تراز صادرات-واردات گاز مثبت شد

تراز صادرات-واردات گاز مثبت شد
وزیر امور اقتصادی و دارایی در تحلیلی از وضعیت تولید نفت و گاز در کشور گفت: تولیدگاز طبیعی در سال 1391 افزایش داشت و درکل، تراز صادرات- واردات‌گاز مثبت شد.
سید شمس الدین حسینی اظهار داشت: در حوزه نفت خام به دلیل‌ کاهش اجباری صادرات به رغم وجود ظرفیت فنی تولید باکاهش حدود یک میلیون بشکه در روز مواجه شدیم، البته در بخش میعانات‌گازی تولید عملی افزایش یافته است. لیکن در سرجمع، تولید بخش نفت وگازکشور به دلیل تحمیل اراده غرب، حتی به خریداران شرقی‌کاهش داشته است.

حسینی در تشریح وضعیت تولید در بخش صنعتی تصریح کرد: اثرات تحریم در بخش صنعت نامتقارن و بسته به ساختار ارزبری یا ارزآوری خالص آنها متفاوت بوده است.

وی گفت: براساس بررسی انجام‌گرفته، در بخشهای صنایع معدنی و فلزات اساسی و صنایعی چون فولاد، سیمان و شیشه با رشد تولید ولو بطئی، ولی در بخشهایی‌که وابستگی به تأمین مواد اولیه و کالای واسطه ای از خارج داشته‌ایم باکاهش تولید مواجه بودیم.

حسینی افزود: اما یک نکته مهم، توجه به رشد مصرف برق در صنعت در سال 1391 به میزان 9 درصد در مقایسه با مصرف برق در صنعت در سال 1390 است، طبعاً نمی‌توان انتظار داشت، هنگامی‌که چنین نهاده‌ای رشد می‌یابد، محصول کل بخش‌کاهش یابد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در تحلیل وضعیت تولید در حوزه کشاورزی نیز گفت: براساس بررسی انجام پذیرفته در زیر بخش‌های‌کشاورزی، اکثر محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات در این بخش با رشد مواجه بوده‌اند. این بخش به خوبی از تکانه ارزی سود برده است. حجم مصرف برق به عنوان یک نهاده (نماینده یا Proxy) در این بخش نیز پنج درصد رشد نشان می‌دهد و درکل، برآورد رشد برای بخش‌کشاورزی مثبت است، کما اینکه رقابت مندی صادرات محصولات‌کشاورزی بالا رفته است.

۶ خرداد ۱۳۹۲ ۲۳:۴۷
مهر |
تعداد بازدید : ۹۰۹