حمایت جدی از پالایشگاه‌های خصوصی برای تحقق برنامه پنجم

حمایت جدی از پالایشگاه‌های خصوصی برای تحقق برنامه پنجم
معاون وزیر نفت برای تحقق برنامه‌ پنجم توسعه کشور در زمینه‌ تولید فرآورده‌های نفتی خواهان حمایت مالی بیشتر از پالایشگاه‌های خصوصی شد.
علیرضا ضیغمی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که در حال حاضر حجم پالایش نفت خام کشور 1.8 میلیون بشکه در روز است و باید این عدد تا پایان برنامه پنجم توسعه به 2.3 میلیون بشکه در روز و تا پایان برنامه‌ چشم‌انداز توسعه به 3.5 میلیون بشکه در روز برسد، گفت: برای رسیدن به این هدف علاوه بر اجرای طرح‌های افزایش تولید در پالایشگاه‌های قدیمی، ساخت پالایشگاه جدید در برنامه قرار گرفته است.

وی از ستاره خلیج فارس، هرمز، خوزستان، آناهیتا و شهریار به عنوان‌ پالایشگاه‌های جدید نام برد و افزود: برای ساخت این پالایشگاه‌ها دولت تنها می‌تواند 20 درصد سرمایه‌گذاری کند و باقی هزینه‌ها باید توسط بخش خصوصی تامین شود.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به این‌که هفت پالایشگاه از 9 پالایشگاه موجود به بخش خصوصی واگذار شده است، مدیران این پالایشگاه‌ها معتقدند که بودجه‌ کافی برای اجرای طرح‌های ارتقاء کیفیت و افزایش ظرفیت فرآورده‌های نفتی را ندارند.

ضیغمی برای آنکه برنامه‌ی پنجم توسعه کشور و برنامه‌ی چشم‌انداز توسعه در بخش پالایشی محقق شود، خواستار حمایت بیشتر از بخش خصوصی در این زمینه شد و گفت: می‌توان با تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی و اختصاص وام‌های بلند‌مدت و کم‌بهره از پالایشگاه‌های خصوصی‌شده در بخش خصوصی که می‌خواهد وارد ساخت پالایشگاه‌های جدید شود، حمایت کرد.

۱۲ خرداد ۱۳۹۲ ۰۱:۴۶
تعداد بازدید : ۹۶۵