افزایش ظرفیت صادرات گازمایع ایران

افزایش ظرفیت صادرات گازمایع ایران
شمارش معکوس آغاز بهره‌برداری از یکی از بزرگترین طرح‌های استحصال گاز مایع و میعانات گازی در جنوب کشور آغاز شده است که با راه‌اندازی آن تا چند روز آینده ظرفیت صادرات گازمایع ایران از مرز 1200 تن در روز عبور می‌کند.
از سال گذشته تاکنون با بهره‌برداری از طرح‌های جدید پالایشگاهی ظرفیت تولید گاز مایع ایران از 5 به بیش از 6 هزار تن در روز افزایش یافته است.

بر این اساس ایران از ابتدای سالجای علاوه بر توقف کامل واردات گاز مایع به یکی از کشورهای صادرکننده این محصول استراتژیک نفتی صادر شده است و حتی چندین محموله گازمایع ایران به کره جنوبی و چند کشوری آسیایی صادر شده است.

همزمان با مثبت شدن تراز تولید و مصرف گاز مایع در ایران، شمارش معکوس به منظور راه‌اندازی یکی از بزرگترین طرح‌های استحصال گازمایع از گازهای بازیافتی در صنعت گاز کشور آغاز شده است.

در حال حاضر تمامی مراحل ساخت و نصب طرح استحصال گازمایع و مایعات گازی پالایشگاه فجرجم به پایان رسیده است و اخرین مراحل راه اندازی و بهره برداری از این طرح گازی آغاز شده است.

این پروژه علاوه بر دستاوردهای زیست محیطی منجر به افزایش سالانه 80 هزار تنی تولید گاز مایع و میعانات گازی ایران خواهد شد که ظرفیت مازاد بیشتری برای ایران به منظور صادرات این محصول نفت و گازی به بازارهای جهانی فراهم می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، رحیم اسلامی درباره آخرین وضعیت راه اندازی طرح استحصال گازمایع پالایشگاه گاز فجرجم، گفت: به زودی با بهره‌برداری از این طرح، ظرفیت تولید گازمایع (LPG) روزانه 200 تن و میعانات گازی 80 تن در روز افزایش می یابد.

مدیرعامل پالایشگاه گاز فجرجم با اعلام اینکه این پروژه گازی در در دو فاز طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شده است، تصریح کرد: سال گذشته فاز اول این طرح شامل ساخت چهار مخزن با ظرفیت ذخیره سازی 350 تن گازمایع و میعانات گازی در مدار بهره برداری قرار گرفت.

این مقام مسئول از افتتاح و راه اندازی فاز دوم این طرح در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: علاوه بر این نیروگاه جدید گازی پالایشگاه فجرجم هم به ظرفیت 82 مگاوات به زودی در مدار تولید قرار می‌گیرد.
۱۴ خرداد ۱۳۹۲ ۰۲:۵۵
تعداد بازدید : ۹۲۷