رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی: انحصار را بشکنید

بخش خصوصی، کلیات طرح تحول را می پذیرد
روز گذشته نشست خبری سومین همایش سالانه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در محل اتحادیه صادرکنندگان این محصولات با حضور تنی چند از اعضای هیات مدیره آن برگزار شد.
اسلامی، دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه سومین همایش سالانه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی 30 دی ماه سال جاری برگزار می شود، خاطرنشان کرد: محور سومین همایش با موضوعیت کسب و کار بین المللی با حضور وزرا، وکلا، مدیران، متخصصان و مدیران تشکل های هم صنف خارج کشور برگزار می شود.
به گفته وی وزیر کار، وزیر صنایع، رییس سازمان بازرسی کل کشور، رییس شرکت ملی نفت از سخنرانان سومین همایش صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی هستند و این در حالی است که در خلال همایش طی نشستی با حضور سازمان توسعه تجارت، گمرک ایران، موسسه استاندارد، اعضای کمیسیون انرژی مجلس، بانک توسعه صادرات، شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مسائل صادرکنندگان فرآورده های نفتی بحث و بررسی می شود.
در ادامه سیدحمید حسینی رییس اتحادیه با اشاره به بهبود وضعیت صادرات از قبل انقلاب تاکنون یادآور شد: در سال 86 با رسیدن به صادرات 20میلیارد دلاری جهش خوبی نسبت به سال های گذشته داشتیم اما این رقم صادرات، یک سوم واردات است و همچنین طی سال گذشته 7میلیون تن فرآورده های صنعتی پایه نفتی تولید شده و در سال 86 رقم صادرات این محصولات به یک میلیون و 500هزار تن رسید که در سال جاری این رقم به یک میلیون و 300هزار تن کاهش یافت اما با وجود کاهش 200هزار تنی صادرات ارزش صادرات فرآورده های صنعتی بیشتر شد.
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با ابراز خرسندی از شرایط مساعد حضور فعال بخش خصوصی در صادرات فرآورده های نفتی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بخش خصوصی در تولید و صادرات فرآورده های نفتی حضور دارد و با نگاه به صادرات غیرنفتی درمی یابیم که بیش از 50درصد صادرات کالاهای صنعتی را کالاهای پایه نفتی تشکیل می دهد.
وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این همایش ها معرفی پتانسیل های بخش خصوصی و برطرف کردن نگرش های منفی نسبت به صادرکنندگان فرآورده های نفتی است، اظهار داشت: دعوت از مسوولان دولتی به منظور چاره اندیشی مسائل و مشکلات بخش خصوصی صورت می گیرد و این در حالی است که در برنامه پنجم توسعه نیز به بخش های نفت، گاز و پتروشیمی توجه شده و بر عدم صادرات نفت خام تاکید شده است.
برنامه پنجم توسعه
دکتر حسینی با اشاره به کلیات برنامه پنجم توسعه تصریح کرد: کلیات برنامه پنجم توسعه بیانگر کمی شدن شاخص ها، نهادسازی (صندوق توسعه ملی) و توجه به فن آوری و علم در تدوین این برنامه مورد توجه قرار گرفته است. این در حالی است که مقایسه برنامه چهارم با برنامه در دست تدوین حاکی از آن است که برنامه قبلی با رویکرد تعامل با خارج تدوین شده بود و برنامه پنجم با رویکرد به داخل تنظیم شده و بومی سازی نظریه ها و نیز مشارکت و عدالت را مورد تاکید قرار داده است.
وی در ادامه با بیان اینکه برنامه پنجم توسعه توجه کمتری به راهبرد محوری توسعه صادرات داشته و رویکرد تعامل با جهان؛ همچنین سیاست های پولی و ارزی نیز در آن دیده نشده است.
طرح تحول اقتصادی
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه با بیان اینکه بخش خصوصی کلیات طرح تحول را قبول دارد؛ خاطرنشان کرد: معتقدیم که این طرح علاوه بر این که یک اصلاح ساختاری محسوب می شود، نیاز ضروری کشور بوده و از سویی به دلیل مسائل بودجه ای کشورمان به ناچار باید بحث یارانه ها را به گونه ای حل کند، البته نحوه اجرا و زمان آن از اهمیت بسیاری برای موفقیت آن برخوردار است.
وی پیشنهاد داد: در راستای هدفمند شدن یارانه حامل های انرژی قطعا به میزانی که طرح تحول اجرا شده و قیمت فرآورده ها آزاد می شود؛ شرکت نفت نیز باید از بحث واردات و فروش فرآورده ها خارج شود و به همان نسبت زمینه های آزادسازی اقتصاد را مورد توجه قرار دهد.
ورود بخش خصوصی به تجارت نفت
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی انحصاری که در حوزه تجارت نفت و فرآورده های آن وجود دارد را مورد نقد قرار داد و از وزیر وزارت نفت خواست تا زمینه های ورود بخش خصوصی به این عرصه را فراهم کند.
وی گفت: در حال حاضر بخش خصوصی حضوری در این حوزه ندارد و تاکنون شرکت های بخش خصوصی در این عرصه پذیرفته نشده اند.
حسینی همچنین خواستار تفکیک وظایف وزارت نفت و شرکت نفت شد و بیان کرد: با توجه به اینکه طبق سیاست های اصل 44 قرار است شرکت ملی نفت از تصدی گری هایش در حوزه بالادستی کناره گیری کند ولی از حوزه پایین دستی خارج نشود اما شاهدیم که همچنان اقداماتی را برعهده دارد؛ لذا ضروری است که بین وظایف حکمیتی و تصدی گری های این شرکت تفکیک انجام گیرد. وی افزود: به دنبال درخواست اتاق تهران از وزیر نفت، کارگروه ویژه ای به منظور بررسی موانع حضور بخش خصوصی در فعالیت های نفتی شکل گرفته است.
وی با اشاره به وضعیت واگذاری پترو ایران هم گفت: ایجاد تردید در واگذاری ها یا دخالت مستقیم و غیرمستقیم سایر ارگان ها در بحث های واگذاری به ضرر اجرایی شدن سیاست های اصل 44 و حضور مطمئن بخش خصوصی در صحنه های اقتصادی خواهد بود.
چالش های پیش روی اتحادیه
حسینی مهم ترین چالش های پیش روی این اتحادیه و فعالان اقتصادی عضو آن در سطح کلان را تاثیرات بحران مالی حاکم بر جهان، تحریم های بانکی و سرمایه گذاری کشور، فضای نامطلوب کسب وکار و نیز نبود متولی برای بخش نفت و گاز دانست.
وی اظهار کرد: در کنار مشکلات ناشی از موارد مذکور؛ مالیات بر صادرات، نحوه اجرای بخشنامه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق، بحث قیمت خوراک، عدم کاربری علامت استاندارد، نبود امکان صادرات برخی تولیدات، یارانه ای بودن حامل های انرژی و نگرش منفی به فعالان این بخش نیز از جمله مسائل موجود محسوب می شوند.
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه پوشش کلیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان، جذب سرمایه گذاری در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، روان سازی تولید و صادرات، مشارکت در بورس نفت و اصلاح تعرفه های گمرکی را از مهم ترین برنامه های
پیش روی این اتحادیه بیان کرد.
وی به برنامه های آتی اتحادیه اشاره کرد و گفت: توسعه اعضا، تعامل با سایر کشورها، تشویق اعضا به تشکیل کنسرسیوم ها و فعال سازی آن در خارج از کشور، روان سازی صادرات، مشارکت در توسعه استانداردهای ملی از برنامه های آتی این اتحادیه است.
حسینی در خصوص برگزاری نمایشگاه بین المللی فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی اظهار داشت: همچنان به برگزاری این نمایشگاه تاکید داریم و امیدواریم با پیگیری های صورت گرفته این نمایشگاه برگزار شود.
۲۹ فروردین ۱۳۹۰ ۱۱:۰۱
تعداد بازدید : ۱,۴۹۷