آغاز تولید گازوئیل از قیر / جزئیات راه‌اندازی 14 طرح جدید نفتی

آغاز  تولید گازوئیل از قیر / جزئیات راه‌اندازی 14 طرح جدید نفتی
مدیرعامل پالایشگاه لاوان از راه‌اندازی طرح جدید تولید گازوئیل مرغوب از ته مانده‌های نفتی همچون وکیوم باتوم خبر داد و جزئیات بهره‌برداری 14 طرح جدید پالایشی، ذخیره‌سازی فرآورده نفتی و طرح‌های زیربنایی در این واحد پالایشگاهی را تشریح کرد.
محمدعلی دادور در گفتگو با مهر با اشاره به راه اندازی 14 طرح جدید در پالایشگاه نفت لاوان، گفت: راه اندازی واحد تصفیه هیدروژنی و تبدیل کاتالیستی نفتای سنگین به منظور تولید بنزین یورو 4 و 5 اتحادیه اروپا می شود.

مدیرعامل پالایشگاه لاوان ظرفیت نهایی تولید بنزین با استاندارد یورو چهار این واحد پالایشگاهی در خلیج فارس را روزانه 2.8 تا سه میلیون لیتر عنوان کرد و افزود: همچنین واحد تقطیر در خلا این پالایشگاه نفت با هدف استحصال گازوئیل مرغوب از ته مانده‌های برج تقطیر همچون "وکیوم باتوم" راه اندازی شده است.

این مقام مسئول ظرفیت تولید این واحد جدید را حدود 300 هزار لیتر در روز عنوان کرد و افزود: برای نخستین بار با بهره برداری از این پروژه امکان استحصال گازوئیل کم گوگرد از وکیوم باتوم و قیر فراهم شده است.

وی با یادآوری اینکه با بهره‌برداری از این واحد جدید ظرفیت تولید گازوئیل با استاندارد یورو 4 در پالایشگاه لاوان به حدود 3.9 تا 4 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است، بیان کرد: علاوه بر این به منظور افزایش پایداری شرایط عملیاتی تولید چندین طرح زیر ساختی در این پالایشگاه نفت طراحی، نصب و راه اندازی شده است.

دادور با اشاره به نصب و راه اندازی 12 دستگاه مخازن جدید ذخیره سازی فرآورده های نفتی از راه اندازی شبکه تولید و توزیع جدید برق خبر داد و یادآور شد: ساخت و بهره برداری از واحد جدید آب شیرین کنی، حوضچه بخار، آب مقطر و واحد جدید سبک سازی آب صنعتی از دیگر طرح های آماده افتتاح و راه اندازی است.

مدیرعامل پالایشگاه نفت لاوان با بیان اینکه واحد جدید هوای فشرده و شبکه برداشت آب از دریا هم راه اندازی شده است، تبیین کرد: ساخت و بهره برداری از شبکه جدید جمع آوری گازهای مشعل، مخازن جدید ذخیره سازی آب و راه اندازی تاسیسات جدید نفتی و مخابراتی و آزمایشگاه‌های مرجع فرآورده‌های نفتی از دیگر پروژه های جدید این شرکت پالایشگاهی است.

این مقام مسئول کل هزینه طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی این 14 طرح را حدود 410 میلیارد ریال و بیش از 78 میلیون یورو عنوان کرد و اظهار داشت: امسال در کنار افزایش تولید بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو 4 و 5، میزان تولید روزانه بنزین هواپیما یک میلیون لیتر و تولید گوگرد گرانول 25 تا 30 تن در روز افزایش می یابد.

به گزارش مهر، با اجرای این طرح ضربتی ظرفیت پالایش نفت در پالایشگاه لاوان در قلب خلیج فارس روزانه 10 هزار بشکه افزایش یافته است که این ارتقای ظرفیت پالایش، افزایش ظرفیت تولید بنزین، گازوئیل و نفتای سبک مرغوب وبا استاندارد یورو 4 و 5 اتحادیه اروپا را به همراه داشته است.
۲۴ خرداد ۱۳۹۲ ۲۳:۴۰
تعداد بازدید : ۱,۱۸۳