راه‌اندازی یک طرح جدید پالایشگاهی/ تولید گوگرد ایران افزایش یافت

راه‌اندازی یک طرح جدید پالایشگاهی/ تولید گوگرد ایران افزایش یافت
با بهره‌برداری از طرح بازیافت گوگرد از پالایشگاه نفت تهران علاوه بر کاهش انتشار آلاینده‌ها در سطح هوای پایتخت ظرفیت تولید گوگرد گرانول ایران هم بیش از 160 تن در روز افزایش یافت.
پالایشگاه شهید تندگویان تهران جز نخستین پالایشگاه‌های نفت کشور است که تولید بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو 4 اتحادیه اروپا در آن آغاز شد.

در حال حاضر به طور متوسط روزانه هشت میلیون لیتر بنزین و 12 میلیون لیتر گازوئیل در پالایشگاه نفت قدیمی حاشیه پایتخت با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا و به صورت کم گوگرد تولید می شود.

با این وجود در کنار بهبود و ارتقای کیفیت تولید فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه تهران، کاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی از این واحد پالایشگاهی حاشیه پایتخت یکی از سناریوهای روی میز دولت در چند سال گذشته تاکنون بوده است.

بر این اساس به منظور به حداقل رسیدن انتشار گازهای سمی و الاینده همچون گازهای گوگردی، مجتمع جدید بازیافت گوگرد(T.G.T) پالایشگاه نفت تهران در مدار بهره بردایر قرار گرفته است.

با بهره برداری از این مجتمع جدید پالایشگاهی، میزان دی اکسید گوگرد خروجی از دودکش زباله سوز واحد گوگرد به 170 پی.پی.ام کاهش می یابد که این مضوع منجر به کاهش آلایندگی ها به حد مجاز و استاندارد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، از سوی دیگر علاوه بر دستاوردهای زیست محیطی این طرح پالایشگاهی، با راه اندازی آن زنجیره تولید گوگرد گرانول هم تکمیل شده است به طوری که ظرفیت تولید این محصول نفتی از 50 به 212 تن در روز افزایش یافته است.

بر اساس اعلام مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با راه اندازی این پروژه، در بخش گاز زدایی از حوضچه گوگرد مذاب، میزان سولفید هیدروژن محلول در گوگرد مذاب تولیدی از 300 پی.پی.ام به 10 پی.پی.ام کاهش می یابد که تقلیل انتشار سولفید هیدروژن نقش غیر قابل انکاری در کاهش آلودگی هوای تهران ایفا می‌کند.

این طرح پالایشگاهی بدون حضور صاحبان لیسانس خارجی و توسط متخصصان ایرانی و با سرمایه گذاری 620 میلیارد تومانی طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شده است.
۱۴ خرداد ۱۳۹۲ ۰۲:۵۷
تعداد بازدید : ۹۵۰