صادرات پتروشیمی به اروپا آزاد شد

صادرات پتروشیمی به اروپا آزاد شد
یک مقام مسئول با اشاره به برنامه ریزی برای صادرات محصولات پتروشیمی به کشورهای حاشیه دریای خزر، آسیای میانه و حوزه قفقاز به عنوان بازارهای جدید پتروشیمی ایران از کسب نظام نامه ریچ به منظور صادرات محصولات پتروشیمی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، رضا رحمانی درباره آخرین وضعیت تولید محصولات پتروشیمی با بیان اینکه سال گذشته رکورد تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری در مجتمع پتروشیمی شازند شکسته شد، گفت: بر این اساس بیش از یک میلیون و 819 هزار تن انواع محصولات پتروشیمیایی تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند با اعلام اینکه سال گذشته حدود 512 هزار و 277 تن محصولات تولید پتروشیمی این مجتمع به بازارهای داخلی عرضه شده است از رشد یک درصدی فروش محصولات پتروشیمی در بازارهای داخل کشور خبر داد و افزود: همچنین از نظر ارزشی هم فروش داخلی محصولات پتروشیمی شازند رشدی حدود 44 درصدی را تجربه کرده است.

این مقام مسئول در خصوص آخرین وضعیت صادرات محصولات پتروشیمیایی به بازارهای جهانی، اظهار داشت: سال گذشته بیش از 315 هزار تن محصول پتروشیمی و فرآورده پلیمری به بازارهای جهانی عرضه شده است.

وی با اشاره به رشد 10 درصدی حجم صادرات محصولات این مجتمع پتروشیمی، بیان کرد: از نظر ارزشی هم صادرات محصولات پتروشیمی شازند از رشدی حدود 111 درصدی در سال گذشته برخوردار بوده است.

رحمانی با اعلام اینکه سال گذشته ظرفیت تولید در مجتمع پتروشیمی شازند حدود 10 درصد افزایش یافته است، تبیین کرد: بر این اساس میزان تولید محصولات حدود 2 درصد بالاتر از ظرفیت اسمی این مجتمع پتروشیمیایی در مرکز کشور بوده است.

مدیرعامل پتروشیمی شازند با یادآوری اینکه هم اکنون تمامی محصولات پتروشیمی تولید و صادراتی این مجموعه استاندارد ریج اتحادیه اروپا را کسب کرده است، گفت: با این وجود متنوع سازی بازارهای هدف محصولات صادراتی پتروشیمی به کشورهای حاشیه دریای خزر، آسیای میانه، حوزه قفقاز و ترکیه در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به راه اندازی خط جدید تولید C4 در این مجتمع پتروشیمی، ادامه داد: با راه اندازی این واحد جدید پتروشیمیایی بخشی از خوراک پتروشیمی شازند به جای واردات نفتا از گازهای همراه استحصال و تامین خواهد شد که علاوه بر توقف هدرروی و اتلاف گاز، دستاوردهای اقتصادی و زیست محیطی هم به همراه دارد.

رحمانی با بیان اینکه با اجرای این طرح جدید پتروشیمی 8 تا 10 درصد خوراک ورودی به پتروشیمی شازند کاهش می یابد، تصریح کرد: اجرای این پروژه منجر به افزایش حاشیه سود اقتصادی این مجتمع پتروشیمی خواهد شد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه پتروشیمی شازند یک پتروشیمی مایع سوز است و تغییر کاربری آن به گاز سوز به دو دلیل عمده سرمایه بالای مورد نیاز و دانش فنی خاصی که هم اکنون در کشور موجود نیست، امکان ندارد، اظهار کرد: به این ترتیب برنامه‌ریزی شد که به جای گاز از گاز مایع یا C4 های اشباع شده که 10 درصد خوراک مجموعه را تشکیل می دهد، استفاده شود.

وی درباره ساخت پتروشیمی اردبیل با اشاره به اینکه مذاکرات برای دریافت فاینانس با صندوق توسعه ملی ادامه دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر قراردادهای تامین خوراک، آب و گاز آن امضا شده و مذاکرات نهایی برای نهایی کردن منابع مالی درحال انجام است.
۴ خرداد ۱۳۹۲ ۰۰:۳۱
تعداد بازدید : ۱,۰۱۶