محقق شده و باید تلاش کنیم 40 میلیون تن باقی مانده نیز به نتیجه برسد.

 

معاون وزیر نفت در مورد تامین منابع گفت: تامین منابع برخی از پروژه‌ها قطعی شده و برخی دیگر نیز در عاملیت بانک، تضمین، تقسیط اقساط و غیره هستند که امیدواریم با سرعت پیش روند.

 

وی در مورد تامین تکنولوژی گفت: همان مسیرهایی که تاکنون برای توسعه تکنولوژی داشتیم اکنون نیز استفاده می‌شود و علاوه بر آن تعدادی از تکنولوژی‌های مورد نیاز طرح‌های پتروشیمی را هم بومی سازی کرده‌ایم به گونه‌ای که چهار – پنج مورد از آن‌ها تجاری شده‌اند. تلاش می کنیم مشوق‌هایی را برای سرمایه گذاران ایجاد کنیم که از بقیه دانش‌های فنی وبومی استفاده کنیم.

 

بیات با اشاره به این‌که اکنون در افق بین المللی بیش از یک میلیارد تن پتروشیمی به ارزش 3.9 تریلیون دلار در جهان تولید می شود گفت: رشد مصرف جهانی اکنون سه درصد است و با فاصله گرفتن از رکود جهانی که در سال‌های قبل رخ داد ، رفته رفته اقتصاد جهانی مسیر رونق را طی می کند.

 

وی افزود: طبیعتا قدرت خرید مصرف‌کنندگان در افق بین الملل رو به بهبود است و همین موضوع باعث نرخ رشد مصرف محصولات پتروشیمی می شود.

 

ممنوعیت صادرات محصولات پتروشیمی رفع شد

 

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر این‌که ممنوعیت صادرات محصولات پتروشیمی برطرف شد، گفت: صادرات ما براساس برنامه و ساماندهی صورت می گیرد. با توسعه برخی واحدهای بالادست مانند پالایشگاه شازند ممنوعیت صادرات برخی محصولات از جمله خوراک پتروشیمی‌ها مثل پروپیلین رفع شد.

 

وی افزود: با توسعه پالایشگاه شازند اکنون پروپیلین مازاد بر نیاز کشور تولید می‌شود.

 

بیات در ادامه تاکید کرد: ممنوعیت صادراتی که وجود داشت باعث عدم سرمایه‌گذاری ایران در خارج براساس قوانین ایران نمی‌شد.

 

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در واکنش به خبری که مبنی بر نارضایتی مدیر عامل آریاساسول نسبت به سرمایه گذاری در ایران منتشر شد گفت: از آن مصاحبه خبر ندارم اما در جلسه‌ای که در ابتدای این هفته داشتیم از زبان روپر – مدیر عامل آریاساسول- شنیدم که از حضور خود از سوددهی خوب سرمایه‌گذاری‌ای که در ایران کرده است راضی است و اشتیاق بیشتری برای ادامه مشارکت خود دارند.

 

وی افزود: در بخش سرمایه‌گذاری خارجی در صورتی که دو شرکت خارجی و ایرانی موضوعی برای پیگیری داشته باشند اولویت با شرکت خارجی است چرا که بسیار مراقبیم که شرکای خارجی ما مشکلی نداشته باشند و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران از نظام با ثباتی برخوردار باشد. هر چقدر سرمایه گذار خارجی در ایران جذب کنیم باز هم کم است.

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۲۱:۳۱
تعداد بازدید : ۹۵۴