ایجاد قطب جدید بانکرینگ در لاوان/سوددهی بیشتر نسبت به دیگر پالایشگاه‌ها

ایجاد قطب جدید بانکرینگ در لاوان/سوددهی بیشتر نسبت به دیگر پالایشگاه‌ها
رئیس هیئت مدیره پالایشگاه لاوان از مطالعات ایجاد یک قطب جدید بانکرینگ(سوخت رسانی به کشتی‌ها) در جزیر لاوان با استفاده از محصولات پالایشگاه لاوان گفت: لاوان علیرغم کوچکی ابعاد آن در میان اغلب پالایشگاه‌های نفت کشور سود‌دهی بیشتری خواهد داشت.
 جابر نوری در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهارداشت: وقتی پالایشگاه لاوان را تحویل گرفتیم شرکت زیان انباشته داشت اما امروز زیان انباشته به سود تبدیل شده است.

وی افزود: در لاوان تنها 2 یا 3 ماه هوا متعادل و بقیه ماه‌های سال شرایط کاری بسیاری دشوار است و به همین دلیل برای بهبود شرایط کاری کارکنان تلاش می‌کنیم.

رئیس هیئت مدیره پالایشگاه لاوان با بیان اینکه نماد ما به دلیل تأخیر در ارائه بودجه 92 بسته شد، اضافه کرد:چند نکته سود ما را تحت تاثیر قرار می‌داد که اول نرخ تسعیر ارز بود که از 1226 به 2450 افزایش یافت و دیگری عوارض 26 درصدی صندوق توسعه ملی از صادرات نفت کوره بود.

وی افزود:پالایشگاه‌های لاوان، بندرعباس و آبادان باید این رقم را می‌پرداختند که پالایشگاه بندرعباس سال گذشته 1000 میلیارد تومان و لاوان هم 200 میلیارد تومان به صندوق توسعه ملی پرداخت کردند و امسال هم لاوان باید 360 میلیارد تومان به صندوق توسعه پرداخت می‌کرد.

نوری گفت: با کمک شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و رایزنی‌های تامین اجتماعی، 26 درصد سهم صندوق توسعه ملی از صادرات پالایشی در بودجه 92 حذف شد که این رقم به نفع سهامداران است و در آینده سود تعدیل شده را اعلام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه موقعیت پالایشگاه لاوان برای انواع سرمایه‌گذاری بسیار مناسب است، گفت: لاوان منطقه ویژه اقتصادی است، قرار است قطب سوم پتروشیمی باشد، عمده خوراک نفت به صورت خط لوله منتقل می‌شود که با توجه به مزیت‌های مختلف این منطقه برنامه‌هایی در سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دست نفت و پتروشیمی داریم.

به گفته وی، میدان گازی بزرگی در لاوان وجود دارد که می‌تواند خوراک گاز پتروشیمی‌ها را تأمین کند.

رئیس هیئت‌مدیره پالایشگاه لاوان در ادامه اظهارداشت: شرکت تعاونی خاص کارکنان پالایش نفت لاوان را در شرف تأسیس داریم که همه سهم آن متعلق به کارکنان است و سرمایه‌گذاران سهمی در آن نخواهند داشت.

وی افزود: شرکت فنی مهندسی زیرمجموعه شرکت تعاونی خاص تشکیل خواهد شد و مطالعات ایجاد کارخانه قیر را انجام خواهد داد که سود آن به خود پرسنل می‌رسد.

 

*سودهی بیشتر لاوان نسبت به دیگر پالایشگاه‌ها

 

وی در پاسخ به پرسش فارس درباره مشکلات تعاونی‌های خاص در دیگر شرکت‌ها اظهارداشت: بنده معاون اداری مالی تعاونی خاص ایران‌خودرو بودم که سود این تعاونی 26 تا 27 درصد بود و به کارکنان پرداخت می‌شد.

نوری تأکید کرد: می‌خواهیم در این تعاونی حرف و حدیثی وجود نداشته باشد چنانکه ابعاد تعاونی خاص ما بسیار کوچکتر از ایران‌خودرو است کمااینکه کل پرسنل ما 1200 نفر اما تنها اعضای تعاونی خاص ایران‌خودرو 60 هزار نفر هستند.

وی در ادامه گفت: لاوان علیرغم کوچکی ابعاد آن در میان اغلب پالایشگاه‌های نفت کشور سود‌دهی بیشتری خواهد داشت و با توجه به حذف 26درصد سهم صندوق توسعه ملی سود‌دهی ما بسیار بالاتر خواهد رفت.

 

*صادرات به ابوظبی، فوجیره و آسیای جنوب‌شرقی

 

رئیس هیئت‌مدیره پالایشگاه لاوان اضافه کرد: نفت کوره ما بیشتر به ابوظبی، فوجیره و آسیای جنوب‌شرقی صادر می‌شود و به تازگی دو محموله گاز مایع نیز صادر شده است.

نوری اظهارداشت: با توجه به موقعیت منحصر به فرد جزیره لاوان و عبور کشتی‌ها از نزدیک این جزیره در حال تهیه گزارش فنی اقتصادی ایجاد یک شرکت بانکرینگ تحت پوشش شرکت تعاونی کارکنان در جزیره لاوان هستیم.

وی در پایان گفت: ما خوراک را 95 درصد قیمت فوب‌خلیج فارس دریافت می‌کنیم و فراورده تولیدی را به قیمت فوب خلیج فارس در اختیار پالایش و پخش قرار می‌دهیم.

۲۷ خرداد ۱۳۹۲ ۱۴:۰۳
خبرگزاری فارس |
تعداد بازدید : ۱,۰۵۳