انرژی سپهر از دو پروژه مهم صنعت نفت کنار گذاشته شد

انرژی سپهر از دو پروژه مهم صنعت نفت کنار گذاشته شد
پس از گذشت نزدیک به دوسال و نیم از واگذاری طرح های توسعه ای دو پالایشگاه بزرگ گاز کشور به شرکت انرژی سپهر بانک صادرات، وزارت نفت این پروژه ها را پس گرفت.
شرکت ملی گاز ایران، پس از چندین مرحله اخطار، در پی عدم تمایل و کفایت این شرکت برای اجرای طرح های توسعه ای واگذار شده،اقدام به باز پس گیری آنها از "انرژی سپهر" بانک صادرات کرد. پروژه های "استحصال c2+ پارسیان" و"پالایشگاه گاز بیدبلند دو" دو پروژه ای هستند که این شرکت از آنها کنار گذاشته شده است.
این در حالی است که ازچهار سال پیش و در پی اعمال و تشدید تحریم های مالی اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا بر صنعت نفت ایران، بهره گیری از منابع مالی بانکهای داخلی برای پیشبرد طرح های توسعه ای این صنعت در دستور کار قرار گرفت. از این رو شرکت هایی با سرمایه گذاری بانک ها تاسیس شد ؛ هر چند که این شرکت ها می بایست طی یک دوره مشخص از "بانک مادر" خود جدا شوند .
یکی از شرکت های مذکور ، شرکت انرژی سپهر است که با حمایت مالی بانک صادرات به وجود آمد.
این شرکت در اوایل کار خود یک پورتفوی 10 میلیارد دلاری شامل 5 پروژه پتروشیمی، دو پروژه گازی و یک پروژه توسعه میدان را در دستور کار قرار داد.
در همین راستا در آذر ماه سال ۱۳۸۹ این قراردادها به ارزش تقریبی چهار میلیارد دلار بین شرکت ملی گاز(با سهم ۲۰درصدی) و انرژی سپهر به عنوان هلدینگ نفتی بانک صادرات( با مشارکت ۸۰ درصدی) امضا شد.
سرمایه ثابت پروژه بید بلند دو، 3 میلیارد و 300 میلیون دلار و پارسیان 700 میلیون دلار بود که با هدف استحصال هیدروکربونهای متان،اتان،پروپان،بوتان و +C5 بین طرفین منعقد شد.
با آنکه قرارداد مشارکت در ساخت این دو پالایشگاه اواخر آذر ماه ۱۳۸۹ میان شرکت ملی گاز و شرکت انرژی سپهر به امضا رسید، اما به دلیل تغییر مدیرعامل بانک صادرات و روی کار آمدن مدیر جدید و مخالفت صریح وی با ایده سرمایه گذاری بانک های داخلی برای کاهش آثار تحریم ها بر صنعت نفت،پیشرفت این طرح در مقطعی کند شد و با تغییر مدیریت شرکت انرژی سپهر عملا متوقف شد. دراین راستا و به منظور بررسی عملکرد بانک ها در صنعت نفت و اطلاع رسانی در مورد برخی مسائل و مشکلات شرکت های فعال در این حوزه، گزارش مبسوطی توسط نکونیوز منتشر خواهد شد.
شایان ذکر است که نرخ بازگشت سرمایه این دو پروژه در حدود 22 درصد است که تاخیر دوساله ایجاد شده توسط مدیرعامل جدید بانک صادرات، با فرض دلار متوسط 2000 تومان و WACC= 0.20 عدم النفعی حدود 704،000،000،000 (704 میلیارد تومان) بر بانک صادرات تحمیل کرده است. شاید این مثال کوچک تاییدی باشد بر این اصل کلیدی که بسیاری از مشکلات کنونی اقتصادی، ناشی از عدم کفایت و ناکارامدی مدیران و تصمیمات غلط داخلی است تا تحریم های بین المللی.
۱۴ خرداد ۱۳۹۲ ۰۲:۵۴
نکونیوز |
تعداد بازدید : ۹۶۴