قیام بخش خصوصی به احترام تحقق حماسه سیاسی

قیام بخش خصوصی به احترام تحقق حماسه سیاسی
بیست‌و‌سومین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با حضور «محمدرضا صادق» نماینده ویژه رئیس جمهور منتخب کشور، یکشنبه صبح، 26 خرداد ماه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، «محمد نهاوندیان» رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور، از حضور و مشارکت مثال‌زدنی مردم در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به عنوان حماسه سیاسی و توفیق بزرگ در کشور یاد کرد و گفت: «خوش‌بختانه ملت ایران با حضور خود ثابت کردند که در اوج رفیع آگاهی هستند و از احساس مسؤولیت برخوردار هستند؛ چرا که به‌رغم برخی دل‌آزردگی‌ها، به هنگام مشاهده دسیسه‌های دشمن علیه منافع ملی کشور، به پای صندوق‌های رأی آمدند و نظر قاطع خود را اعلام کردند.»
وی افزود: «این رأی در حقیقت تأیید گفتمان اعتدال از سوی مردم بود. مردم به طور روشن روی‌کرد اعتدال را برگزیدند و این آغاز مرحله جدیدی در نگاه دولت به مقوله مملکت‌داری را نوید می‌دهد.»
رئیس اتاق ایران ادامه داد: «این حضور علاوه بر صحنه سیاست داخلی، پیام‌های جدی و امیدآفرینی در صحنه مناسبات بین‌المللی را به دنبال داشت؛ امروز بر این مسأله تأکید می‌شود که باید در کنار صراحت در حفظ حقوق و منافع ملی در مسیر تحقق روی‌کردهای کشور، طرف‌های خود را با انتخاب زبان محترمانه، به پرهیز از هرگونه تخاصم وادار کنیم.»
نهاوندیان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: «پس از انتخاب گفتمان اعتدال در عرصه سیاست، ‌نوبت به ظهور این مقوله در بخش اقتصادی می‌رسد. هر کدام از فعالان اقتصادی باید از این پس، پیام رئیس جمهور منتخب را به فضای اقتصادی کشور منتقل کنند؛ این پیام، آرامش و رشد نگاه اعتدال‌گرایانه در این حوزه است.»
وی تأکید کرد: «بخش خصوصی به عنوان همکار و یار نظام در ساخت اقتصاد، انجام وظیفه خواهد کرد. البته به‌طور حتم این اتفاق از طریق عبرت‌آموزی از خطاهای دولت‌های گذشته محقق می‌شود.»
نهاوندیان با اشاره به این‌که رئیس جمهور منتخب کشور با روی‌کرد مشورت با بخش خصوصی پا به عرصه اجرایی کشور گذاشته است، گفت: «قرار است ایشان در انتخاب وزرای دولت خود با تشکل‌های مردمی مشورت کنند و فردی را انتخاب کنند که اهل هر صنف به وی افتخار کنند. این روی‌کرد، بالاترین درجه همکاری بین افراد هر بخش اقتصادی را در پی دارد.»
رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور با تأکید بر این این‌که خوش‌بختانه اتاق در این دوره انتخابات کارنامه درخشانی از خود برجای گذاشت، ‌تصریح کرد: «اتاق در راستای انجام وظیفه خود به‌عنوان مشاور اقتصادی نظام، قدم‌های قابل قبولی در جهت انتخاب آگاهانه مردم برداشت؛ از جمله تهیه و ارسال گزارشی از ارزیابی روند و برنامه‌ریزی عملیاتی برای نامزدهای ریاست جمهوری و تشکیل جلسات گفت‌وگو بین فعالان اقتصادی و کاندیداها.»
براساس اظهارات وی حسن روحانی، رئیس جمهوری منتخب دولت یازدهم علاقه‌مند به حضور در اتاق ایران بود که تراکم سفرهای استانی این فرصت را از او گرفت. که امید است همان‌طور که اظهار علاقه کرده‌اند، در کسوت رئیس‌جمهوری در آینده‌ای نزدیک در جمع فعالان اقتصادی حاضر شوند.
نهاوندیان اعلام کرد: «بخش خصوصی کشور با تمام توان و از صمیم قلب آمادگی دارد که با دولت آینده نهایت همکاری را در راستای شکوفایی اقتصادی کشور داشته باشد؛ مثل همیشه، البته همکاری‌ها به میزان تمایل دولت در جهت همکاری با بخش خصوصی بستگی دارد.»
وی نوع تعامل بین بخش خصوصی و دولت را با 5 سال گذشته مقایسه کرد و گفت: «این روی‌کرد نسبت به 5 سال گذشته تغییرات اساسی کرده و از یک ایده به قانون تبدیل شده است؛ قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار، دولت را مکلف می‌کند که درباره هر نظر و تصمیم اقتصادی، از نظرهای مشورتی بخش خصوصی استفاده کند. امیدواریم که دولت نوین، این تکالیف را به‌طور جدی دنبال کند.»
رئیس اتاق ایران در پایان اظهار امیدواری کرد: «دولت یازدهم اقتصادی آرام، با رشد پایدار و درجه قابل افتخار در سرمایه‌های اجتماعی را به دولت بعد از خود تحویل دهد. بخش خصوصی برای رسیدن به این هدف نیز تلاش خواهد کرد.»
در ادامه این جلسه بیانیه‌ای از سوی هیأت نمایندگان اتاق ایران در رابطه با انتخاب و آغاز کار دولت یازدهم به تصویب اکثریت مطلق حاضران رسید و در اختیار رئیس جمهوری منتخب قرار گرفت.
مهندس صادق، نماینده ویژه ریاست جمهوری پس از حضور خود در این جلسه که ضمن ابلاغ سلام ویژه رئیس جمهوری منتخب به فعالان اقتصادی، متن پیام عمومی رئیس جمهوری منتخب به مردم ایران مناسب جمع دانست و آن را قرائت کرد، با نظر به بیانیه فعالان بخش خصوصی اظهار امیدواری کرد که با اجتماع هر یک از گل‌های بخش خصوصی، ایران به گلستان تبدیل شود؟

گام نخست حماسه
در ابتدای این نشست،‌ «علاء میرمحمدصادقی»، عضو هیأت رئیسه اتاق ایران با اظهار خرسندی از تحقق حماسه سیاسی در روز 24خردادماه، اعلام کرد: «خوش‌بختانه با عنایت الهی، نیمی از پیش‌بینی مقام معظم رهبری در رابطه با نام‌گذاری سال جاری به‌عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی به منصه ظهور رسید.»
وی افزود: «پس از تجربه این حماسه در عرصه سیاست، نوبت به بخش اقتصاد می‌رسد و به همین مناسبت اتاق اعلام آمادگی می‌کند که نسبت به بروز این مسأله، از هیچ‌گونه همکاری و تلاشی دریغ نکند.»
میرمحمدصادقی با اشاره به انتخابات رئیس جمهور 4 سال آینده کشور، عنوان کرد: «خوش‌بختانه دکتر روحانی فردی معتدل، فاضل، کاردان و مقتدر است و امیدواریم که بتواند با عنایت خداوند و درایت و تدبیر موفق به حل معضلات اقتصادی و سیاسی امروز کشور شود.»
«هوشنگ فاخر»، عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران نیز با اشاره به نوسانات و التهابات شدید اقتصادی طی سالیان اخیر، گفت: «امیدواریم با تغییرات ایجاد شده در قوه اجرایی کشور، اقتصاد روزبه‌روز از شرایط بهتری برخوردار شود.»
وی ادامه داد: «بخش تولید و تولیدکننده به یاری فوری و حمایت‌های ویژه دولت نیاز دارد. متأسفانه قوانین بازدارنده موجود، از مهم‌ترین عوامل توقف تولید کشور به‌شمار می‌آید. امروز واحدهای تولیدی به دلیل کمبود نقدینگی، امکان تولید را از دست داده‌اند و نه سیستم بانکی و نه دولت توان حمایت‌های مالی از این بخش را ندارند.»
فاخر با اشاره به نیازهای ارزی کشور، توضیح داد:‌ «نظام ارزی کشور به برنامه‌ریزی دقیقی نیاز دارد. در سال گذشته صادرکنندگان ملزم به قرار دادن ارز حاصل از صادرات در اختیار واردکنندگان از طریق مبادلات ارزی شدند که خوش‌بختانه در نهایت این طرح به تصویب نرسید چرا که باعث قفل شدن مسیر محدود صادرات کشور می‌شد. درحال حاضر باید از طریق اتخاذ تدابیر ویژه، تسهیل در تحریم‌ها در اولویت کاری دولت قرار گیرد.»
به گفته وی «تأمین نقدینگی لازم و توسعه صادرات غیرنفتی برای جبران ارز حاصل از فروش نفت، دو مسأله اصلی هستند که باید در کم‌ترین زمان ممکن مورد توجه مسؤولان کشور قرار گیرد.»
هم‌چنین «سیدمحمد بحرینیان»، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران، تجربه خصوصی‌سازی بانک‌ها در ایران و چالش‌های مربوط به سیاست‌ها پولی کشور را مورد بررسی قرار داد.
وی در ابتدا با اشاره به اتفاقات گذشته که در این حوزه رخ داد و عدم توازن دارایی‌های مالی و ارزش‌های واقعی تولید را به دنبال داشت، تشریح کرد: «در دهه 70 با بالا رفتن قیمت نفت در جهان، بیماری هلندی به سراغ ایران آمد و به دنبال آن تعداد بانک‌ها افزایش یافت. از سوی دیگر واحدهای تکراری و ناکارآمد ایجاد شدند. در این دوره تصور می‌شد که کشور با کمبود منابع روبه‌رو است که البته اشتباه بود.»
رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران با انتقاد از نبود شفافیت در اطلاعات گفت: «از سال 84 سهم بخش خدمات از تسهیلات بانکی مشخص نیست؛ چرا که شفافیت در آمار و اطلاعات ارایه شده توسط بانک مرکزی وجود ندارد. از طرف دیگر با اشاره به همین اطلاعات می‌بینیم که سهم کشاورزی از تسهیلات بانکی به صفر رسیده است.»
بحرینیان با تأکید بر این‌که حوزه مسکن معادله سپرده‌ها و تسهیلات بانکی را تحت تأثیر گذاشته است، اذعان کرد: «پس از شکل‌گیری و رشد بانک‌های خصوصی، معضلات مربوط به تسهیلات بانکی آغاز شد درحالی‌که براساس آمار بانک مرکزی، تسهیلات بانکی در اختیاری حوزه‌های اقتصادی از جمله کشاورزی، صنعت و غیره قرار گرفته است. اما مشخص نیست که چقدر از این اعتبارها در اختیار تولید و چقدر در اختیار خدمات قرار گرفته‌است؟» به اعتقاد وی این مسأله به دلیل عدم شفافیت و حرکت در کوچه تاریک به وجود آمده است.
این فعال اقتصادی، عدم تناسب بین تعداد بانک‌ها و GDP کشور را نشان نبود برنامه در کشور دانست و گفت: «این مسأله مسیر پرداخت تسهیلات بانکی به صنعت و تولید را منحرف می‌سازد. این درحالی است که با وجود عدم پرداخت تسهیلات، نقدینگی در کشور تا این حد رشد می‌یابد؛ دلیل آن نبود مدیریت در روند پرداخت‌هاست. متأسفانه در ایران تولیدمحوری رعایت نمی‌شود.»
بحرینیان رشد مؤسسات مالی واسطه‌ای را از جمله عوامل تورم و رکود در کشور برشمرد و اعلام کرد: «کشور نیازمند راه‌برد است چرا که بدون برنامه و مدیریت، مشکل نقدینگی و در عین حال توقف تولید حل نخواهد شد. اگر امروز تنها با این میزان مشکلات مواجه هستیم دلیل آن وجود نخبگان و کارشناسان است که اجازه ندادند تا به امروز همه چیز را از دست بدهیم.»

تأخیر یا تعجیل
محمدحسین روشنک عضو هیأت نمایندگان نیز گفت: «اغلب مسؤولان برخورد مناسبی با فعالان اقتصادی بخش خصوصی ندارند. به عنوان نمونه وقتی که یک آیین‌نامه در مورد کاهش حقوقی گمرکی است، چند ماهی طول می‌کشد،‌ ابلاغ شود و گاهی آن را از چشم فعالان اقتصادی مخفی نگه می‌دارند- این درحالی است که اگر بخش‌نامه در مورد افزایش حقوقی گمرکی باشد، قبل از آغاز زمان اجرای آن، کالاها را نگه می‌دارند تا مشمول این اضافه حقوق شوند.»

پایش مستمر دولت آینده
چمن‌آرا عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران، با اشاره به انتخاب رئیس جمهور دولت یازدهم، رأی مردم را «نه» به شرایط اقتصادی امروز تلقی کرد و گفت: «فردی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود باید از همین قدم اول، فعالیت او را پایش کنیم. این اقدام باید به طور مستمر پی‌گیری شود.»
وی تأکید کرد: «مردم، نامزدهای ریاست جمهوری را به سوی گفتمان اقتصادی سوق دادند. باید در هر کاری مخاطب خود را مردم قرار دهیم. مردم و گروه‌هایی که زیرمجموعه کمیسیون‌ها و تشکل‌ها را تشکیل می‌دهند، به عنوان اولین گروه مخاطب مورد توجه قرار می‌گیرند.»
ابوالفضل روغنی گلپایگانی، گزارشی را از وضعیت صنعت کاغذ در ایران ارائه داده به گفته وی این صنعت یکی از شاخص‌های GDP محسوب می‌شود که تأثیر به سزایی بر روی آن دارد.
وی با بیان این که امروز 84 واحد در این حوزه فعال هستند، گفت: «متأسفانه در ایران منابع چوبی کمی در اختیار داریم. ایران تنها به 14 میلیون هکتار جنگل دسترسی دارد و در عین حال 2 میلیون نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در این حوزه مشغول به کار هستند.»
روغنی در ادامه به مشکلات موجود در این صنعت اشاره کرد وی تشریح کرد: «طرح آمایش سرزمینی که تدوین شد از جامعیت لازم برخوردار نبود و برنامه راه‌بردی مؤثری در این رابطه تهیه شده است. امیدوارم این مشکلات زیربنایی حل شده و بستر را برای توسعه صنعت فراهم سازد.»
شبنم بهرامی نایب رئیس کمیسیون گردش‌گری اتاق ایران نیز از تحریم‌ها به‌ویژه در بخش هوایی، به عنوان مهم‌ترین موانع توسعه صنعت گردشگری کشور یاد کرد و گفت: «برخی کشورها در سال‌های اخیر به تبعه‌های خود هشدار می‌دادند به ایران سفر نکنند که این وضع، باید اصلاح شود.»
ابوالفضل حجازی عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران، با اشاره به بداخلاق‌ها و قانون‌شکنی‌های بخش‌های اقتصادی کشور، گفت: «امیدواریم با حضور دولت جدید، روحیه نشاط و شادابی به اقتصاد کشور باز گردد و دیگر شاهد بی‌توجهی به قوانین در سطح کشور نباشیم.»
رناسی، عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران، اعلام کرد: «انتظار داریم که در دولت جدید قوانین ما جدیت اجرایی شوند.»
وی در رابطه با روند دریافت کارت بازرگانی، اظهار کرد: «قوانینی درخصوص چگونگی دریافت کارت‌های بازرگانی وجود دارد که غیرقابل عملیاتی شدن است. امیدوارم که برای حل آن اقدامات لازم صورت گیرد.»
ابوئی، عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران درخصوص وضعیت صدور اعتبار اسناد داخلی ریالی، توضیح داد: «بانک‌ها در این رابطه حمایت از تولید را به طور کامل فراموش کرده‌اند در گذشته از متقاضی 10 درصد دریافت می‌شد که امروز این رقم رشد شگفت‌انگیزی دانسته است.»
وی در ادامه موازی‌کاری در فعالیت‌های تشکل‌ها را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «با این روند توسعه فعالیت‌های تشکلی امکان‌پذیر نخواهد بود.»
حاجی بابا عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران با درخواست از رئیس گمرک ایران مبنی بر اعلام گزارشی از روند فعالیت‌های خود طی چند سال اخیر، اظهار کرد: «در حال حاضر روند فعالیت‌های شبکه بانکی، مشکلات بزرگی دارد و اتاق می‌تواند در این رابطه اقدام جدی کند.»

گزارش تصویری

۲۶ خرداد ۱۳۹۲ ۱۹:۵۲
تعداد بازدید : ۱,۰۲۴