گام بلند پالایشگاه شهید تندگویان به سوی کاهش آلاینده های محیط زیست

گام بلند پالایشگاه شهید تندگویان به سوی کاهش آلاینده های محیط زیست
مدیر عملیات شرکت پالایش نفت شهید تندگویان از گام بلند این پالایشگاه به سوی کاهش آلاینده های محیط زیست با راه اندازی واحد تصفیه گاز خروجی از واحد بازیافت گوگرد(T.G.T) خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش و پخش، احمد خیری با بیان اینکه با راه‌اندازی واحد T.G.T، SO2 خروجی از دودکش زباله سوز واحد گوگرد به 170 PPMحجمی کاهش یافته است، افزود: این واحد در راستای دستیابی به هوای پاک و حفظ سلامتی شهروندان با ظرفیت 24 هزار متر مکعب در ساعت و با صرف هزینه ای بالغ بر 620 میلیارد ریال اواخر اسفند سال گذشته احداث شده است.

به گفته این مقام مسئول احداث واحد T.G.T که از بخش های پایین دستی واحدهای تولید گوگرد می‌باشد به همراه واحدهای بازیافت گوگرد شماره 3 و جامدسازی گوگرد که قبلا به بهره برداری رسیده‌اند، افزایش تولید گوگرد به صورت گرانول از 50 به 212 تن در روز و کاهش چشمگیر انتشار این ماده سمی در کلانشهر تهران را سبب شده است.

مدیر عملیات شرکت پالایش نفت شهید تندگویان با بیان اینکه ساخت و نصب این واحد توسط شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت و با تلاش پیمانکاران داخلی انجام شده است، تصریح کرد: مراحل راه اندازی این واحد بدون حضور شرکت صاحب لیسانس توسط کارشناسان زبده و تکنسین های متعهد این شرکت در اسفند ماه سال گذشته برای اولین بار در کشور به بهره برداری رسید.

وی در تشریح جزئیات فعالیت این واحد گفت: در قسمت گاززدایی از حوضچه گوگرد مذاب، میزان سولفید هیدروژن محلول در گوگرد مذاب تولیدی از 300 PPM به 10 PPM کاهش می یابد که این امر با تقلیل انتشار سولفید هیدروژن یکی دیگر از عوامل کاهنده آلاینده های زیست محیطی می باشد.

خیری با بیان اینکه این فرآینده سبب بهبود کیفیت در گرانول تولیدی می شود، ادامه داد: SO2 موجود در گازهای ورودی به این واحد در مجاورت کاتالیست مربوط به سولفید هیدروژن تبدیل شده و این ماده در برج جذب توسط آمین جذب می شود که به منظور افزایش راندمان واحد بازیافت گوگرد، سولفید هیدروژن جذب شده توسط آمین در یک برج عاری ساز تفکیک شده و به واحد بازیافت گوگرد جهت تولید گوگرد ارسال می شود.

مدیر عملیات شرکت پالایش نفت شهید تندگویان با اشاره به اینکه گازهای خروجی از بخش آمین به قسمت زباله سوز فرستاده می شود، اضافه کرد: در این قسمت کوره زباله سوز، حداقل SO2 ممکن در محیط آزاد می شود که این امر موجب کاهش شدید مقدار این آلاینده می شود.
۱۱ خرداد ۱۳۹۲ ۰۱:۳۲
تعداد بازدید : ۹۴۹