واگذاری عرضه قیر 3 پالایشگاه به شرکت پخش و پالایش

فشار خریداران، قیمت قیر را به 370 تومان کاهش داد

گروه بورس کالا- به دنبال نشست فوری فعالان بازار قیر در خصوص اتفاقات اخیر بازار قیر و افزایش نرخ وکیوم باتوم، قیمت قیر که برای روز شنبه با نرخ 390 و 410 تومان عرضه شده بود، دیروز 370 تا 375 تومان برای تمامی شهرها به جز آبادان، بندرعباس و شیراز عرضه و معامله شد.
در مورد این 3 شهر نیز تعیین شد در صورتی که تا 10 روز آینده نرخ این محصول از سوی تولیدکننده تعدیل نشود، شرکت پخش و پالایش به طور مستقیم اقدام به عرضه کالاکند که در نهایت در ساعات پایانی دیروز پاسارگاد اعلام کرد از آنجا که کالای دریافتی از این 3 پالایشگاه بیش از صد در صد قیمت فوب است بنابراین از این پس عرضه های این سه پالایشگاها به طور مستقیم از طریق شرکت پخش و پالایش انجام خواهد شد و از این پس فروش قیر این 3 منطقه از طریق نفت پاسارگاد انجام نخواهد گرفت.
به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد این جلسه با حضور مدیران بورس کالا، رییس انجمن آسفالت، مدیران بازرگانی و فروش شرکت پخش و پالایش، مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد و مدیر بازرگانی نفت جی و نمایندگانی از معاونت غیرفلزی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در بورس کالابرگزار شد و در آن طرفین به بررسی موضوع افزایش نرخ وکیوم باتوم از سوی پخش و پالایش و به دنبال آن رشد نرخ قیر پرداختند. از این رو قرار بر این شد در صورتی که خواست بازار در خصوص متعادل شدن قیمت ها به نتیجه نرسید، شرکت پخش و پالایش وکیوم باتوم شهرهای شیراز، آبادان و بندرعباس را که در حال حاضر به دلیل اینکه کیفیت بالاتری نسبت به وکیوم باتوم دیگر شهرها دارد، به عنوان قیر به پاسارگاد عرضه می کند، خود به طور مستقیم در بورس عرضه کند.
با توجه به اینکه نفت پاسارگاد قیر عرضه شده برای این 3 شهر را با توجه به اینکه نیاز به فرآوری شدن برای تبدیل به قیر نهایی دارد، وکیوم باتوم می داند هفته گذشته با نرخ های بالاتر از آنچه پخش و پالایش اعلام کرده بود به تالار و خریداران پیشنهاد داد اما با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در جلسه دیروز در نهایت این شرکت عرضه محصولات 3پالایشگاه را به شرکت پخش و پالایش واگذار کرد. نفت پاسارگاد دیروز طی اطلاعیه ای اعلام کرد از آنجا که خورا ک دریافتی از کارخانه های آبادان، شیراز و بندرعباس بیش از صد در صد قیمت فوب بندرعباس است و به تبع آن فروش قیر با قیمت بیشتر از فوب به مصرف کنندگان داخلی گران فروشی محسوب می شود در نتیجه از این پس از عرضه و فروش قیر توسط شرکت نفت پاسارگاد در تالار بورس کالاخودداری شده و عرضه و فروش این کالابرای مشتریان دولتی و داخلی از طریق شرکت پخش و پالایش صورت خواهد گرفت.


فروش وکیوم باتوم با نرخ فوب و مشکلات آن
به عقیده دست اندرکاران بازار قیر با توجه به اینکه قیمت های فوب که مبنای نرخ گذاری وکیوم باتوم بوده در این مدت به دلیل افزایش نرخ دلار رشد داشته است، از این رو اگر نرخ دلار افزایش پیدا کند قیمت وکیوم باتوم مجددا رشد خواهد کرد. از این رو به عقیده این گروه باید چاره بهتری برای تعیین قیمت وکیوم باتوم تعیین شود که در این جلسه نیز مجددا نمایندگان بورس کالاوعده عرضه وکیوم باتوم در بورس را برای یک ماه آینده دادند تا با این روش قیمت وکیوم باتوم در بورس و بر مبنای عرضه و تقاضا و منطقی تعیین شود.
در همین راستا ناصر بکتاش، رییس انجمن آسفالت نیز با اشاره به رشد قیمت دلار و تاثیر آن بر قیمت های فوب معتقد است در صورتی که قیمت های فوب رشد بیشتری داشته باشد، باید در این فرمول تعیین قیمت وکیوم باتوم داخلی تجدیدنظر کنند؛ چرا که در غیر این صورت مصرف کنندگان بازار داخل با مشکلات زیادی روبه رو خواهند شد.


روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 2198 به تاریخ 19/7/89، صفحه 14 (بورس کالا)



۲۰ مهر ۱۳۸۹ ۰۹:۲۱
دنیای اقتصاد |
تعداد بازدید : ۱,۶۱۹