مدیر عامل توتال ادعای پرداخت رشوه در قراردادهای گازی با ایران را رد کرد

مدیر عامل توتال ادعای پرداخت رشوه در قراردادهای گازی با ایران را رد کرد
کریستوف دی مارگری مدیر عامل شرکت توتال فرانسه که قرار است به اتهام فساد مالی در قراردادهای گازی با ایران در فرانسه دادگاهی شود ادعای مطرح شده از سوی آمریکا در خصوص پرداخت رشوه به مقامات ایرانی در انعقاد قراردادهای گازی با ایران را مردود اعلام کرد .
به گزارش "فیول فاکس" ،دی مارگری در مصاحبه تلویزیونی که روز گذشته با شبکه ال سی آی داشت، اعلام کرد " آنچه ما انجام دادیم طبق قانون فرانسه غیرقانونی نبوده است . وی افزود : توتال به هیچ مقام ایرانی رشوه پرداخت نکرده و قرارداد ما با ایران کاملا قانونی بوده است .
گزارش ها حاکی است با این وجود شرکت نفتی توتال با پرداخت ۳۹۸ میلیون دلار به دولت آمریکا برای مختومه کردن پرونده ادعای پرداخت رشوه به مقامات ایرانی در ازای دریافت قراردادهای نفتی و گازی در این کشور، موافقت کرده است.
بر پایه این گزارش توتال متهم شده است بین سال های 1995 تا ۲۰۰۴ میلادی از طریق واسطه هایش، به مقامات ایران حدود ۶۰ میلیون دلار رشوه پرداخت کرده تا بتواند امتیاز قرارداد توسعه چند میدان نفت و گاز در ایران را از آن خود کند.
بر اساس این گزارش ۱۶ میلیون دلار از این مبلغ در سال ۱۹۹۵ تحت عنوان ارائه "خدمات مشاوره" و برای ورود مجدد توتال به بازار ایران و همکاری با شرکت ملی نفت ایران در بهره برداری از میدان های نفتی سیری A و E پرداخت شده است. توتال همچنین متهم است که در سال ۱۹۹۷ برای توسعه بخشی از میدان گازی پارس جنوبی ۴۴ میلیون دلار رشوه پرداخته است.
دی مارگری در نخستین واکنش خود از زمان اعلام این حکم اظهار داشت که توتال از اظهار نظر در مورد حکم اعلام شده از سوی آمریکا منع شده و بیشتر آزاد است که در مورد حکم خود در پرونده فرانسوی اش اظهار نظر کند .
وی گفت :بنابر قانون فرانسه آنچه ما انجام دادیم قانونی بوده ، هیچ دلالی و حق کمیسیونی نیز در کار نبوده است.
۱۴ خرداد ۱۳۹۲ ۰۲:۵۲
تعداد بازدید : ۹۱۷