سه انبار جدید نفت در کشور ساخته می شود

سه انبار جدید نفت در کشور ساخته می شود
مدیر مهندسی و طرح های شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با تشریح جزئیات طرح های جدید ذخیره سازی فرآورده های نفتی کشور، از مطالعه و امکان سنجی احداث سه انبار نفت جدید در کشور خبر داد.
'حیدر شمسی' عنوان کرد: سه طرح جدید ذخیره سازی فرآورده کشور شامل احداث انبارهای نفت عسلویه، رشت و توسعه انبار نفت چابهار بوده که در مرحله مطالعه جزئیات، امکان سنجی یا مناقصه قرار گرفته اند.
وی احداث این انبارهای نفت را جزو طرح های سال های آینده شرکت ملی پخش خواند و افزود: انبار نفت عسلویه شامل احداث سه مخزن ذخیره سازی گاز مایع (ال.پی.جی) است که فاز نخست آن تکمیل شده است و در فاز دوم، خط لوله تامین گاز مایع از فازهای پارس جنوبی برای ذخیره سازی در مخازن احداث خواهد شد.
شمسی افزود: فاز سوم این طرح نیز شامل احداث مخازن ذخیره سازی با ظرفیت در مجموع ٢٥٠ میلیون لیتر است که تعداد مخازن آن هنوز مشخص نشده است.
وی با اشاره به این که محل احداث این انبار نفت در منطقه ویژه پارس جنوبی است، گفت: این پروژه به حدود ٢٠٠ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد و فازهای دوم و سوم آن نیز در مرحله مطالعه و برگزاری مناقصه است.
مدیر مهندسی و طرح های شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، دومین طرح جدید ذخیره سازی شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران را طرح توسعه انبار نفت چابهار اعلام کرد و افزود: در این طرح احداث اسکله انبار نفت و یک خط لوله به منظور سوخت رسانی از انبار و اسکله به نیروگاه در دستور کار قرار خواهد گرفت.
حیدر شمسی افزود: در این طرح که به حدود ٣٠ تا ٣٥ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد، اسکله انبار نفت به بازوهای بارگیری تجهیز و سوخت موردنیاز نیروگاه چابهار که از طریق نفتکش منتقل می شود، به وسیله خط لوله تامین خواهد شد.
وی تاکید کرد: مطالعات این طرح به پایان رسیده است و در حال مذاکره با شرکت ملی مهندسی و ساختمان برای اجرای آن هستیم.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت وانرژی (شانا)، حیدر شمسی درباره احداث انبار نفت جدید شهر شهر نیز گفت: طرح خروج انبار نفت قدیم شهر رشت از بافت شهری و احداث یک انبار نفت جدید در حاشیه شهر، از دیگر طرح های جدید ذخیره سازی فرآورده کشور محسوب می شود.
وی افزود: ظرفیت احداث انبار نفت جدید تاکنون قطعی نشده است، اما قطعا از ظرفیت انبار نفت کنونی که ٦٠ میلیون لیتر ظرفیت ذخیره سازی دارد، بیشتر خواهد بود.
شمسی تصریح کرد: هم اکنون در مرحله مطالعات امکان سنجی و در حال مذاکره با مقام های محلی برای اختصاص زمین هستیم.
مدیر مهندسی و طرح های شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران همچنین از سرمایه گذاری ٤٠٠ میلیارد تومانی به منظور افزایش ظرفیت ذخیره سازی در کشور خبر داد و افزود: طرح های جاری احداث انبارهای نفت شرکت پخش فرآورده های نفتی در حال اجرا و از پیشرفت فیزیکی مطلوبی برخوردار است که با تکمیل تمامی این طرح ها، ظرفیت ذخیره سازی کشور یک میلیارد و ٣٠٠ میلیون لیتر افزایش خواهد یافت.
حیدر شمسی احداث انبار نفت جدید کرمان به ظرفیت ٣٥٠ میلیون لیتر، انبار نفت ماهشهر به ظرفیت ٣٠٠ میلیون لیتر، انبار نفت شیراز به ظرفیت ١٦٦ میلیون لیتر، انبار نفت ارومیه به ظرفیت ١٢٠ میلیون لیتر، انبار نفت بیرجند به ظرفیت ١٠٠ میلیون لیتر و انبار نفت ملایر به ظرفیت ٧٠ میلیون لیتر را از دیگر طرح های ذخیره سازی در حال اجرای این شرکت اعلام کرد.
وی همچنین طرح توسعه انبارهای نفت گرگان به ظرفیت ٢٠ میلیون لیتر، طرح توسعه انبار نفت اراک به ظرفیت ١٥٠ میلیون لیتر، طرح توسعه انبارهای نفت قم، بجنورد و سمنان به ظرفیت درمجموع ٣٠ میلیون لیتر و طرح توسعه انبار نفت زاهدان به ظرفیت ٤٠ میلیون لیتر را از طرح های توسعه ای انبارهای ذخیره سازی نفت و فرآورده کشور برشمرد.
۶ خرداد ۱۳۹۲ ۰۰:۰۸
ایرنا |
تعداد بازدید : ۹۵۱