هشدار بخش خصوصى به بانک ها درباره احقاق حقوق از طریق قوه قضاییه

هشدار بخش خصوصى به بانک ها درباره احقاق حقوق از طریق قوه قضاییه
اگر در مذاکرات خود با بانک مرکزى و بانک هاى عامل در راستاى اجرایى شدن بخشنامه ایفاى تعهدات ارزى به نتیجه نرسیم، در نهایت فعالان اقتصادى براى احقاق حقوق خود از طریق قوه قضاییه موضوع را پیگیرى مى کنند.
محمدمهدى رییس زاده، رییس کمیسیون سرمایه گذارى و تامین مالى اتاق بازرگانى تهران در گفت وگو با ایسنا، درباره روند اجرایى شدن بخشنامه ایفاى تعهدات ارزى اظهار کرد: این مصوبه از سوى شوراى پول و اعتبار در سوم اسفند ماه سال گذشته تصویب و به شبکه بانکى کشور ابلاغ شد.وى ادامه داد: در این بخش نامه براى بیش از ۷۰ درصد از موارد و مشکلاتى که فعالان اقتصادى در ارتباط با گشایش اعتبارات، گرفتن اسناد از بانک و امثال آن داشتند، تعیین تکلیف شده و قرار بود طى ۱۵ روز این بخش نامه توسط بانک ها اجرایى شود. رییس زاده با تاکید بر این که براساس این بخشنامه قرار بود اگر بانک هاى عامل این مصوبه را اجرایى نکنند رابطه ارزى بین آن ها و بانک مرکزى قطع شود، تصریح کرد: لازم الاجرا شدن این مصوبه در اواخر اسفند ماه سال گذشته بود ولى دقیقا پس از گذشت یک ماه در تاریخ ۲۷ فروردین امسال بخشنامه جدیدى از سوى بانک مرکزى در قالب اصلاحیه ى بخش نامه قبلى صادر شد.وى ادامه داد: در حال حاضر بانک ها به تدریج در حال اجرایى کردن این بخشنامه هستند. هرچند بعضى از بانک هاى خصوصى در مقابل اجرایى شدن آن به دلیل بار مالى که براى آن ها دارد زیر بار اجرا نمى روند.رییس کمیسیون سرمایه گذارى و تامین مالى اتاق بازرگانى تهران گفت: همچنین این بانک ها به دلیل شرایط تحریم نمى توانند تامین ارز کرده و حتى خود بانک مرکزى نیز در مواردى به تعهدات خود عمل نمى کند.رییس زاده با تاکید بر این که با توجه به شرایط فعلى حتى خود بانک مرکزى نیز به تعهدات خود نسبت به این بخش نامه به طور کامل عمل نمى کند، گفت: به همین دلیل براساس درخواست هاى اعضاى اتاق و فعالان اقتصادى جلساتى در حضور مشاوران معاون اول رییس جمهور برگزار شد که طى آن به دستور رحیمى معاون اول رییس جمهور مدیران عامل بانک ها و نمایندگان آن ها در این جلسات حضور داشتند.
وى اظهار کرد: بر مبناى این جلسات بانک مرکزى و بانک هاى عامل متعهد شدند وظایف خود را در مورد این بخش نامه اجرایى کنند تا مشتریان از این بلاتکلیفى خارج شوند و بتوانند کالاى خود را ترخیص کنند. همچنین آن هایى که قبلا کالاهاى خود را ترخیص کردنده بودند بتوانند براساس ضوابط قبلى و براساس نرخ ارز مرجع عمل کنند.رییس کمیسیون سرمایه گذارى و تامین مالى اتاق بازرگانى تهران با بیان این که براساس این جلسات نباید مشکلى در رمینه اجراى این بخشنامه داشته باشیم گفت: ولى همچنان اجراى بخشنامه ایفاى تعهدات ارزى با موانع و مشکلاتى همراه است. ما صورتجلساتى که با حضور مشاوران معاون اول رییس جمهور برگزار شده بود را براى معاون اول ارسال کردیم و درخواست کردیم تا این جلسات همچنان ادامه داشته باشد.رییس کمیسیون سرمایه گذارى و تامین مالى اتاق بازرگانى تهران در پاسخ به این سوال که کدام یک از بانک ها این بخش نامه را اجرایى نمى کنند، تصریح کرد: به طور دقیق نمى توانم اسم ببرم که کدام بانک ها بخشنامه را اجرایى نمى کند. بانک ها به مرور شروع به اجرایى کردن این بخش نامه کرده اند و امیدواریم مشکلات فعالان اقتصادى در این زمینه به زودى برطرف شود. رییس زاده با تاکید براین که بانک هاى پاسارگارد، پارسیان، ملت، تجارت و صادرات بانک هایى هستند که به تدریج در حال اجرایى کردن بخش نامه هستند، ابراز امیدوارى کرد که مابقى بانک ها نیز این بخش نامه ها را اجرایى کنند. وى گفت: ما از بانک ها خواسته بودیم تا طى مکاتباتى با ما مشکلات خود را در عدم اجرایى شدن این بخشنامه ارائه کنند و اکثر بانک ها به جز تعدادى از آن ها مشکلات خود را دراین زمینه به اتاق مطرح کردند.رییس زاده در پایان با تاکید بر این که همه مشکلات متوجه بانک هاى عامل نیست و بخشى از آن متوجه بانک مرکزى است،گفت: عمده مشکلات نیز در خصوص مسائل مربوط به جابه جایى و نقل و انتقال ارز بوده که کار را بسیار دشوار کرده است و همین محدودیت منابع باعث افزایش حجم اعتبارات گذشته شده است.
۱۲ خرداد ۱۳۹۲ ۰۱:۴۷
تعداد بازدید : ۱,۰۰۰