طرح بنزین‌سازی پالایشگاه تبریز 7 ساله شد

طرح بنزین‌سازی پالایشگاه تبریز 7 ساله شد
طرح بنزین‌سازی پالایشگاه تبریز که از سال 1386 اجرایی شد بعد از گذشت هفت سال هنوز تکمیل نشده است.
به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اسماعیل آقاپور - مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز- تیر ماه سال گذشته وعده تکمیل طرح بنزین‌سازی این پالایشگاه در 22 بهمن‌ماه سال 91 را داده بود اما با گذشت حدود پنج ماه از این تاریخ این طرح تا کنون به بهره برداری نرسیده است.

 

البته مسوولان پالایشگاه محدود‌بودن فصل کاری در تبریز، دیررسیدن اقلام به دلیل ترافیک و مشکلات حمل‌ونقل و تکمیل‌بودن ظرفیت سازندگان داخلی را از دلایل تاخیر در اجرای پروژه‌ی بنزین‌سازی پالایشگاه تبریز عنوان کرده اند.

 

در صورت تکمیل طرح بنزین‌سازی این پالایشگاه که یکی از پروژه‌های مهر ماندگار دولت است، ظرفیت این واحد پالایشی 20 هزار بشکه افزایش خواهد یافت و حدود یک میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 به تولید کشور افزوده خواهد شد.

 

پالایشگاه تبریز در حال حاضر هفت درصد نیاز کل کشور به فرآورده‌های نفتی را تامین می‌کند که با تکمیل طرح موردنظر ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه از 2.6 میلیون لیتر در روز به 3.6 میلیون لیتر در روز افزایش خواهد یافت.

 

تولید سایر فرآورده های نفتی پالایشگاه تبریز روزانه شش میلیون لیتر گازوییل، دو میلیون لیتر نفت سفید، 320 تن گاز مایع(LPG) و 21 هزار بشکه نفت کوره است.

 

بنزین تولیدی این پالایشگاه با اجرای این طرح به استاندارد یورو 4 ارتقاء می‌یابد اما طبق گفته مدیران پالایشگاه تبریز این طرح پتانسیل دارد که بنزین تولیدی را در صورت نوع خوراک دریافتی و افزایش تزریق نفتا به استاندارد یورو 5 نیز ارتقاء دهد.

 

همچنین کلیه‌ی عوامل افزایش‌دهنده اکتان بنزین از جمله MTBE با بهره‌برداری از این پروژه‌ حذف خواهد شد.

 

همچنین با تکمیل پروژه‌ بنزین‌سازی این پالایشگاه روزانه 750 بشکه در روز خوراک نفتای پتروشیمی تبریز نیز تامین خواهد شد و دیگر نیازی نیست که خوراک مورد نیاز این واحد پتروشیمی از جنوب کشور تامین شود.

 

90 درصد سهام پالایشگاه تبریز در بورس عرضه شده است و هم‌اکنون این پالایشگاه، خصوصی محسوب می‌شود.

 

سرمایه مورد نیاز برای اجرای پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه تبریز 3570 میلیارد ریال اعلام شده است البته با بهره‌برداری از این پروژه طی چهار الی پنج سال هزینه‌ی صرف شده برای ساخت آن برگشت خواهد یافت.

 

تاخیر در تکمیل طرح بنزین سازی پالایشگاه تبریز در حالیست که مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام کرده است که این طرح در شش ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید اما باید منتظر بود و دید آیا این وعده هم مانند وعده هی سابق عملی می شود یا خیر.

۲۴ خرداد ۱۳۹۲ ۲۲:۵۴
تعداد بازدید : ۹۹۰