ارائه پیشنهادهای جدید به دولت برای نحوه محاسبه گازبها در سال 90

ارائه پیشنهادهای جدید به دولت برای نحوه محاسبه گازبها در سال 90
مصطفی کشکولی با اشاره به اینکه برای پرداخت قبوض گازبهای زمستان تخفیفی در نظر گرفته نشده است، از ارائه پیشنهادهای جدید به دولت برای نحوه محاسبه گازبها در سال 90 خبر داد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا، از ارائه پیشنهادهای جدید به دولت خبر داد و گفت: بازنگری در اقلیم بندی (برای مثال تغییر اقلیم 2 به 1) در پنج ماه پایانی سال، حذف اقلیم بندی در هفت ماه نخست سال و افزایش دوره سرما در اقلیم های سرد، از جمله پیشنهادهای ارائه شده به دولت است که به تصویب آنها خوشبین هستیم.

وی گفت: از آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تاکنون دو قبض صادر و ارسال شده که یک دوره آن به طور کامل غیر یارانه ای بوده است.

به گفته کشکولی، صدور و ارسال دوره قبوض گازبها از این پس یک ماهه خواهد بود و از هشت دوره در سال به 12 دوره افزایش خواهد یافت.

نرخ های گاز مصوب است، تعدیل یا کاهش وجود ندارد

معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر کنترل دقیق قبوض گازبها قبل از ارسال گفت: نرخ های مصوب در پنج ماه پایانی سال، تغییر نخواهند کرد و قبوض ارسالی برای مشترکان نهایی شده است و هیچ تعدیل یا تخفیفی در آن اعمال نخواهد شد.

کشکولی گفت: در صورتی که مشترک قبض گازبهای خود را پرداخت نکند، در وهله نخست به او اخطار داده خواهد شد و در صورت بی توجهی به اخطار، گاز این مشترک در نوبت نخست 24 ساعت و در نوبت دوم 48 ساعت قطع خواهد شد.

وی گفت: هم اکنون بیش از 70 درصد مشترکان گازبهای خود را پرداخت کرده اند و با پرداخت بقیه قبوض تا پایان مهلت مندرج در قبوض، انتظار می رود پرونده گازبها در این دوره به طور کامل بسته شود.

کشکولی درباره تعرفه های گازبها در هفت ماه نخست سال نیز گفت: در این باره 6 راهکار تقدیم دولت شده است که با نهایی شدن یکی از آنها، تعرفه های جدید برای هفت ماه نخست سال اعلام خواهد شد.

آمادگی برای اجرای تفکیک کنتورهای گاز مشترکان

معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره تفکیک کنتورهای گاز نیز گفت: شرکت ملی گاز ایران قبل از آغاز اجرای قانون هدفمندی آمادگی خود را برای تفکیک کنتور اعلام کرده بود و هم اکنون نیز این آمادگی وجود دارد که در صورت درخواست مشترک و تایید سازمان نظان مهندسی به تفکیک کنتورهای گاز اقدام کند.

وی گفت: برای سهولت در این زمینه، با سازمان نظام مهندسی نشست هایی برگزار شده است، ضمن این که با موسسه استاندارد نیز قرار است نشستی برگزار شود تا این مهم(تفکیک کنتور) با شتاب و آسانی بیشتر انجام شود.

با بیان این که قانون هدفمندی یارانه ها علاوه بر کنترل مصرف انرژی در کشور، بر عدالت اجتماعی نیز تاکید دارد، افزود: با انتظاری که از اجرای این قانون می رفت، گام های مثبتی در جهت تحقق اهداف پیش بینی شده در بخش گاز برداشته شد؛ به گونه ای که آثار آن به خوبی آشکار است.

وی اظهار داشت: با اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه ها از 28 آذر سال گذشته، دو دوره قبض صادر شده است که یک دوره آن به طور کامل غیر یارانه ای بوده و در این دوره (بهمن) گازبهای 89 درصد مشترکان کمتر از 50 هزار تومان بوده است.

کشکولی تصریح کرد: در این دوره زمانی، همچنین 36 درصد مشترکان خانگی زیر 10 هزار تومان، 61 درصد زیر 20 هزار تومان،75 درصد مشترکان کمتر از 30 هزار تومان و 84 درصد مشترکان نیز زیر 40 هزار تومان گازبها پرداخت کرده اند.

پرمصرف ها رفتار مصرفی خود را تغییر دهند

معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: این آمار نشان دهنده آن است که قبوض گازبهای بدنه جامعه قابل تحمل است، اما در این میان مشترکانی نیز هستند که به دلیل بی توجهی به رفتار مصرفی یا سیستم های گرمایشی، گازبهای بیشتری پرداخت کرده باشند که البته درصد این دسته از مشترکان اندک است.

وی تصریح کرد: به شرکت های گاز استانی ابلاغ شده است تا مشترکان را برای پرداخت گازبها به صورت اقساط مساعدت کنند، ضمن این که با شروع دوره گرما، ارقام بعدی گازبها به دلیل کاهش مصرف گاز، روند کاهشی خواهد داشت.

به گفته کشکولی، به شرکت های گاز استانی ابلاغ شده است تا در صورت درخواست مشترک، سیستم های گرمایشی را بررسی و با ارائه راهکارهای علمی و عملی، آنها را کمک و راهنمایی کنند.

آثار مثبت قانون هدفمندی یارانه ها بر میزان مصرف

معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر این که اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، تاثیر بسزایی در رفتار مصرفی مشترکان ایجاد کرده است، اظهار داشت: در 20 روز نخست امسال بخش خانگی و تجاری با 9 درصد کاهش، روزانه 202 میلیون متر مکعب گاز مصرف کرده؛ در حالی که در مدت مشابه سال پیش، این رقم 223 میلیون متر مکعب در روز بوده است.

کشکولی اظهار داشت: با توجه به کاهش مصرف گاز بخش خانگی و تجاری در مدت زمان یاده شده(20 روز نخست فروردین) مصرف این حامل انرژی در بخش صنایع عمده از رشد 17 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل برخوردار شده است.

به گفته معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، مصرف گاز صنایع عمده در 20 روز نخست سال پیش روزانه70 میلیون متر مکعب بوده است؛ در حالی که در بیست روز نخست امسال، مصرف گاز این بخش به بیش از 82 میلیون متر مکعب در روز رسید.

وی تحویل گاز به بخش نیروگاهی کشور را در 20 روز نخست فروردین امسال، کمتر از مدت مشابه در سال گذشته خواند و گفت: در 20 روز نخست فروردین سال گذشته، مقدار گاز تحویلی به بخش نیروگاهی 115 میلیون متر مکعب در روز بود؛ در حالی که این رقم در دوره مشابه امسال با هشت درصد کاهش به 105 میلیون متر مکعب در روز رسیده است.

۲۱ فروردین ۱۳۹۰ ۱۵:۳۳
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۳۲۸