شرط واریز ۲۶ درصد از درآمد صادراتی پالایشگاه‌ها به صندوق توسعه ملی

شرط واریز ۲۶ درصد از درآمد صادراتی پالایشگاه‌ها به صندوق توسعه ملی
نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، گفت: بر اساس تفاهم صورت گرفته درکمیسیون تلفیق مجلس پالایشگاههای خصوصی که از خوراک به نرخ دولتی استفاده می کنند موظف به واریز ۲۶ درصد از درآمد صادراتی شان به صندوق توسعه ملی شدند.

غلامرضا تاجگردون در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، افزود: نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق بودجه با مسولین شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی و سازمان بورس ، مرکز پژوهشهای مجلس و دیوان محاسبات از جزء ۲ بند ۳ لایحه بودجه رفع ابهام کردند.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رواج اطلاعات نادرست در جامعه، گفت: براساس تفاهم صورت گرفته پالایشگاههایی که از خوراک با نرخ ارز دولتی استفاده نمی کنند نیاز به واریز ۲۶ درصد از درآمد صادراتی شان به صندوق توسعه ملی ندارند.

گفتنی است جمعی ازنمایندگان مجلس هفته گذشته در جریان بررسی جز۲ بند ۳ لایحه بودجه ۹۲، که به موضوع سهم وزارت نفت و صندوق توسعه ملی از محل صادرات نفت خام و میعانات گازی اذعان داشت و در آن فروش مبالغ ارزی به نرخ روز پیش‌بینی شده بود مخالفت کردند.

رضا عبداللهی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این رابطه پیشنهاد داد که فروش مبالغ ارزی حاصل از صادرات نفت خام به نرخ ارز شناور مدیریت شده باشد تا به گفته وی، به بی‌نظمی‌ها خاتمه داده شود اما پیشنهاد وی به تصویب مجلس نرسید.

در ادامه علیرضا محجوب پیشنهاد کرد که عبارت "نرخ روز" از متن این بند حذف شود و گفت: آنچه در این بند آمده که فروش مبالغ ارزی به نرخ روز باشد مغایر قانون برنامه پنجم است، ضمن اینکه این نوع قانون‌نویسی ربطی به جمهوری اسلامی و یک کشور تحت تحریم ندارد، گویی ما در پاریس قانون می‌نویسیم.

علی لاریجانی رییس مجلس نیز در همین رابطه گفت: شما به پیشنهاد آقای عبداللهی مبنی بر اینکه قیمت ارز حاصل از صادرات نفت خام به صورت شناور مدیریت شده باشد رای ندادید و اینکه نرخ روز را از این بند حذف کنیم هم تکلیف را روشن نمی‌کند. از سوی دیگر اگر قرار باشد این ارز به نرخ روز پیش‌بینی شود یعنی سه هزار تومان خواهد بود.

وی ادامه داد: تکلیف قوه مجریه را روشن کنید و قانون را گرد ننویسید که هر کس تفسیری از آن کند.

رییس مجلس در پایان از کمیسیون تلفیق خواست تا نحوه تعیین نرخ ارز را رفع ابهام کنند و تکلیف نحوه تعیین قیمت ارز حاصل از فروش نفت را مشخص کنند.

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۰۰:۴۵
تعداد بازدید : ۹۳۷