نشست خبری 1.5 ساعته وزیر اقتصاد در آمریکا تازه‌ترین خبرها از کاهش ضریب جینی، سبد ارزی و آمارهای غلط از نرخ رشد ایران

نشست خبری 1.5 ساعته وزیر اقتصاد در آمریکا تازه‌ترین خبرها از کاهش ضریب جینی، سبد ارزی و آمارهای غلط از نرخ رشد ایران
کاهش ضریب جینی به 35صدم درصد پس از هدفمندی یارانه‌‌ها، 3 اصلاح در سبد ارزی و واردات آگاهانه طلا، برآورد غلط صندوق بین‌المللی پول از نرخ رشد ایران، عملکرد غیرقانونی بانک جهانی در قبال ایران و عبث بودن شکایت ایران از تحریم ها مهمترین خبرها و اظهارات وزیر اقتصاد در نشست خبری وی در آمریکا بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از آمریکا، سید شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی در راس هیاتی به همراه محمدرضا فرزین معاون خود و سخنگوی طرح تحول اقتصادی در یک نشست خبری در واشنگتن که در حاشیه اجلاس بهاره بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول برگزار شد، به پرسش‌های متعدد خبرنگاران رسانه‌های خارجی پاسخ داد. در این نشست که خبرنگار فارس در آمریکا به عنوان تنها خبرنگار ایرانی حضور داشت، مصطفی رحمانی رییس دفتر و حافظ منافع ایران در آمریکا بعد از کنفرانس خبری وزیر اقتصاد به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.


گزارش اختصاصی فارس از مشروح نشست خبری 1.5 ساعته وزیر امور اقتصادی و دارایی در جمع خبرنگاران در واشنگتن به شرح زیر منتشر می شود:


* برقراری رابطه اقتصادی با 190 کشور یعنی بی‌تاثیری تحریم



خبرنگار: آیا تحریمهای اعمال شده علیه ایران اثرگذار بوده است؟



حسینی: در سال گذشته پیش‌بینی کردیم که تحریم‌ها اثر ندارد، اما امروز با آمار و ارقام ثابت می‌کنم که این تحریم ها اثر ندارد. حجم تجارت جهانی سال گذشته 12 درصد رشد داشته است اما در ایران این حجم 24 درصد رشد داشته است. این یک نمونه است. یا در مورد اثر تحریم بر بازار مالی، سال گذشته شاخص بازار سرمایه ایران 86 درصد رشد کرد، آیا در جای دیگر از دنیا این نرخ رشد شاخص را سراغ دارید؟ ما که در ایران سراغ نداشتیم.

ایران با 190 کشور تجارت می‌کند، حتی با کشورهای به ظاهر بزرگ اقتصادی مبادله می‌کنیم. آیا کشوری که با 190 کشور در مبادله است یا زمانی که 80 کشور از طریق ایران محصولات خود را وارد یا صادر می‌کنند، آیا می‌توان گفت این کشور ایزوله (منزوی) شده است. اگر نگاه کنیم موضوع خیلی شفاف است.


* آگاهانه طلا وارد کردیم



خبرنگار فرانس‌پرس: شما در مورد صادرات غیرنفتی و واردات آن صحبت کردید و مبالغی که سرمایه‌گذاری شده است. آیا آمار ارئه شده مربوط به حجم واردات و صادرات است، یا مبلغ آن است که گرانتر شده است؟ 

حسینی: رشد حجمی صادرات ما بیشتر بوده است، اما در خصوص واردات یک نکته بگویم، ما سال گذشته به طور آگاهانه میزان قابل توجهی طلا و فلزات گرانبهای دیگر وارد کردیم که اگر امسال می‌خواستیم همان فلزات را وارد کنیم، خیلی گرانتر می‌شد. در واقع آنهایی که به جای طلا و فلزات گرانبها به واردات ارز پرداختند و ارزهای دلار و یورو وارد کردند، سرشان کلاه رفت.

مثال دیگر ترانزیت شدن است، وزن ترانزیت از کشور ایران 40 درصد افزایش یافت. از 7 میلیون تن به 10 میلیون تن رسید. آیا فکر نمی‌کنید که ترانزیت مسیرهای دیگر هم داشته است، ولی همچنان از مسیر ایران رفت، واردات به خاطر افزایش ارزش طلا از نظر ارزشی افزایش یافته است.

علت اینکه رشد ارزش واردات بیشتر از حجم بوده است، به خاطر واردات طلا بوده است. چون ارزش طلا به مراتب بیشتر از ارزش سایر کالاها است. البته قیمت کالاهای دیگر هم گران شده بود. تنها بحث‌های اجلاس صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی این است که بعد از گران شدن قیمت نفت، محصولات دیگر هم گران می‌شود. امیدوارم این گونه تحلیل نشود که افزایش قیمت محصولات در جهان و تورم جهانی به تحریم ایران برمی‌گردد. البته این که ایران کشور مهمی است، ما شک نداریم، ولی تورم جهانی را به تحریم ایران ربط ندهید. آن وقت نه تنها تحریم کننده‌ها نسبت به مردم ایران شرمنده‌تر می‌شوند، بلکه نسبت به مردم جهان باید شرمنده شوند.


* افزایش قیمت نفت به اجرای هدفمندی یارانه ها کمک کرد


خبرنگار وال‌استریت ژورنال: با توجه به این که قیمت‌های جهانی طی 2 ماه گذشته بسیار بالا رفتند، ممکن است بفرمائید آیا این قیمت‌های بالاتر به ایران کمک کرده بویژه برای انجام طرح اصلاح یارانه‌ها که شما انجام دادید، سوال دوم اینکه شما فرمودید 100 میلیارد دلار ذخیره ارزی در ایران دارید، سال گذشته چقدر بوده است. چشم‌انداز شما چیست؟ با توجه به هدفمندی یارانه‌ها و قیمت نفت افزایش یافته پس درآمد دولت هم افزایش پیدا کرده است.

حسینی: سبد انرژی در کشور به طور متوسط بالغ بر 30 دلار گران شد. این طبیعی بود که می‌توانست قدرت رقابت‌ تولیدکنندگان ما را در کوتاه‌مدت کاهش دهد، ولی بیش از این رقم قیمت انرژی در بازارهای جهانی افزایش یافت. لذا می‌توان گفت تولید کنندگان ما از این منظر قدرت رقابت‌شان حفظ شد. در واقع از این منظر افزایش قیمت نفت به اجرای برنامه هدفمندی یارانه‌ کمک کرد.

ولی این یک مساله جانبی بود، مهم این بود که مردم و اقتصاد ایران ظرفیت پذیرش چنین اصلاحاتی را داشتند. خیلی ظرفیت بالا بود که به‌رغم تهدید و تحریم‌های صورت گرفته، دولت ایران با اطمینان خاطر این کار را انجام داد.

حجم ذخایر ما حدود 10 درصد افزایش یافت، در خصوص هزینه دولت آماری از بودجه سال گذشته بدهم، سال گذشته از مجموع هزینه‌های عمرانی دولت 20 درصد افزایش یافت. در واقع اینها هزینه نیست، سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود، ولی هزینه‌های جاری در کشور 11 درصد رشد کرد. جالب این است از این 11 درصد رشد حدود 70 درصد صرف پرداخت برای بهبود معیشت کارمندان شده است، ولی ما اجرای برنامه تحول اقتصادی را در جهت بهبود اصلاح ساختار هزینه دولت می‌دانیم. مثال بزنم. بالغ بر 50 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های کشور است.

قبل از اجرای برنامه هدفمندی مصرف انرژی برق در ایران سالی 7-6 درصد رشد داشت بعد از اجرای برنامه مصرف انرژی در کشور 9 درصد کاهش یافت در واقع اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، حدود 15 درصد نیاز ما به ساخت نیروگاه‌های جدید کاهش پیدا کرد. یعنی 7500 مگاوات در سال نیاز کاهش یافت، یعنی حدود 7 میلیارد دلار در سال. مثال‌های زیادی در این زمینه زدم مثلا 30 درصد مصرف آرد در کشور کاهش پیدا کرد. چون آرد قبلا تلف یا قاچاق می‌شد. در مورد سوخت بنزین 20 درصد کاهش یافت. ما دیگر نه نیاز به واردات گندم داریم نه فرآورده‌های نفتی، اینها همه صرفه‌جویی است که طرح هدفمندی برای اقتصاد کشور داشته است.


* شکایت از تحریم عبث است، چون قاضی خود تحریم کننده است


خبرنگار فارس‌: صحبت‌هایی را از تحریم مطرح کردید، آیا شکایت ایران در مراجع بین‌المللی از تحریم‌ها انجام شده، در چه مراحلی است. چون صحبت طلا کردید، آیا واردات طلا به خاطر تغییر پشتوانه پولی ایران بوده است؟ صندوق بین‌المللی رشد اقتصاد ایران را در سال 2010 رقم یک درصد اعلام کرده است و سال 2011 را صفر درصد. آیا این ارقام واقعی است؟



حسینی: در خصوص اینکه ما در قبال تحریم‌ها ایران به مرجعی شکایت بردیم یا نه، پاسخ مشخص است، در واقع همان کسی که می‌خواهد رسیدگی کند باید به او شکایت کنیم، یعنی کار عبثی است، اما مطلع هستید که در بسیاری از مواقع وقتی یک محرومیتی برای بنگاه‌های ایرانی یا فعالیت اقتصاد ایرانی وضع شده توسط بنگاه‌ها رفع شده و در برخی کشورها این محرومیت‌ها را غیر واقعی دانسته‌اند. نکته مهم این است که اگر سازمان ملل مرجع بوده است، قطعنامه داده، پس بعد از آن قطعنامه‌هایی که توسط برخی کشورها فراتر از قطعنامه سازمان ملل داده شده، مثل آمریکا و اتحادیه اروپا به این معنی است که یکی از این دو قطعنامه‌ها غیرقانونی است یا اولی غیرقانونی است یا این دومی است. اگر درست در نظر بگیریم، اولی گرچه جنبه حقوقی به خود گرفته ولی غیرمنصفانه است، دومی هم کاملا غیرقانونی است، ولی همانهایی که آن قطعنامه‌ها را دارند باز همانهایی بودند که دوباره این بیانیه‌ها را دادند.


* 3 اصلاح در سبد ارزی و رد آمار نرخ رشد صندوق بین‌الملی پول و بانک جهانی


در خصوص ترکیب ذخایر ارزی در کشور ما طی سالهای گذشته چند اصلاح انجام دادیم. یکی اینکه در این مرحله سهم دلار را از ذخایر ارزی خود کاهش دادیم که بعد از آن کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی از نظر ارزش سبد ارزی کشور خوب شد. بعد از اتفاقات دیگر و پیش‌بینی که داشتیم، سهم طلا را در ذخایر کشور افزایش دادیم که باز هم از این منظر سود بردیم. در مجموع بانک مرکزی ایران یکی از موفق‌ترین بانک مرکزی‌ها در جهت سبد ارزی بوده است. ضمن اینکه بعد از بی‌اطمینانی و بی‌ثباتی که در خصوص دلار و یورو در بازارهای جهانی اتفاق افتاد، در مجموع گرایش کشورها برای اینکه با پولهای همدیگر کار کنند، بیشتر شده است. در نتیجه تنوع ذخایر ارزی در کشور بسیار بالا رفته است. امروز در ذخایر ارزی کشور دیگر فقط دلار یا یورو یا حتی ین ژاپن نیست، پولهای کشورهای دیگر در ذخایر ما وجود دارد ما امروز با بسیاری از کشورها با پولهای خودشان کار می‌کنیم.

در خصوص نرخ رشد اعلام شده توسط صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی این ارقام مورد تایید ما نیست. جالب‌تر اینکه این‌ها هر سه ماه یک بار نرخ رشد کشورهایی را هم که در واقع خیلی بالا اعلام می‌کنند دستکاری می‌کنند. اگر پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی خیلی دقیق بود باید بحران را پیش‌بینی می‌کردند، نه اینکه بعد از اینکه بحران اتفاق افتاد، تحلیل کنند که چه وقت بحران بهبود پیدا می‌کند.


* ترکیه جای انگلیس را در رتبه‌بندی تجارت با ایران گرفت




خبرنگار روزنامه ترکیه‌ای: در خصوص اعمال تحریم‌ها آیا تجارت ایران با همسایه‌هایش تحت تاثیر قرار گرفته است، ابتدا دولت ترکیه با تحریمها مخالف بود، اما بعد از این که در سازمان ملل این تحریمها وضع شد، دولت ترکیه هم آن را اجرا می‌کند. سوال اول اینکه آیا تجارت شما به ترکیه چه تاثیری از تحریمها گرفته است. سوال دوم اینکه دولت ترکیه هیچ تحریمی را به شکل یک طرفه اعمال نکرده است اما برخی شرکت‌های ترکیه هستند که شرکای تجاری با آمریکا دارند و به لحاظ نگرانی از آنها خود شرکت‌ها تحریم‌های یک طرفه‌ اجرا می‌کنند. توصیه شما به آنها چیست؟ راهکار شما چیست؟

حسینی: من سال گذشته به برخی از دوستانی که در خصوص تحریم پرسیدند، گفتم پیش‌بینی ما این است که حجم تجارت خارجی ما تغییر پیدا نمی‌کند ولی رتبه شرکای تجاری ما تغییر خواهد کرد و به نوعی از غرب به سمت برخی کشورها می‌رود. در بین همسایه‌های ما هم سهم رقبا تغییر خواهد کرد. ترکیه یکی از کشورهایی بود که حجم روابط ما با آن افزایش یافت و روابط سیاسی ما با دولت ترکیه بسیار گرم و صمیمی است. روسای کشورهای ما و مردم کشورهای ما با هم احساس دوستی و برادری می‌کنند. لذا خیلی خوشحالم که رتبه ترکیه و انگلیس در بین شرکای ما جابجا خواهد شد. ترکیه بین 5 شریک تجاری ما قرار گرفت و انگلیس از 5 شرکت تجاری ما خارج شد.

مسئولیت ضرر مردم انگلیس هم با دولت انگلستان است. شرکتهایی که گفتید لازم نیست من راهنمایی کنم، خودشان راه را پیدا می‌کنند. چند وقت پیش مسئول یک کشور پیشگام در تحریم گفته بود می‌دانستیم، دنیا خیلی بزرگ است، ولی نمی‌دانستیم دنیا چقدر راههای متفاوت دارد.


* بانک جهانی تحت سلطه آمریکا است و غیرقانونی عمل می‌کند


خبرنگار: در خصوص تحریم‌ها برخی کشورها ادعا می‌کنند که ایران تعهدی نسبت به سازمان ملل ندارد و نافی مصوبات آن است. آیا ایران نسبت به تعهدات خود در قبال سازمان ملل ایفای وظایف می‌کند.



حسینی: در خصوص سؤال اول می‌خواهم بگویم اگر مصوبات سازمان ملل متحد به رغم اینکه غیر منصفانه بوده، ملاک عمل قرار می‌گرفت کسی اگر قرار است مورد مؤاخذه قرار گیرد، ایران نیست. یک مثال بزنم. چرا بعد از قطعنامه سازمان ملل متحد، فراتر از آن آمریکا یا اتحادیه اروپا قطعنامه یا بیانیه دادند و محدودیت بیشتری برای ایران اعمال کردند، آیا غیر از این بود که مجازات‌هایی را که از طریق UN به مردم ایران تحمیل کرده بودند، را کافی نمی‌دانستند و در واقع باز می‌خواستند امیال خود را دنبال کنند. نمونه دیگر همین بانک جهانی است. بانک جهانی تحت سلطه کیست؟ آیا غیر از این است که تحت سلطه آمریکا و اروپا قرار دارد؟ به‌رغم اینکه تمام وامهای بانک جهانی وامهای توسعه‌ای است و جای مصرفش مشخص است، از پرداخت اقساط آن وام یا جلوگیری می‌کنند یا با تأخیر می‌پردازند.

اتفاقاً از جمله مواردی بود که ما به دفتر حقوقی بانک جهانی شکایت کردیم. بررسی کردند که گفتند این رفتار مدیریت بانک جهانی خلاف قاعده است. الان چند سال است که برنامه توسعه ای کشور ما را آنها متوقف کرده‌اند. حال آنکه مدیریت بانک جهانی چارچوبهای سازمان ملل را به عنوان یک سازمان زیر مجموعه دنبال نمی‌کنند وگرنه باید به حرف دفتر حقوقی‌اش گوش کند؛ ولی ظاهراً حرف جای دیگر را گوش می‌دهد.


* ژاپن منافع اقتصادی خود را در ایران از دست داد


خبرنگار روزنامه ژاپنی: سوال اول اینکه تأثیر تحریمها در تجارت و صادرات و واردات بین ایران و ژاپن چه بوده است، سؤال دوم اینکه جمهوری اسلامی از ابتدا اعلام کرده که این انقلاب، انقلاب مستضعفان است، آیا در عمل همینطور بوده است؟

حسینی:‌ در مجموع می‌توان گفت روابط ایران با ژاپن از جمله بخشهایی است که کمتر از ظرفیتش حرکت می‌کند. ژاپن هم منافع تجارت خود را در مقایسه با کشورهای دیگر از دست داد و به طور مشخص کشورهای دیگری از آسیای جنوب شرقی جای ژاپن را گرفتند. ما نمی‌توانیم اصرار کنیم که ژاپن سهم خود را در ایران حفظ کند؛ وقتی کشورهای دیگر جای ژاپن را می‌گیرند. ما باید به تجارت خود ادامه دهیم، حتی بدون ژاپن. ولی در مجموع تأکید می‌کنم ژاپن باید همکاری با ایران را بیشتر کند.


* کاهش ضریب جینی به 35 صدم درصد پس از هدفمندی یارانه‌ها




آیا شما کشوری را در دنیا سراغ دارید که هر شهروندش روزانه یک و نیم دلار از دولت تحت عنوان یارانه‌ مبلغ نقدی دریافت کند؟ من امروز می‌توانم، با اطمینان کامل بگویم که هیچ ایرانی با شکم گرسنه نمی‌تواند بخوابد، آیا شما می‌توانید از جانب ژاپن این را گویید. خیلی باید توضیح دهید تا من را قانع کنید.

آیا آن عدد 1.5 دلار در روز را می‌توانید به مردم بدهید یا دولت الان برنامه‌‌ای را دارد. 1.2 میلیون وحد مسکونی به مردم مستضعف بدهد. ما برنامه‌ای تحت عنوان مسکن مهر داریم که افراد مستضعف جامعه با پرداخت بسیار اندکی صاحب‌خانه می‌شوند. ضریب جینی بعد از اجرای برنامه هدفمندی یارانه از 4 دهم درصد به شدت کاهش یافت. شبیه‌سازی که مرکز آمار انجام داده، نشان می‌دهد که ضریب جینی بعد از هدفمندی یارانه از 4 دهم درصد به 35 صدم درصد کاهش یافته است.


* اغلب سرمایه‌گذاران خارجی در ایران هویت غیرایرانی دارند


خبرنگار تلویزیون آتلانتیک: سرمایه گذاران خارجی در ایران آیا اصالتاً ایرانی یا خارجی هستند؟ ابتدای سال 90 رهبر انقلاب سال جهاد اقتصادی اعلام کرد، منظور ایشان چه بود، در جهان غرب واژه جهاد را بی‌معنای جنگ می‌دانند، توضیح دهید، جهاد اقتصادی یعنی چه؟


حسینی: در سال 2010 ایران از نظر رشد سرمایه‌گذاری خارجی و جذب سرمایه‌گذاری رتبه ششم را به خود اختصاص داد، کسانی که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند، هم ایرانی و هم غیر ایرانی هستند، چون ایرانیهای مقیم سایر کشورها هم می‌توانند تحت پوشش قانون سرمایه‌گذاری خارجی قرار گیرند، ولی با توجه به این که همه مجوزهای سرمایه‌گذاری خارجی را من به عنوان وزیر اقتصاد امضا می‌کنم، کمتر اینها ایرانی مقیم خارج هستند بیشتر آنها خارجی هستند آنها ترجیح می‌دهند در ایران سرمایه‌گذاری کنند. برخی از رشد شاخص بورس ما حمایت از ورود سرمایه‌های خارجی توسط ایرانیها مقیم کشورهای دیگر است. مسائل اخیر این را تشدید کرد در مجموع بحران در برخی کشورها عدم امنیت آنها را بالا برده و طبیعی است که منابع مالی از آن کشورها به سایر کشورها از جمله ایران مهاجرت کند. البته شما می‌دانید که ظرفیت جذب سرمایه‌ خارجی ایران بسیار بیشتر از آنچه است که الان وجود دارد. در ضمن برخی نشریات اینجا (آمریکا) را ورق می‌زدم، پیش‌بینی می‌کردند که ایران در فاصله 2015 تا 2025 (مصادف با 1394 تا1404) ایران جز شانزدهمین اقتصاد دنیا قرار گیرد.

در خصوص واژه جهاد اقتصادی، جهاد در نگاه اول معنی مبارزه را به خود اختصاص می‌دهد، ولی جهاد یک امر معنوی است، جهاد اقتصادی هم یک کار معنوی است. برای مردمی که شایستگی آنها خیلی بیشتر از آنچه است که تا کنون به دست آورده‌اند، بویژه این که برخی کشورها به مقابله اقتصادی با ما برخاسته‌اند. تحریم اقتصادی همان جنگ اقتصادی است و ما با کوشش زیاد یا جهاد اقتصادی این جنگ اقتصادی را مغلوب می‌کنیم. سال گذشته ما 1.6 میلیون شغل در کشور ایجاد کردیم برای سال جاری برنامه ما ایجاد 2.5 میلیون شغل جدید است. برای انجام این کار بزرگ اقتصادی باید خیلی تلاش کرد. ما با بیکاری مبارزه می‌کنیم. ما با تورم مبارزه می‌کنیم برای این که به این اهداف برسیم باید بر تحریم غلبه کنیم پس باید جهاد اقتصادی کنیم.


* هدفمندی یارانه ها رانت زدایی کرد


خبرنگار: در شرایط کنونی که شما اصلاح ساختاری در بحث یارانه ها را اعمال کردید، کسانی که بعد از انجام طرح یارانه‌ها امتیازات خود را از دست دادند و حالا ممکن است از نظر سیاسی هم در جایگاه قوی باشند‌، آیا مشکلاتی برای شما ایجاد کرده اند، چه نوع مشکلاتی ایجاد می‌کنند؟

حسینی: ویژگی‌ رانت‌ این است که آدمهایی معدود از آن برخوردار می‌شوند. ویژگی و خاصیت یارانه‌های نقدی این است که منافع بین تعداد زیادی تقسیم می‌شود. پس در اثر یک برنامه اصلاح ساختاری که منجر به رانت‌زدایی می‌شود، تعداد زیادی بهره‌مند می‌شوند ممکن است به ضرر تعدادی هم تمام شود. الان 85 درصد مردم ثبت‌نام کرده‌اند که از یارانه نقدی برخوردار شوند. آن 15 درصد هم داوطلبانه ثبت‌نام نکردند. در واقع رضایت خاطری که در این طرح هدفمندی یارانه‌ها به دست آمد، خیلی قابل توجه بود. دولتی که دست به چنین اصلاح ساختاری می‌زند، دولتی است که در پی منافع آن آدمهای معدود و در پی رانت نیست. معنی‌اش این است که آنها در ساختار اداری سیاسی کشور نفوذی ندارند. لذا فشاری نتوانستند اعمال کنند.


* روابط اقتصادی ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس رو به رشد است


خبرنگار: من یک سؤالی دارم در مورد تجارت شما با کشورهای همسایه حاشیه خلیج فارس که همیشه نگران اهداف هسته‌ای ایران هستند، آیا ممکن است نظرتان را در این خصوص بفرمایید؟

حسینی:‌ ما با کشورهای همسایه از عراق گرفته تا سایر کشورهای خلیج فارس رابطه خیلی خوبی داریم به لحاظ اقتصادی و تجاری هم روبه‌رشد است.

خبرنگار ساندی تایمز: گفتید تحریمهای سازمان ملل غیرمنصفانه هستند، با توجه به سؤال اخیر و پاسخی که شما دادید، چرا بازدید از تأسیسات هسته‌ای را محدود کردید که آنها بگویند ایران دنبال بمب اتمی است. سؤال دوم آیا در افغانستان از مذاکره با طالبان حمایت می‌کنید؟

حسینی: در خصوص موضوع بازدید هسته‌ای ما بیشترین سطح همکاریها را با آژانس انرژی اتمی داشتیم و مادامی که آژانس در چارچوب مقررات خود و تفاهمات و حقوق بین‌المللی با ما همکاری کند، اجازه بازرسی می‌دهیم، ولی مواقعی که آژانس نتوانست استقلال خود را حفظ کند، ما استقلال خود را حفظ کردیم و فکر می‌کنم یک کمکی کردیم که آژانس هم استقلال خودش را حفظ کند که ابزار دست برخی کشورها نشود. در خصوص موضوع طالبان هم ما روابط خوب و دوستانه‌ با دولت افغانستان داریم و فکر می‌کنیم مذاکره، مراوده و رفت‌وآمد با دولت افغانستان همچنان ادامه دارد و ما تمام سیاستهایمان در افغانستان را با دولت افغانستان هماهنگ می‌کنیم. بارها و بارها این را گفته‌ایم که چرا به این نکته، توجه نمی‌کنید که کشورهایی که می‌دانند که برخی کشورها بمب اتم دارند و خودشان دارند، موافقت نمی‌کنند یک پاکسازی اتمی در آن کشورها صورت گیرد.

شعار ما این است که تکنولوژی و دانش هسته‌ای برای همه، بمب هسته‌ای برای هیچ کس. ولی ظاهراً‌ برخی کشورها می‌گویند دانش هسته‌ای برای خودشان و بمب هسته‌ای هم برای خودشان. ما هم زیر بار حرف زور نمی‌رویم. بر به دست آوردن و توسعه دانش صلح‌آمیز هسته‌ای تأکید می‌کنیم و می‌گوییم باید پاکسازی هسته‌ای هم صورت بگیرد.

خبرنگار: در خصوص نیروگاه بوشهر برخی کارشناسان می‌گویند با توجه به ساختمان‌هایی که دارد و با توجه به زلزله ژاپن که نیروگاه هسته‌ای را تحت تأثیر قرار داد، آیا شما همچنان معتقدید که باید از انرژی هسته‌ای برخوردار شوید. برای اینکه امنیت تأسیسات هسته‌ای شما حفظ شود، آیا آن را مجدد بررسی و بازبینی می‌کنید که سالم‌تر باشد؟


حسینی: من ابتدا خیلی ابراز تأسف و همدردی برای اتفاق زلزله ژاپن داشته باشم. واقعاً مردم و دولت ایران بابت آن اتفاقی که برای مردم ژاپن افتاد، متأسف هستند و اعلام آمادگی کردیم برای هرگونه کمک به مردم ژاپن ولی آنچه در ژاپن اتفاق افتاد به ویژگی جغرافیایی خاص ژاپن برمی‌گردد. برای زلزله‌های بزرگ پیش‌بینی‌های لازم شده بود ولی برای زلزله بزرگ و سونامی عظیم چنین پیش‌بینی نشده بود. چنین واقعه‌ای برای منطقه ‌جغرافی ایران غیر ممکن است. ما پیش‌بینی لازم را انجام دادیم. بین شرکتها هم رقابت وجود دارد مثلاً‌ وقتی می‌خواهند هواپیمای خود را بفروشند، روی هواپیمای دیگران نقص می‌گذارند.
۲۹ فروردین ۱۳۹۰ ۱۱:۲۷
اتاق تهران |
تعداد بازدید : ۱,۲۴۰