صلح پایدار در جنوب آسیا ارمغان بازگشت هند به پروژه صلح

صلح پایدار در جنوب آسیا ارمغان بازگشت هند به پروژه صلح
بازگشت و آغاز مذاکرات دوباره هند با ایران برای حضور در پروژه ساخت خط لوله صلح، بر تحقق صلح و امنیت پایدار در منطقه جنوب آسیا تاکید دارد.
پس از عزم راسخ پاکستان برای ساخت خط لوله گازی ایران-پاکستان-هند موسوم به خط لوله صلح و آغاز ساخت بخش پاکستانی این خط لوله که ٢١ اسفندماه گذشته با حضور روسای جمهور ایران و پاکستان در نقطه صفر مرزی دو کشور آغاز شد، هندی ها انگیزه یافتند تا دوباره گفت وگوها با ایران را برای حضور در این پروژه آغاز کنند.

دهلی نو به خوبی می داند که چشم پوشی از این پروژه حیاتی برای آنها زیان آور خواهد بود، زیرا این کشور با افت تولید داخلی گاز و مشکل تامین پایدار سوخت رو به روست و برای پاسخگویی به نیازهای رو به رشد انرژی خود به منابع گازی نیاز دارد.

حال هند با پیوستن هر چه سریعتر به خط لوله صلح می تواند نیاز آن بخش از مردم خود را که هنوز از نعمت سوخت پاک و روشنایی برق برخوردار نیستند، مرتفع سازد.

وزیر نفت هند در نخستین اظهاراتش پس از آغاز ساخت بخش پاکستانی خط لوله صلح گفته بود دهلی نو در حال مذاکره با ایران و آمریکا درباره مسائل مرتبط با خط لوله صلح و تحریم های ایران است.

پس از اظهارات این مقام هندی و به دنبال آن سخنان علیرضا رهبر نیکزاد، سخنگوی وزارت نفت، بر علاقه مندی دهلی نو و مذاکرات این کشور با ایران برای حضور در پروژه صلح، جدیت و عزم این اقتصاد نوظهور برای حضور در این پروژه حیاتی افزایش یافته است.

براساس گفت وگوهایی که هفته های گذشته میان مقام های هندی و ایرانی در تهران انجام شد، این کشور بار دیگر بر علاقه مندی خود برای حضور در پروژه صلح تاکید کرد، به طوری که سلمان خورشید، وزیر امور خارجه هند، در این باره گفت: کشورش برای از سرگیری گفت وگوها با ایران و مشارکت در ساخت خط لوله گازی صلح علاقه مند است.

وزیر نفت هند نیز بار دیگر با سودآور توصیف کردن خط لوله صلح برای کشورش گفت: به این دلیل است که هند در حال گفت وگو با تهران برای پیوستن به این پروژه است.

براین اساس قرار است تا رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، در سفری که روزهای آتی به دهلی نو خواهد داشت، درباره پروژه صلح با طرف هندی مذاکره کند.

خط لوله صلح که هدف نهایی آن تحقق صلح پایدار در منطقه جنوب آسیاست، به طور حتم پروژه ای بس سودآور و اقتصادی برای بازار تشنه هند به شمار می رود که هر لحظه تعلل دهلی نو درباره پروژه صلح برای آن گران تمام خواهد شد.

دهلی نو سال ٢٠٠٧ گفت گوهای رسمی درباره خط لوله صلح را به دلیل نگرانی های امنیتی در پاکستان متوقف کرد و ایران و پاکستان توافقنامه ها درباره اجرای این پروژه گازی را به صورت دو جانبه امضا کردند.

صادرات گاز ایران به پاکستان از سال ٢٠١٤ آغاز و به این ترتیب روزانه ٢١,٥ میلیون مترمکعب گاز از مرزهای شرقی کشورمان وارد خاک پاکستان خواهد شد تا بخشی از نیازهای این کشور در زمینه انرژی را مرتفع سازد.

با آغاز صادرات گاز ایران به پاکستان، این کشور پس از ترکیه، دومین دریافت کننده گاز طبیعی از ایران خواهد بود.

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۲۲:۱۴
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۰۲۷