قرارداد نفتی ایران در ترکمنستان تمدید شد/ حضور نفتی ایران در شرق خزر 10 ساله شد

قرارداد نفتی ایران در ترکمنستان تمدید شد/ حضور نفتی ایران در شرق خزر 10 ساله شد
با تمدید قرارداد دکل حفاری دریایی " ایران خزر" تا سه سال آینده، مدت زمان صادرات خدمات فنی و مهندسی نفتی ایران به پروژه‌های حفاری ترکمنستان در آب‌های کم عمق شرق دریای خزر 10 ساله خواهد شد.
هدایت الله خادمی درباره آخرین وضعیت حفاری جک آپ حفاری ایران خزر در آب‌های کم عمق ترکمنستان در دریای خزر، با اشاره به تمدید قرارداد حفاری در این کشور همسایه، گفت: با توافق جدید با کارفرما قرارداد حفاری این دستگاه دریایی حفاری به مدت سه سال تمدید شده است.

مدیرعامل شرکت حفاری شمال با اعلام اینکه بر اساس قرارداد جدید اجاره روزانه جک آپ ایران خزر حدود 159 میلیون دلار تعیین شده است، تصریح کرد: در مجموع با احتساب هزینه اجاره شناورهای خدماتی و پشتیبانی، جک آپ دریایی و ارائه برخی از خدمات جانبی حفاری روزانه بیش از 165 هزار دلار درآمد جدید نصیب کشور می شود.

این مقام مسئول با اشاره به برنامه ریزی بریا صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت حفاری به کشورهای مختلف منطقه، تاکید کرد: تاکنون بدون کوچکترین حادثه فنی 32 حلقه چاه دریایی نفت در آب های کم عمق ترکمنستان در دریای خزر حفاری شده است.

به گزارش مهر، با فعالیت این دستگاه حفاری سالانه 60 تا 70 میلیون دلار درآمد جدید نفتی نصیب اقتصاد کشور می شود که با تمدید قرارداد این جک آپ دریایی، ایران برای یک مدت 10 ساله (1384 تا 1394) در پروژه های حفایر ترکمنستان در آب‌های کم عمق دریای خزر مشارکت خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت حفاری شمال پیشتر با بیان اینکه در پروژه حفاری ایران در دریای خزر کارفرمای اماراتی تاکنون در چندین نوبت شرکت حفاری شمال را مورد تشویق نقدی قرار داده است، تاکید کرده بود: این شرکت اماراتی به دلیل کاهش برنامه زمان بندی حفاری چاه‌های جدید در مجموع حدود 1.2 میلیون دلار در سه نوبت پاداش پرداخت کرده است.

به گفته این مقام مسئول، کاهش زمان انتظار دکلهای حفاری و افزایش درآمدهای نفتی منجر به اختصاص این پاداش توسط کارفرمای اماراتی شده است.
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۲۳:۵۶
مهر |
تعداد بازدید : ۹۲۸