نرخ خوراک‌ مایع واحدهای پتروشیمی کاهش می‌یابد

نرخ خوراک‌ مایع واحدهای پتروشیمی کاهش می‌یابد
معاون وزیر نفت در بازدید از خبرگزاری ایسنا از همسنگ سازی تعرفه خوراک‌های گازی و مایع واحدهای پتروشیمی خبر داد.
عبدالحسین بیات در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که چند سالی است که به دلیل رجحانی که خوراک‌های گازی دارند، سرمایه گذاران به سمت خوراک‌های گازی می‌روند، گفت: تلاش می کنیم که نرخ خوراک‌های مایع کاهش یابد.

 

وی با بیان این‌که مقوله خوراک در پتروشیمی یک موضوع بسیار اساسی است گفت: هر گونه تصمیم گیری در مورد خوراک با بودن یا نبودن و حیات صنعت پتروشیمی ایران عجین است.

 

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان این‌که در پتروشیمی انواع خوراک‌ها در دو دسته خوراک‌های گازی و مایع مصرف می‌شود افزود: خوراک‌های مایع از قبیل نفتا، نفت سفید، میعانات گازی‌ که در عسلویه استحصال می‌شود، پلت فرمینگ و ... هستند که قیمت گذاری آن‌ها براساس قانون به میزان 95درصد نرخ فوب خلیج فارس است.

 

وی تصریح کرد: از سال 86 در قانون بودجه موضوع مذکور لحاظ شده و سال‌به‌سال که جلوتر می‌رویم تغییری در این مورد رخ نداده است.

 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به گروه دوم خوراک‌ها به نام خوراک‌های گازی، نیز گفت: خوراک‌های گازی شامل متان، اتان و گازهای غنی (شامل متان، اتان و ترکیبات 4 کربنه، 5 کربنه، 6 کربنه و بیشتر ) است که پتروشیمی خارک و پتروشیمی فارس نیز از گازهای غنی شده استفاده می‌کنند.

 

کار کارشناسی درست در تدوین هدفمندی‌ یارانه‌ها نشد

 

بیات ادامه داد: زمانی که لایحه هدفمندی‌ یارانه‌ها تنظیم و تدوین شد، کار کارشناسی درست و اصولی روی خوراک‌ها انجام نشده بود. در واقع ماهیت و محتوای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها حمایت از تولید است و صنعت پتروشیمی یک بخش تولیدکننده عمده در کشور ماست که معتقدیم در این مورد باید بازنگری شود.

 

معاون وزیر نفت با اشاره به لزوم بازنگری در قیمت خوراک‌های مایع در راستای تشویق سرمایه گذاران و کاهش رقم 95 درصد فوب خلیج فارس، اظهار کرد: به صورت متوسط قیمت خوراک‌های مایع روی 90 درصد فوب خلیج فارس برگردد؛ هستند کشورهای دیگر که قیمت خوراکشان از این مقدار هم کمتر باشد اما در کشور ما براساس قوانین مختلفی از جمله قانون برنامه توسعه پنجم داریم که اشاره به قیمت عادله و منطقی خوراک دارد، 90 درصد را قیمت منطقی می‌داند.

 

قیمت خوراک گازی در سال جاری اعلام شد

 

بیات با تاکید بر این‌که قیمت خوراک‌های گاز مشمول هدفمندی‌ یارانه‌ها شدند که یک مرتبه افزایش قیمت داشتند، گفت: تا شش ماهه اول سال قبل به دلیل تغییراتی که در برابری نرخ انواع ارزها با ریال رخ داد، نیاز به تجدیدنظر به وجود آمد که اخیرا ستاد تدابیر ویژه در مصوبه‌ای قیمتی را مشخص کرد که قیمت سال جاری است و باید دید که سال‌های بعد چگونه خواهد بود.

 

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تصریح کرد: به دنبال این هستیم که لایحه‌ای تحت عنوان همسنگ‌سازی خوراک‌ها ارائه دهیم به گونه‌ای که برای سرمایه‌گذاری در حوزه پتروشیمی فرقی نداشته باشد که باید از خوراک گاز استفاده کنید یا خوراک مایع.

 

بیات یادآور شد: چند سالی است که به دلیل رجحانی که خوراک‌های گازی دارند سرمایه گذاران به سمت خوراک‌های گازی می روند اکنون خوراک بسیاری از طرح‌ها گازی است بنابراین باید در این زمینه تعادل بوجود آید.

 

وی با اشاره به بحث کالاهای جایگزین در اقتصاد گفت: اگر همسنگ‌سازی ایجاد نکنیم، توسعه پتروشیمی موزون نخواهد بود و پرهیز از خام فروشی اتفاق نمی‌افتد؛ چون هم می‌توانیم در بخش هیدروکربن‌های مایع گرفتار خام فروشی شویم و هم در بخش هیدروکربن‌های گازی؛ هر دوی این خوراک‌ها خام هستند.

 

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ادامه داد: ساختار درستی برای خوراک‌ها ایجاد می‌کنیم و امیداریم دولت و مجلس هم از ما حمایت کنند.

 

بیات با تاکید بر این‌که براساس شاخص اصلی بین 50 تا 85 درصد هزینه‌ واحدهای تولیدی پتروشیمی، هزینه خوراک‌ بها است، تصریح کرد: براساس شاخص تعریف شده توسط وزارت نفت، هر سرمایه‌گذاری می‌خواهد وارد حوزه پتروشیمی شود باید بتواند سود یا فایده اقتصادی بیشتری نسبت به سایر حوزه‌های اقتصادی ببرد.

 

وی افزود: بنابراین در هدف گذاری خوراک‌ها به گونه‌ای اقدام می‌کنیم که هم شاخص مذکور حفظ شود و خوراک‌ها هم همسنگ شوند که تنوع محصولات را داشته باشیم.

 

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در پایان خاطرنشان کرد: متنوع شدن محصولات برای ما بسیار مهم است.

۱۸ خرداد ۱۳۹۲ ۲۳:۳۸
تعداد بازدید : ۹۱۳